2073
Sök

VW Polo TDI 2009 9N motor dog och går nu inte runt *Uppdaterad*

65 Inlägg
fredag 12:35
Trådstartare
#1
VW Polo TDI 2009 9N Problem.
Uppdaterad 6/1: * Ändring av rubrik och tillägg av text. Står längst ned i inlägget*

Bil ryckte till, motor dog långsamt, händer inget vid försök av start.

Svårt att förklara kortfattat, så drar hela händelseförloppet.

Vart ute och körde den när bilen lixom ryckte till kraftigt och oljetrycks lampan började lysa, så stängde av direkt som en säkerhetsåtgärd och bogserade hem den och kollade runt i motorn, men såg inget konstigt och varken vatten eller olja hade försvunnit.
Så bytta olja och filter och prövade att starta upp henne.
Hon startade som vanligt och jag märkte inget konstigt.
Oljetrycks lampan tändes inte, så jag stängde av och kopplade in felkods läsare som visade felkod på P0116.
Just då så trodde jag felkoden pekade på EGR, och den hade jag isär i somras och rengjorde.
Men i efterhand så visade det sig att felkoden betyder något med Tempgivare.
Kanske 7 - 9 minuter hade passerat när motorn började bete sig som om att den kvävde sig själv.
Under hela tiden så har den låtit som den alltid gjort.
Inga missljud eller konstigt inget konstigt, FÖRUTOM att motorn smällde till ibland.
Typ ?puffade? till från motorn två-tre gånger, och sen började den dö.
Oljetrycks lampan lös inte.
Dock så lyste motor lampan, men den har lyst ända sedan i somras.
Igår gick jag ut till bilen utrustad med underställ, pannlampa, ful mössa och för tjocka handskar för ändamålet, för att stå under huven och frysa och halka runt och svära i snöyran.
Då jag först trodde att felkoden hade med EGR att göra, och jag redan rengjort den några månader tidigare, så gjorde jag nu en EGR delete.
Vilket nu antagligen var helt i onödan.
Men när jag i alla fall var klar och försökte starta den så hände ingenting.
Trodde först att batteriet var slut, så tog hjälp av ytterligare en bil.
Men varken med hjälp av extra bil, eller annat batteri gjorde någon skillnad.
Tänkte först att jordningen mellan bilarna var dålig, så prövade flera olika ställen.
Men resultatet var det samma.
Lampor lös och kupé fläkt etc fungerande.
Men när jag vred på nyckeln så började lampor slockna och diverse tills jag släppte starten.
Försökte rotera framhjulet, men verkar trögt.
Så bestället ett nytt batteri och väntar med felsökning.

UPPDATERING 6/1:
Ikväll så kom det nya batteriet hem till mig, så jag har varit ute i snön och pulsat runt Polon igen.
Det gjorde ingen skillnad med ett annat batteri, så jag försökte återigen rubba på svänghjulet, men hittade först ingen hylsa som passade.
Visade sig att Polo använder Torx på svänghjul, vilket jag skrattade åt lite, då det syns jätte tydligt om man kollar på sidan.
Det gick först trögt framåt, men efter att roterat bakåt så fungerade fint att rotera åt båda hållen.
Prövade därefter att starta bilen, och den startade jättefint och lätt nu. Men den knackade riktigt jävla illa, så jag stängde av lika snabbt igen.

Så nu när jag vet att det inte är batteriet som är startproblemet, så ändrar jag rubriken på tråden, och i stället för att uppdatera genom att posta ett nytt inlägg, så fortsätter jag delvis genom att uppdatera det här inlägget, för att hålla tråden aktuell.

Men jag har fortfarande problem, och vet inte vad jag ska göra.
Vad är det som har hänt egentligen?
I vilken ände ska jag börja?
Är det kört nu?

Jag sitter i en jobbig situation då jag behöver bilen för att mina barn ska kunna vara hemma hos mig och för att jag ska kunna ta mig till jobb, och jag är inte ens i närheten av att ha råd med en ny bil.
Jag kan väldigt lite om bilar, och ännu mindre om dieselbilar, och allt tillsammans här lirar inte så bra ihop. så jag kan känna en aning stress överhängande. så ber om ursäkt om mina inlägg verkar röriga.
Kanske orelevant text, men tänker att jag tillägger det för att beskriva vad vi har att jobba med.

