2209
Sök

Köpråd begaganat, driftsäker, god totalekonomi, rymlig förarplats. Max 80.000kr

4 168 Inlägg
måndag 18:41
#21
JN1975 skrev:
zemet skrev:
Generation 2 XC70 hade jag nog köpt om jag skulle köpa bil i den prisklassen.

Dom skall väll inte arbetspendla med den eftersom dom är pensionärer.
Lite högre markfrigång, "Volvo comfort" och helt okej dragvikt.

V70 och XC70 från denna årgången går ju långt.

Exemplaret i länken ligger ute för 65K och har legat ute sedan november.
Man bör kunna hitta en med lägre miltal om man lägger hela budgeten på 80k smile

https://www.blocket.se/annons/varmland/ … 1002099077

Ett jäkla pris, nog därför den inte sålts? För hela summan (bara runt 15' till) borde de kunna få en minst en kaross och kanske fem-tio år nyare Volvo XC70? Alltså inte V70N utan en motsvarande Fas2, 2007-2016.

Ja men du får inte en gen 3 (Fas 2) XC70 för 15k till.

2015 års mod med 20K mil på mätaren går ju för runt 200K om man skall ha  en fin XC70


68 Inlägg
måndag 19:26
Trådstartare
#22
Brådhis skrev:
Albert_a skrev:
Ja, en tydlig VOLVO vurm kan ju anas. Ingen som har nåt lite mer udda tips, nåt som är lite mer kallt på marknaden?

Så stor som 508 eller V70 är inte helt nödvändigt.

Gällande dragvikt så är det inte någonsin tal om husvagn. Hämta eller lämna någon större möbel med lånesläp är det tyngsta som kommer dras när jag tänker efter. Kanske ett flyttlass eller två någon gång.

Storleksmässigt skulle jag säga att motsvarande V50 räcker gott, men den har lite trång förarplats. Svärfar är två meter lång. . .

Blev nog lite så när du själv nämnde en önskan om "Volvo-komfort" i din önskelista. wink

Sedan är det ganska mycket bil för pengarna i att köpa en gammal V70. Det kommer man inte ifrån.

Iskalla bilar är ju oftast iskalla av en anledning. Oftast någon av följande: Kvalitet, förbrukning, skatt... Så att rekommendera en sådan när du eftersöker driftsäkerhet och bra totalekonomi blir ju lite bakvänt. wink

Det förstås. Iskalla behöver de inte vara heller. Om jag slänger in några exempel kanske nån med mer koll än jag själv kan säga bu eller bä.

Megane?
Mazda av nåt slag?
Subaru?
Nissan Leaf
andra Nissan?
Senast redigerat av Albert_a (måndag 19:27)

Forummoderator
18 101 Inlägg
måndag 19:52
#23
Albert_a skrev:
Brådhis skrev:
Albert_a skrev:
Ja, en tydlig VOLVO vurm kan ju anas. Ingen som har nåt lite mer udda tips, nåt som är lite mer kallt på marknaden?

Så stor som 508 eller V70 är inte helt nödvändigt.

Gällande dragvikt så är det inte någonsin tal om husvagn. Hämta eller lämna någon större möbel med lånesläp är det tyngsta som kommer dras när jag tänker efter. Kanske ett flyttlass eller två någon gång.

Storleksmässigt skulle jag säga att motsvarande V50 räcker gott, men den har lite trång förarplats. Svärfar är två meter lång. . .

Blev nog lite så när du själv nämnde en önskan om "Volvo-komfort" i din önskelista. wink

Sedan är det ganska mycket bil för pengarna i att köpa en gammal V70. Det kommer man inte ifrån.

Iskalla bilar är ju oftast iskalla av en anledning. Oftast någon av följande: Kvalitet, förbrukning, skatt... Så att rekommendera en sådan när du eftersöker driftsäkerhet och bra totalekonomi blir ju lite bakvänt. wink

Det förstås. Iskalla behöver de inte vara heller. Om jag slänger in några exempel kanske nån med mer koll än jag själv kan säga bu eller bä.