Aktuell felkod:
***The P0116 code is a warning that there is an issue with your car's engine coolant temperature sensor or circuit.***
-"This means that the engine's electronic control unit (ECU) isn't getting a clear reading of the temperature of the coolant, making it difficult for it to adjust the air/fuel mixture in your engine."

Idéer?

Fridens liljor
Senast redigerat av Kattkatt (måndag 18:33)

5 710 Inlägg
fredag 13:57
#2
Har du tur så är det bara så enkelt att kondens i motorn har fryst fast kolvarna.


65 Inlägg
fredag 18:13
Trådstartare
#3
simlar skrev:
Har du tur så är det bara så enkelt att kondens i motorn har fryst fast kolvarna.

Ja, hoppas.

Jag funderar på om båda batterierna kunde vart dåliga.
För jag har haft samma problem förut med bilen att den inte viljat ge ett livstecken ifrån, även med hjälpstart.
Precis likadant.
Och batteriladdaren indikerade på trasig cell.
Då bytte jag till ett annat batteri och så startade hon som vanligt.

Fri fart för ett fritt folk!
14 223 Inlägg
fredag 18:42
#4
att den puffar till när du kör låter som ditt egr är det problemet.. men egr ska inte påverka startförsök.. och batteriet brukar bli bra dåligt innan den slutar dra startmotorn..   men visst du kan ha nått nedre gränsen till att startmotorn drar runt..

Kör fort så hinner inget hända...

1 706 Inlägg
lördag 02:25
#5
Hmm, bra batteri är AoO när man ska felsöka/fixa/köra bilar. Ett kass batteri kan göra så mkt. fel att inte ens en Toyota startar.  Din felkod är på tempgivare. Bilen borde fatta att den e´kass o sätta ett normalvärde (halta hem läge). Nu är ju läget inte direkt konstigt o bilfaen borde starta även i detta läge. Va din bil behöver är ett bra batteri, lite värme o kanske lite startgas. Får du inte motorn att snurra efter detta- då är det nåt fel som e´trasigt..- vw =tändningslås, startmotor, kamkedja/rem..bla  mvh/husse
Senast redigerat av husseman (lördag 02:36)

65 Inlägg
lördag 15:00
Trådstartare
#6
Growe skrev:
att den puffar till när du kör låter som ditt egr är det problemet.. men egr ska inte påverka startförsök.. och batteriet brukar bli bra dåligt innan den slutar dra startmotorn..   men visst du kan ha nått nedre gränsen till att startmotorn drar runt..

Den har aldrig puffat tidigare, utan detta just vid sista uppstarten efter att den blivit stående för felsökning. Eller smällde till. Eller nu hur jag ska förklara det.
Det var just framme vid motorn under tiden den stod på tomgång.

Men ja....Det är ju själva fan att det ska komma snö och bli minus just nu. Det gör felsökningen tio gånger mer komplicerad.

Fri fart för ett fritt folk!
14 223 Inlägg
lördag 15:04
#7
Kattkatt skrev:
Growe skrev:
att den puffar till när du kör låter som ditt egr är det problemet.. men egr ska inte påverka startförsök.. och batteriet brukar bli bra dåligt innan den slutar dra startmotorn..   men visst du kan ha nått nedre gränsen till att startmotorn drar runt..

Den har aldrig puffat tidigare, utan detta just vid sista uppstarten efter att den blivit stående för felsökning. Eller smällde till. Eller nu hur jag ska förklara det.
Det var just framme vid motorn under tiden den stod på tomgång.

Men ja....Det är ju själva fan att det ska komma snö och bli minus just nu. Det gör felsökningen tio gånger mer komplicerad.

okej  har du kollat att kamremmen sitter på?   om den går så slår ju skiten ihop och går den av skulle den garanterat skicka ut luft ur fel ände av motorn pga avgasventilerna är stängda och öppna insugsventiler efter förbränningen är gjord.   

trodde den gjort det hela tiden..  jag skulle börja vid kamremmen då..  väldigt vanligt att dom sitter kvar på plats och ser hela ut men den tappat kuggar..  på ett ställe på remmen     hände på en Lupo 3l jag köpte trasig remmen var rensad på kuggar på ett ställe

Kör fort så hinner inget hända...

65 Inlägg
lördag 15:12
Trådstartare
#8
husseman skrev:
Hmm, bra batteri är AoO när man ska felsöka/fixa/köra bilar. Ett kass batteri kan göra så mkt. fel att inte ens en Toyota startar.  Din felkod är på tempgivare. Bilen borde fatta att den e´kass o sätta ett normalvärde (halta hem läge). Nu är ju läget inte direkt konstigt o bilfaen borde starta även i detta läge. Va din bil behöver är ett bra batteri, lite värme o kanske lite startgas. Får du inte motorn att snurra efter detta- då är det nåt fel som e´trasigt..- vw =tändningslås, startmotor, kamkedja/rem..bla  mvh/husse

Det är sant. Ett friskt och laddat batteri är en förutsättning och det får bli det första jag införskaffar här nu.

Felkoden! Jag Googlade på den nu, och du har ju helt rätt! Det är ju tempgivaren.
Var tvungen att gå tillbaka och kolla, men den bilden jag fick skickat till mig som jag gått efter säger faktiskt EGR....
Fan så trött jag blir hahaha.
Det gör ju bara allt ännu mer förvirrande, och jag kan inte annat än att sucka....

65 Inlägg
lördag 15:46
Trådstartare
#9
*Uppdaterad med ny beskrivning av felkod och text*

65 Inlägg
lördag 16:21
Trådstartare
#10
Growe skrev:
Kattkatt skrev:
Growe skrev:
att den puffar till när du kör låter som ditt egr är det problemet.. men egr ska inte påverka startförsök.. och batteriet brukar bli bra dåligt innan den slutar dra startmotorn..   men visst du kan ha nått nedre gränsen till att startmotorn drar runt..

Den har aldrig puffat tidigare, utan detta just vid sista uppstarten efter att den blivit stående för felsökning. Eller smällde till. Eller nu hur jag ska förklara det.
Det var just framme vid motorn under tiden den stod på tomgång.

Men ja....Det är ju själva fan att det ska komma snö och bli minus just nu. Det gör felsökningen tio gånger mer komplicerad.

okej  har du kollat att kamremmen sitter på?   om den går så slår ju skiten ihop och går den av skulle den garanterat skicka ut luft ur fel ände av motorn pga avgasventilerna är stängda och öppna insugsventiler efter förbränningen är gjord.   

trodde den gjort det hela tiden..  jag skulle börja vid kamremmen då..  väldigt vanligt att dom sitter kvar på plats och ser hela ut men den tappat kuggar..  på ett ställe på remmen     hände på en Lupo 3l jag köpte trasig remmen var rensad på kuggar på ett ställe

Det är flera stycken som har nämnt detta med kamremmen faktiskt.
Jag böjde ut kåpan och tittade på den, men remmen såg fin ut och verkade sitta på plats, så jag har antagit att det varit okey.
Fast det kanske inte går att se av att bara titta lite på ovansidan?

Men om det var den, skulle det vara bra eller dåliga nyheter?

Fri fart för ett fritt folk!
14 223 Inlägg
lördag 16:44
#11
Kattkatt skrev:
Growe skrev:
Kattkatt skrev:

Den har aldrig puffat tidigare, utan detta just vid sista uppstarten efter att den blivit stående för felsökning. Eller smällde till. Eller nu hur jag ska förklara det.
Det var just framme vid motorn under tiden den stod på tomgång.

Men ja....Det är ju själva fan att det ska komma snö och bli minus just nu. Det gör felsökningen tio gånger mer komplicerad.

okej  har du kollat att kamremmen sitter på?   om den går så slår ju skiten ihop och går den av skulle den garanterat skicka ut luft ur fel ände av motorn pga avgasventilerna är stängda och öppna insugsventiler efter förbränningen är gjord.   

trodde den gjort det hela tiden..  jag skulle börja vid kamremmen då..  väldigt vanligt att dom sitter kvar på plats och ser hela ut men den tappat kuggar..  på ett ställe på remmen     hände på en Lupo 3l jag köpte trasig remmen var rensad på kuggar på ett ställe

Det är flera stycken som har nämnt detta med kamremmen faktiskt.
Jag böjde ut kåpan och tittade på den, men remmen såg fin ut och verkade sitta på plats, så jag har antagit att det varit okey.
Fast det kanske inte går att se av att bara titta lite på ovansidan?