Megane?
Mazda av nåt slag?
Subaru?
Nissan Leaf
andra Nissan?

Nissan Qashqai är samma sak som en Renault Kadjar. Det är en fransk bil. Leaf? vad får man för Leaf får 80K? Köpa en elbil som är 10 år gammal är väl som att trampa på en landmina och tro att det inte gör ont? jag har ingen personlig erfarenhet av detta men att ta ett skutt 100 meter upp i luften och sedan spridas över trakten låter som en dålig idé.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

273 Inlägg
måndag 20:21
#24
zemet skrev:
JN1975 skrev:
zemet skrev:
Generation 2 XC70 hade jag nog köpt om jag skulle köpa bil i den prisklassen.

Dom skall väll inte arbetspendla med den eftersom dom är pensionärer.
Lite högre markfrigång, "Volvo comfort" och helt okej dragvikt.

V70 och XC70 från denna årgången går ju långt.

Exemplaret i länken ligger ute för 65K och har legat ute sedan november.
Man bör kunna hitta en med lägre miltal om man lägger hela budgeten på 80k smile

https://www.blocket.se/annons/varmland/ … 1002099077

Ett jäkla pris, nog därför den inte sålts? För hela summan (bara runt 15' till) borde de kunna få en minst en kaross och kanske fem-tio år nyare Volvo XC70? Alltså inte V70N utan en motsvarande Fas2, 2007-2016.

Ja men du får inte en gen 3 (Fas 2) XC70 för 15k till.

2015 års mod med 20K mil på mätaren går ju för runt 200K om man skall ha  en fin XC70

Men även XC70 är väl Fas2 från typ 2008 precis som V70? För 80'000 borde man väl kunna få en '08-'12 XC70 i bra skick?


68 Inlägg
måndag 20:51
Trådstartare
#25
Jag tycker inte att xc70 verkar ha så god totalekonomi men kan ha fel.

Bränslesnål är den inte, skatten är inget att stirra sig blind på, men i mina öron är det mer lockande att köpa bränsle för 8000kr/år än 16000kr/år.

Då stryker jag LEAF från listan.
Är det fel med fransk bil?

Hyundai?

* Voff voff *
10 678 Inlägg
måndag 20:54
#26
JN1975 skrev:
zemet skrev:
JN1975 skrev:
Ett jäkla pris, nog därför den inte sålts? För hela summan (bara runt 15' till) borde de kunna få en minst en kaross och kanske fem-tio år nyare Volvo XC70? Alltså inte V70N utan en motsvarande Fas2, 2007-2016.

Ja men du får inte en gen 3 (Fas 2) XC70 för 15k till.

2015 års mod med 20K mil på mätaren går ju för runt 200K om man skall ha  en fin XC70

Men även XC70 är väl Fas2 från typ 2008 precis som V70? För 80'000 borde man väl kunna få en '08-'12 XC70 i bra skick?

För runt 80 får du en XC70 som gått 35000+... Kolla Blocket får du se. Finns några få undantag under 30000 mil...
Senast redigerat av Brådhis (måndag 20:55)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

68 Inlägg
måndag 21:06
Trådstartare
#27
Brådhis skrev:
JN1975 skrev:
zemet skrev:

Ja men du får inte en gen 3 (Fas 2) XC70 för 15k till.

2015 års mod med 20K mil på mätaren går ju för runt 200K om man skall ha  en fin XC70

Men även XC70 är väl Fas2 från typ 2008 precis som V70? För 80'000 borde man väl kunna få en '08-'12 XC70 i bra skick?

För runt 80 får du en XC70 som gått 35000+... Kolla Blocket får du se. Finns några få undantag under 30000 mil...

Ja, att de gått mer än 30K mil är ju på sätt å vis prov på att de håller länge.