Men om det var den, skulle det vara bra eller dåliga nyheter?

beror på.. gillar du att riva av toppen och kolla skador så är det bra nyheter  annars är det dåliga..  men skulle hänga av kåpan helt och försöka kolla..   testade du att rotera motorn åt båda hållen?       att den stoppat helt kan faktist vara bra nyheter om det är remmen.. visst ventiler kan vara krökta men om den går sönder på höga varv brukar det bli mycket skador..

Kör fort så hinner inget hända...

65 Inlägg
måndag 17:50
Trådstartare
#12
Growe skrev:
Kattkatt skrev:
Growe skrev:

okej  har du kollat att kamremmen sitter på?   om den går så slår ju skiten ihop och går den av skulle den garanterat skicka ut luft ur fel ände av motorn pga avgasventilerna är stängda och öppna insugsventiler efter förbränningen är gjord.   

trodde den gjort det hela tiden..  jag skulle börja vid kamremmen då..  väldigt vanligt att dom sitter kvar på plats och ser hela ut men den tappat kuggar..  på ett ställe på remmen     hände på en Lupo 3l jag köpte trasig remmen var rensad på kuggar på ett ställe

Det är flera stycken som har nämnt detta med kamremmen faktiskt.
Jag böjde ut kåpan och tittade på den, men remmen såg fin ut och verkade sitta på plats, så jag har antagit att det varit okey.
Fast det kanske inte går att se av att bara titta lite på ovansidan?

Men om det var den, skulle det vara bra eller dåliga nyheter?

beror på.. gillar du att riva av toppen och kolla skador så är det bra nyheter  annars är det dåliga..  men skulle hänga av kåpan helt och försöka kolla..   testade du att rotera motorn åt båda hållen?       att den stoppat helt kan faktist vara bra nyheter om det är remmen.. visst ventiler kan vara krökta men om den går sönder på höga varv brukar det bli mycket skador..

Jag fixade ett annat batteri och backade motorn nu, och då gick det att starta den hur fint och lätt som helst.
Men den här gången knackade den riktigt jävla mycket, så stängde av den lika snabbt igen.
Så dåligt batteri är det inte iallafall....
Det går att rotera motorn åt båda hållen....men det verkar ju fan inte bra....

65 Inlägg
måndag 18:36
Trådstartare
#13
*Uppdaterad med ny rubrik och uppdatering kring ämnet*

5 710 Inlägg
måndag 21:28
#14
Antar det inte är det normala "kallstartad dieselmotor"-knacket du hör? För även en modern diesel knackar hårt när dom kallstartas i låga temperaturer (-20°C och kallare, kan knacka hårt i flera minuter då).

Knackar högt kan vara tecken på kuggad kamrem så skulle börja med att kolla ventiltiderna.
Kuggar den 1-2kugg så går motorn men kolvarna slår i ventilerna och orsakar ett knackande oljud.

Oftast så räcker det då att kugga kamremmen rätt. Däremot så kuggar den inte om utan anledning så för säkerhetsskull hade man ju då bytt kamremssatsen.

Med diagnosverktyg (t.ex VCDS) går det att avläsa avvikelsen mellan kamaxel och vevaxel med motorn på tomgång.
I VCDS heter mätvärdet KW (Kurbelwinkel)
Bör -6° till +6° om jag minns rätt. Så nära 0° som möjligt vill man ha det i alla fall.

Din felkod på kylvätsketempgivaren kanske kan orsaka onormalt motorljud också, motorstyrningen använder kylvätsketemp för reglering av t.ex kallstart och när EGR ska användas m.m.
http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.ph … 116/000278
Inte helt ovanligt med defekt G62-givare på dessa så har du inte kunskap eller möjlighet att mäta upp kablaget mellan givaren och motorstyrdonet så hade jag bara chansbytt givaren.


65 Inlägg
för 11 timmar sedan
Trådstartare
#15
simlar skrev:
Antar det inte är det normala "kallstartad dieselmotor"-knacket du hör? För även en modern diesel knackar hårt när dom kallstartas i låga temperaturer (-20°C och kallare, kan knacka hårt i flera minuter då).

Knackar högt kan vara tecken på kuggad kamrem så skulle börja med att kolla ventiltiderna.
Kuggar den 1-2kugg så går motorn men kolvarna slår i ventilerna och orsakar ett knackande oljud.

Oftast så räcker det då att kugga kamremmen rätt. Däremot så kuggar den inte om utan anledning så för säkerhetsskull hade man ju då bytt kamremssatsen.

Med diagnosverktyg (t.ex VCDS) går det att avläsa avvikelsen mellan kamaxel och vevaxel med motorn på tomgång.
I VCDS heter mätvärdet KW (Kurbelwinkel)
Bör -6° till +6° om jag minns rätt. Så nära 0° som möjligt vill man ha det i alla fall.

Din felkod på kylvätsketempgivaren kanske kan orsaka onormalt motorljud också, motorstyrningen använder kylvätsketemp för reglering av t.ex kallstart och när EGR ska användas m.m.
http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.ph … 116/000278
Inte helt ovanligt med defekt G62-givare på dessa så har du inte kunskap eller möjlighet att mäta upp kablaget mellan givaren och motorstyrdonet så hade jag bara chansbytt givaren.

Uppskattar verkligen att du tar dig tiden till att svara.
Jag har haft den här bilen sen förra sommaren och kan inte minnas att den någon gång knackat så högt.
Nu hann jag inte höra hur mycket den knackade då jag stängde av redan vid första eller andra knacket för att jag var orolig för att skada någonting.
Jag var inte riktigt beredd på att bilen skulle starta då den sakta dog förra gången och inte gick att starta mer och motorn gick inte att rotera framåt.
Men så startade den efter att jag roterat motorn bakåt.
Och det kan alltså ha att göra med att den kuggat fel?
Behöver jag oroa mig för krökta ventiler nu när motorn startade och började knacka?

Hur kollar jag ventiltiderna?
Finns det någon bra tutorial att titta på eller någon bra sida att läsa?

Hoppet är kanske inte ute för min bil?
Det börjar ju töa ute så det kanske går att vara ute och skruva.
Senast redigerat av Kattkatt (för 11 timmar sedan)

5 710 Inlägg
för 8 timmar sedan
#16
Kan vara så att kolvarna tar emot ventilerna så pass att den blev stum och sen när du vred bak motorn så orkade startmotorn köra förbi så den startade och då knackade högt.

Kolla ventiltiderna är en del av kamremsbyte, när man sätter motorn i 0 innan kamremsbyte så ska låsning på kamaxel och vevaxel gå att få in. Går låsningarna att få in är ventiltiderna korrekt.
Så bara använda dig av en guide på hur man byter kamrem samt köper låsningsverktygen.

Du har en VW PumpeDuse (PD) motor i din bil, alla dom med två ventiler per cylinder kräver samma verktyg och tillvägagångssätt.

https://www.youtube.com/watch?v=0tBGE4nR2fI
Första videon jag hittade, bara söka på VW PD timing belt replacement så hittar du mängder av guider smile

Billigaste TDI PD kamremsverktygen jag snabbt hittade:
https://www.amazon.se/CCLIFE-Tandrembyt … amp;sr=8-2


7 416 Inlägg
för 8 timmar sedan
#17
kan absolut vara kamremmen,, men jag hade tagit ur stiften om det är en bensinare,, för risken är att den hydrolockat, när tempgivaren tror den är kall,, och då kuggar ju remmen på det sad men har du tur har remmen bara kuggat och klarat ventiler,, vi får hoppas på det


65 Inlägg
för 7 timmar sedan
Trådstartare
#18
simlar skrev:
Kan vara så att kolvarna tar emot ventilerna så pass att den blev stum och sen när du vred bak motorn så orkade startmotorn köra förbi så den startade och då knackade högt.

Kolla ventiltiderna är en del av kamremsbyte, när man sätter motorn i 0 innan kamremsbyte så ska låsning på kamaxel och vevaxel gå att få in. Går låsningarna att få in är ventiltiderna korrekt.
Så bara använda dig av en guide på hur man byter kamrem samt köper låsningsverktygen.

Du har en VW PumpeDuse (PD) motor i din bil, alla dom med två ventiler per cylinder kräver samma verktyg och tillvägagångssätt.

https://www.youtube.com/watch?v=0tBGE4nR2fI
Första videon jag hittade, bara söka på VW PD timing belt replacement så hittar du mängder av guider smile

Billigaste TDI PD kamremsverktygen jag snabbt hittade:
https://www.amazon.se/CCLIFE-Tandrembyt … amp;sr=8-2

simlar skrev:
Kan vara så att kolvarna tar emot ventilerna så pass att den blev stum och sen när du vred bak motorn så orkade startmotorn köra förbi så den startade och då knackade högt.