Förhoppningen är nog att bilen ska tjäna de väl i 10-15 år. Kanske en utopi, men värt att hoppas på.

Ubåtsingenjör
7 332 Inlägg
måndag 22:15
#28
Hade köpt en Avensis, du får en fin för 80k. På köpet får du en driftsäker bil med väldigt bra total ekonomi. Dessutom så är de ganska rymliga


273 Inlägg
Igår 00:17
#29
Brådhis skrev:
JN1975 skrev:
zemet skrev:
Ja men du får inte en gen 3 (Fas 2) XC70 för 15k till.

2015 års mod med 20K mil på mätaren går ju för runt 200K om man skall ha  en fin XC70

Men även XC70 är väl Fas2 från typ 2008 precis som V70? För 80'000 borde man väl kunna få en '08-'12 XC70 i bra skick?

För runt 80 får du en XC70 som gått 35000+... Kolla Blocket får du se. Finns några få undantag under 30000 mil...

Stämmer nog, men då är XC70 mycket dyrare än V70? Köpte min V70 D5 Polestar R-Design '08 med 23'000mil 2021 för 70', kanske är värd 45-50 nu. Men för en motsvarande XC70 får man alltså lägga på det dubbla?
Senast redigerat av JN1975 (Igår 00:19)


2 445 Inlägg
för 23 timmar sedan
#30
Priserna på begagnat-marknaden har ju tokökat dom senaste 4 åren. Innan kunde man t ex få en S/V70 97-00 för under 10 papp, bessad och klar(min T5a köptes för 12½ år sedan för 10k, dock inte bessad), nu är det ju omöjligt att hitta en ens halv-duglig för under 20. Ska man ha en fin så lär man allt upp i 30... P2orna har liknande prisökning dom också, man kunde få ett fint exemplar för runt 20 förut... Lycka till med det idag smile


Ubåtsingenjör
7 332 Inlägg
för 20 timmar sedan
#31
JN1975 skrev:
Brådhis skrev:
JN1975 skrev:

Men även XC70 är väl Fas2 från typ 2008 precis som V70? För 80'000 borde man väl kunna få en '08-'12 XC70 i bra skick?

För runt 80 får du en XC70 som gått 35000+... Kolla Blocket får du se. Finns några få undantag under 30000 mil...

Stämmer nog, men då är XC70 mycket dyrare än V70? Köpte min V70 D5 Polestar R-Design '08 med 23'000mil 2021 för 70', kanske är värd 45-50 nu. Men för en motsvarande XC70 får man alltså lägga på det dubbla?

Du får nog tillbaka vad du har gett idag smile har du tur så kanske lite till


* Voff voff *
10 678 Inlägg
för 17 timmar sedan
#32
JN1975 skrev:
Brådhis skrev:
JN1975 skrev:

Men även XC70 är väl Fas2 från typ 2008 precis som V70? För 80'000 borde man väl kunna få en '08-'12 XC70 i bra skick?

För runt 80 får du en XC70 som gått 35000+... Kolla Blocket får du se. Finns några få undantag under 30000 mil...

Stämmer nog, men då är XC70 mycket dyrare än V70? Köpte min V70 D5 Polestar R-Design '08 med 23'000mil 2021 för 70', kanske är värd 45-50 nu. Men för en motsvarande XC70 får man alltså lägga på det dubbla?

Vill du sälja din för 45-50 så är det bara att säga till... Tror utan problem du får tillbaka i princip det du gett för den idag. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

68 Inlägg
för 14 timmar sedan
Trådstartare
#33
Som trådskapare känns det inte riktigt som att ni håller er till ämnet? Jag hör alla era åsikter om olika generationer av V/S/XC70 och hur bra eller dåliga de är, jag tar till mig de råden, men nu får ni gärna skippa allt vad har ?70? i sig, tack.