Kolla ventiltiderna är en del av kamremsbyte, när man sätter motorn i 0 innan kamremsbyte så ska låsning på kamaxel och vevaxel gå att få in. Går låsningarna att få in är ventiltiderna korrekt.
Så bara använda dig av en guide på hur man byter kamrem samt köper låsningsverktygen.

Du har en VW PumpeDuse (PD) motor i din bil, alla dom med två ventiler per cylinder kräver samma verktyg och tillvägagångssätt.

https://www.youtube.com/watch?v=0tBGE4nR2fI
Första videon jag hittade, bara söka på VW PD timing belt replacement så hittar du mängder av guider smile

Billigaste TDI PD kamremsverktygen jag snabbt hittade:
https://www.amazon.se/CCLIFE-Tandrembyt … amp;sr=8-2

Tusen tack! Börjar bli mycket info att hålla reda på!
Vad jag även förstått är att min motorkod är BMS, stämmer det?
Om timingen inte är korrekt och den kuggat över, är det då man kuggar tillbaka menar du då?
Vad innebär det? Att man drar tillbaka motorn en, två kuggar, eller hur ställer man den rätt?
Har visserligen inte klickat på länkarna än du bifogat, och det kanske förklaras där?

Jag vet inte om jag tar mig vatten över huvudet här, och antalet flikar som är uppe just nu i min webläsare är löjligt ?
Jag är både autistisk och har adhd, och båda lever rövare utan dess like i skrivande stund ?
Jag har svårt för saker med mycket detaljer, tex motorer, så den här tråden har potential att bli riktigt intressant, och många skulle säkert bli idiot på mig om jag postade duktigt och gjorde en dagbok av det här.
Men först och främst så vill jag veta om det är någon ide att ens lägga energi på bilen, och det är något jag ligger sömnlös på nätterna över.

Nu väntar jag bara på bättre väder, så ska jag ge mig ut och skruva av kåpan och kolla kamremmen och nollningen, om jag förstått det rätt.
Det mesta i verktygsväg har jag och en ordentlig domkraft.
Under tiden så ska jag försöka läsa på om ämnet.

7 416 Inlägg
för 7 timmar sedan
#19
Kattkatt skrev:
simlar skrev:
Kan vara så att kolvarna tar emot ventilerna så pass att den blev stum och sen när du vred bak motorn så orkade startmotorn köra förbi så den startade och då knackade högt.

Kolla ventiltiderna är en del av kamremsbyte, när man sätter motorn i 0 innan kamremsbyte så ska låsning på kamaxel och vevaxel gå att få in. Går låsningarna att få in är ventiltiderna korrekt.
Så bara använda dig av en guide på hur man byter kamrem samt köper låsningsverktygen.

Du har en VW PumpeDuse (PD) motor i din bil, alla dom med två ventiler per cylinder kräver samma verktyg och tillvägagångssätt.

https://www.youtube.com/watch?v=0tBGE4nR2fI
Första videon jag hittade, bara söka på VW PD timing belt replacement så hittar du mängder av guider smile

Billigaste TDI PD kamremsverktygen jag snabbt hittade:
https://www.amazon.se/CCLIFE-Tandrembyt … amp;sr=8-2

simlar skrev:
Kan vara så att kolvarna tar emot ventilerna så pass att den blev stum och sen när du vred bak motorn så orkade startmotorn köra förbi så den startade och då knackade högt.

Kolla ventiltiderna är en del av kamremsbyte, när man sätter motorn i 0 innan kamremsbyte så ska låsning på kamaxel och vevaxel gå att få in. Går låsningarna att få in är ventiltiderna korrekt.
Så bara använda dig av en guide på hur man byter kamrem samt köper låsningsverktygen.

Du har en VW PumpeDuse (PD) motor i din bil, alla dom med två ventiler per cylinder kräver samma verktyg och tillvägagångssätt.

https://www.youtube.com/watch?v=0tBGE4nR2fI
Första videon jag hittade, bara söka på VW PD timing belt replacement så hittar du mängder av guider smile

Billigaste TDI PD kamremsverktygen jag snabbt hittade:
https://www.amazon.se/CCLIFE-Tandrembyt … amp;sr=8-2

Tusen tack! Börjar bli mycket info att hålla reda på!
Vad jag även förstått är att min motorkod är BMS, stämmer det?
Om timingen inte är korrekt och den kuggat över, är det då man kuggar tillbaka menar du då?
Vad innebär det? Att man drar tillbaka motorn en, två kuggar, eller hur ställer man den rätt?
Har visserligen inte klickat på länkarna än du bifogat, och det kanske förklaras där?

Jag vet inte om jag tar mig vatten över huvudet här, och antalet flikar som är uppe just nu i min webläsare är löjligt ?
Jag är både autistisk och har adhd, och båda lever rövare utan dess like i skrivande stund ?
Jag har svårt för saker med mycket detaljer, tex motorer, så den här tråden har potential att bli riktigt intressant, och många skulle säkert bli idiot på mig om jag postade duktigt och gjorde en dagbok av det här.
Men först och främst så vill jag veta om det är någon ide att ens lägga energi på bilen, och det är något jag ligger sömnlös på nätterna över.

Nu väntar jag bara på bättre väder, så ska jag ge mig ut och skruva av kåpan och kolla kamremmen och nollningen, om jag förstått det rätt.
Det mesta i verktygsväg har jag och en ordentlig domkraft.
Under tiden så ska jag försöka läsa på om ämnet.

i ditt läge hade jag lämnat in den,, smile kallt jävligt,, å risk för att förvärra smile


5 710 Inlägg
för 7 timmar sedan
#20
Kattkatt skrev:
Tusen tack! Börjar bli mycket info att hålla reda på!
Vad jag även förstått är att min motorkod är BMS, stämmer det?
Om timingen inte är korrekt och den kuggat över, är det då man kuggar tillbaka menar du då?
Vad innebär det? Att man drar tillbaka motorn en, två kuggar, eller hur ställer man den rätt?
Har visserligen inte klickat på länkarna än du bifogat, och det kanske förklaras där?

Jag vet inte om jag tar mig vatten över huvudet här, och antalet flikar som är uppe just nu i min webläsare är löjligt ?
Jag är både autistisk och har adhd, och båda lever rövare utan dess like i skrivande stund ?
Jag har svårt för saker med mycket detaljer, tex motorer, så den här tråden har potential att bli riktigt intressant, och många skulle säkert bli idiot på mig om jag postade duktigt och gjorde en dagbok av det här.
Men först och främst så vill jag veta om det är någon ide att ens lägga energi på bilen, och det är något jag ligger sömnlös på nätterna över.

Nu väntar jag bara på bättre väder, så ska jag ge mig ut och skruva av kåpan och kolla kamremmen och nollningen, om jag förstått det rätt.
Det mesta i verktygsväg har jag och en ordentlig domkraft.
Under tiden så ska jag försöka läsa på om ämnet.

BMS låter rimligt för en Polo från 2009, det är 1,4TDI 3cyl på 80hk, har själv haft en Skoda Praktik med samma motor för 1,5-2år sedan.

Om ventiltiderna är fel så låser du kamaxeln, lossar dom 3st skruvarna på drevet och vrider sen vevaxeln tills du får i låsningen i vevaxeldrevet.
Går låsningen för vevaxeldrevet ändå inte att få i så måste du släppa på kamremsspännaren och hänga av kamremmen.
Sen vrider du vevaxeln tills du får i vevaxellåsningen, hänger på remmen och spänner den till korrekt spänning och drar åt dom 3st skruvarna på kamaxeldrevet.
Tar efter det ut låsningarna och vrider runt motorn för hand två varv och kollar så låsningarna går i igen för att vara helt hundra på att ventiltiderna är korrekt.
Sen bara skruva tillbaka kamremskåporna, spårkilremskivan och hänger på spårkilremmen/multiremmen och startar bilen.

Dessa PD är väldigt simpla då det är 3st drev att hålla koll på och endast 2st som positionen spelar roll på.
Ganska idiotsäkert om man har låsningsverktygen för vevaxel och kamaxel och antingen äger en momentnyckel som klarar 20-25Nm eller har lite känsla i sitt skruvande.

Svårt att förvärra något, speciellt om du bara tar isär tillräckligt för att kolla så vevaxel och kamaxel står rätt i förhållande till varandra utan att lossa kamremmen.
När motorn verkar ha knackat så pass kraftigt så är det ändå bogsering eller bärgning till verkstad som gäller om du känner att åtgärd är över din förmåga.



Sök