Annars har jag fått råd att titta på
Avensis
Auris
Prius - som jag själv föreslog
Peugeot 508

SAMMANFATTNINGSVIS HITTILLS:

Jag verkar vara avrådd att tänka på elbil överhuvudtaget - säkert rimlig åsikt.

Nissan Qashquai är fransk, men är det dåligt?

Bilar från Japan om de inte är VOLVO förstås.

Toyota verkar mest driftsäkra.


FRAMÅT:
Hur tror ni en Citroën C4 Cactus skulle funka?
Är Renault Megane en skam?
Är KIA så dåligt som ni framställer det?
Är V60 nåt att titta på?
Senast redigerat av Albert_a (för 14 timmar sedan)

Diagnostekniker
2 784 Inlägg
för 14 timmar sedan
#34
Skulle säga;

Passa dig för Citroen, Peugeot, Fiat.

Plus för Toyota och Honda.

Jag kan inte säga att Kia är dåliga bilar även fast jag varje dag ser baksidan av dem.
Bra med 7år/15000mils garanti.

Renault Megane IV 1.5 diesel äger jag själv, bra bil men det är raka motsvarigheten till en raket.
Ruskigt bekväma att åka i dock, jag (191cm), kan sitta bakom mig själv.
Barnvagn är bara att sula in i bagaget.

V60 D3/4/5 är i regel stabila bilar.

Up the RA

68 Inlägg
för 14 timmar sedan
Trådstartare
#35
Jesper328 skrev:
Skulle säga;

Passa dig för Citroen, Peugeot, Fiat.

Plus för Toyota och Honda.

Jag kan inte säga att Kia är dåliga bilar även fast jag varje dag ser baksidan av dem.
Bra med 7år/15000mils garanti.

Renault Megane IV 1.5 diesel äger jag själv, bra bil men det är raka motsvarigheten till en raket.
Ruskigt bekväma att åka i dock, jag (191cm), kan sitta bakom mig själv.
Barnvagn är bara att sula in i bagaget.

V60 D3/4/5 är i regel stabila bilar.

TACK!

Precis den här typen av råd jag är ute efter.

Megane IV, innebär det årsmodell 2011 och senare? Komfort går före raketfart alla dagar i veckan! Vi pratar om en snart 75-åring som aldrig haft vidare intresse för att det ska gå fort.

Ska man akta sig för V60 D2 och bensinare / flexifuel? Eller är de också stabila?

273 Inlägg
för 13 timmar sedan
#36
SportPilot skrev:
JN1975 skrev:
Brådhis skrev:
JN1975 skrev:
Men även XC70 är väl Fas2 från typ 2008 precis som V70? För 80'000 borde man väl kunna få en '08-'12 XC70 i bra skick?

För runt 80 får du en XC70 som gått 35000+... Kolla Blocket får du se. Finns några få undantag under 30000 mil...

Stämmer nog, men då är XC70 mycket dyrare än V70? Köpte min V70 D5 Polestar R-Design '08 med 23'000mil 2021 för 70', kanske är värd 45-50 nu. Men för en motsvarande XC70 får man alltså lägga på det dubbla?

Du får nog tillbaka vad du har gett idag smile har du tur så kanske lite till

Brådhis skrev:
JN1975 skrev:
Brådhis skrev:

För runt 80 får du en XC70 som gått 35000+... Kolla Blocket får du se. Finns några få undantag under 30000 mil...

Stämmer nog, men då är XC70 mycket dyrare än V70? Köpte min V70 D5 Polestar R-Design '08 med 23'000mil 2021 för 70', kanske är värd 45-50 nu. Men för en motsvarande XC70 får man alltså lägga på det dubbla?

Vill du sälja din för 45-50 så är det bara att säga till... Tror utan problem du får tillbaka i princip det du gett för den idag. smile

Då var det en bra affär, trodde inte den låg på mer än kanske 50'. Nu har den iof gått 28'000mil, men är å andra sidan servad på Volvo med nya bromsar, ny ruta, remmar mm för över 30' senaste fyra åren. Bra att veta att värdet ligger lite högre än vad jag trodde, men den stannar nog kvar ett tag smile


Ubåtsingenjör
7 332 Inlägg
för 12 timmar sedan
#37
Albert_a skrev:
Jesper328 skrev:
Skulle säga;

Passa dig för Citroen, Peugeot, Fiat.

Plus för Toyota och Honda.

Jag kan inte säga att Kia är dåliga bilar även fast jag varje dag ser baksidan av dem.
Bra med 7år/15000mils garanti.

Renault Megane IV 1.5 diesel äger jag själv, bra bil men det är raka motsvarigheten till en raket.
Ruskigt bekväma att åka i dock, jag (191cm), kan sitta bakom mig själv.
Barnvagn är bara att sula in i bagaget.

V60 D3/4/5 är i regel stabila bilar.

TACK!

Precis den här typen av råd jag är ute efter.

Megane IV, innebär det årsmodell 2011 och senare? Komfort går före raketfart alla dagar i veckan! Vi pratar om en snart 75-åring som aldrig haft vidare intresse för att det ska gå fort.

Ska man akta sig för V60 D2 och bensinare / flexifuel? Eller är de också stabila?

Skippa d2 och flexifuel om du vill sova tryggt smile


7 469 Inlägg
för 12 timmar sedan
#38
A<strong></strong>lbert_a skrev:
Som trådskapare känns det inte riktigt som att ni håller er till ämnet?
Annars har jag fått råd att titta på
Avensis
Auris
Toyota verkar mest driftsäkra.

Hur tror ni en Citroën C4 Cactus skulle funka?

Beträffande Citroen C4 Cactus så ska du undvika den med den robotiserade manuella växellådan.
Min dotter hade en sådan, som hon köpte ny, i närmare 5 år utan driftproblem.
Dock var "automatlådan" inget hon gladdes över.
Den byttes mot en ny Suzuki Vitara.
Annars tror jag mycket väl att en Cactus skulle fungera - med manuell växellåda.

68 Inlägg
för 10 timmar sedan
Trådstartare
#39
torsen skrev:
A<strong></strong>lbert_a skrev:
Som trådskapare känns det inte riktigt som att ni håller er till ämnet?
Annars har jag fått råd att titta på
Avensis
Auris
Toyota verkar mest driftsäkra.

Hur tror ni en Citroën C4 Cactus skulle funka?

Beträffande Citroen C4 Cactus så ska du undvika den med den robotiserade manuella växellådan.
Min dotter hade en sådan, som hon köpte ny, i närmare 5 år utan driftproblem.
Dock var "automatlådan" inget hon gladdes över.
Den byttes mot en ny Suzuki Vitara.
Annars tror jag mycket väl att en Cactus skulle fungera - med manuell växellåda.

Nåt sånthär känns som att det skulle kunna passa deras behov och vara billig i drift. https://www.blocket.se/annons/stockholm … 1401319961

Forummoderator
18 101 Inlägg
för 10 timmar sedan
#40
Albert_a skrev:
torsen skrev:
A<strong></strong>lbert_a skrev:
Som trådskapare känns det inte riktigt som att ni håller er till ämnet?
Annars har jag fått råd att titta på
Avensis
Auris
Toyota verkar mest driftsäkra.

Hur tror ni en Citroën C4 Cactus skulle funka?

Beträffande Citroen C4 Cactus så ska du undvika den med den robotiserade manuella växellådan.
Min dotter hade en sådan, som hon köpte ny, i närmare 5 år utan driftproblem.
Dock var "automatlådan" inget hon gladdes över.
Den byttes mot en ny Suzuki Vitara.
Annars tror jag mycket väl att en Cactus skulle fungera - med manuell växellåda.

Nåt sånthär känns som att det skulle kunna passa deras behov och vara billig i drift. https://www.blocket.se/annons/stockholm … 1401319961

Varför inte?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök