VW Polo TDI 2009 9N Problem.
Uppdaterad 6/1: * Ändring av rubrik och tillägg av text. Står längst ned i inlägget*
Bil ryckte till, motor dog långsamt, händer inget vid försök av start.
Svårt att förklara kortfattat, så drar hela händelseförloppet.
Vart ute och körde den när bilen lixom ryckte till kraftigt och oljetrycks lampan började lysa, så stängde av direkt som en säkerhetsåtgärd och bogserade hem den och kollade runt i motorn, men såg inget konstigt och varken vatten eller olja hade försvunnit.
Så bytta olja och filter och prövade att starta upp henne.
Hon startade som vanligt och jag märkte inget konstigt.
Oljetrycks lampan tändes inte, så jag stängde av och kopplade in felkods läsare som visade felkod på P0116.
Just då så trodde jag felkoden pekade på EGR, och den hade jag isär i somras och rengjorde.
Men i efterhand så visade det sig att felkoden betyder något med Tempgivare.
Kanske 7 - 9 minuter hade passerat när motorn började bete sig som om att den kvävde sig själv.
Under hela tiden så har den låtit som den alltid gjort.
Inga missljud eller konstigt inget konstigt, FÖRUTOM att motorn smällde till ibland.
Typ ?puffade? till från motorn två-tre gånger, och sen började den dö.
Oljetrycks lampan lös inte.
Dock så lyste motor lampan, men den har lyst ända sedan i somras.
Igår gick jag ut till bilen utrustad med underställ, pannlampa, ful mössa och för tjocka handskar för ändamålet, för att stå under huven och frysa och halka runt och svära i snöyran.
Då jag först trodde att felkoden hade med EGR att göra, och jag redan rengjort den några månader tidigare, så gjorde jag nu en EGR delete.
Vilket nu antagligen var helt i onödan.
Men när jag i alla fall var klar och försökte starta den så hände ingenting.
Trodde först att batteriet var slut, så tog hjälp av ytterligare en bil.
Men varken med hjälp av extra bil, eller annat batteri gjorde någon skillnad.
Tänkte först att jordningen mellan bilarna var dålig, så prövade flera olika ställen.
Men resultatet var det samma.
Lampor lös och kupé fläkt etc fungerande.
Men när jag vred på nyckeln så började lampor slockna och diverse tills jag släppte starten.
Försökte rotera framhjulet, men verkar trögt.
Så bestället ett nytt batteri och väntar med felsökning.
UPPDATERING 6/1:
Ikväll så kom det nya batteriet hem till mig, så jag har varit ute i snön och pulsat runt Polon igen.
Det gjorde ingen skillnad med ett annat batteri, så jag försökte återigen rubba på svänghjulet, men hittade först ingen hylsa som passade.
Visade sig att Polo använder Torx på svänghjul, vilket jag skrattade åt lite, då det syns jätte tydligt om man kollar på sidan.
Det gick först trögt framåt, men efter att roterat bakåt så fungerade fint att rotera åt båda hållen.
Prövade därefter att starta bilen, och den startade jättefint och lätt nu. Men den knackade riktigt jävla illa, så jag stängde av lika snabbt igen.
Så nu när jag vet att det inte är batteriet som är startproblemet, så ändrar jag rubriken på tråden, och i stället för att uppdatera genom att posta ett nytt inlägg, så fortsätter jag delvis genom att uppdatera det här inlägget, för att hålla tråden aktuell.
Men jag har fortfarande problem, och vet inte vad jag ska göra.
Vad är det som har hänt egentligen?
I vilken ände ska jag börja?
Är det kört nu?
Jag sitter i en jobbig situation då jag behöver bilen för att mina barn ska kunna vara hemma hos mig och för att jag ska kunna ta mig till jobb, och jag är inte ens i närheten av att ha råd med en ny bil.
Jag kan väldigt lite om bilar, och ännu mindre om dieselbilar, och allt tillsammans här lirar inte så bra ihop. så jag kan känna en aning stress överhängande. så ber om ursäkt om mina inlägg verkar röriga.
Kanske orelevant text, men tänker att jag tillägger det för att beskriva vad vi har att jobba med.
Aktuell felkod:
***The P0116 code is a warning that there is an issue with your car's engine coolant temperature sensor or circuit.***
-"This means that the engine's electronic control unit (ECU) isn't getting a clear reading of the temperature of the coolant, making it difficult for it to adjust the air/fuel mixture in your engine."
Idéer?
Fridens liljor
Uppdaterad 6/1: * Ändring av rubrik och tillägg av text. Står längst ned i inlägget*
Bil ryckte till, motor dog långsamt, händer inget vid försök av start.
Svårt att förklara kortfattat, så drar hela händelseförloppet.
Vart ute och körde den när bilen lixom ryckte till kraftigt och oljetrycks lampan började lysa, så stängde av direkt som en säkerhetsåtgärd och bogserade hem den och kollade runt i motorn, men såg inget konstigt och varken vatten eller olja hade försvunnit.
Så bytta olja och filter och prövade att starta upp henne.
Hon startade som vanligt och jag märkte inget konstigt.
Oljetrycks lampan tändes inte, så jag stängde av och kopplade in felkods läsare som visade felkod på P0116.
Just då så trodde jag felkoden pekade på EGR, och den hade jag isär i somras och rengjorde.
Men i efterhand så visade det sig att felkoden betyder något med Tempgivare.
Kanske 7 - 9 minuter hade passerat när motorn började bete sig som om att den kvävde sig själv.
Under hela tiden så har den låtit som den alltid gjort.
Inga missljud eller konstigt inget konstigt, FÖRUTOM att motorn smällde till ibland.
Typ ?puffade? till från motorn två-tre gånger, och sen började den dö.
Oljetrycks lampan lös inte.
Dock så lyste motor lampan, men den har lyst ända sedan i somras.
Igår gick jag ut till bilen utrustad med underställ, pannlampa, ful mössa och för tjocka handskar för ändamålet, för att stå under huven och frysa och halka runt och svära i snöyran.
Då jag först trodde att felkoden hade med EGR att göra, och jag redan rengjort den några månader tidigare, så gjorde jag nu en EGR delete.
Vilket nu antagligen var helt i onödan.
Men när jag i alla fall var klar och försökte starta den så hände ingenting.
Trodde först att batteriet var slut, så tog hjälp av ytterligare en bil.
Men varken med hjälp av extra bil, eller annat batteri gjorde någon skillnad.
Tänkte först att jordningen mellan bilarna var dålig, så prövade flera olika ställen.
Men resultatet var det samma.
Lampor lös och kupé fläkt etc fungerande.
Men när jag vred på nyckeln så började lampor slockna och diverse tills jag släppte starten.
Försökte rotera framhjulet, men verkar trögt.
Så bestället ett nytt batteri och väntar med felsökning.
UPPDATERING 6/1:
Ikväll så kom det nya batteriet hem till mig, så jag har varit ute i snön och pulsat runt Polon igen.
Det gjorde ingen skillnad med ett annat batteri, så jag försökte återigen rubba på svänghjulet, men hittade först ingen hylsa som passade.
Visade sig att Polo använder Torx på svänghjul, vilket jag skrattade åt lite, då det syns jätte tydligt om man kollar på sidan.
Det gick först trögt framåt, men efter att roterat bakåt så fungerade fint att rotera åt båda hållen.
Prövade därefter att starta bilen, och den startade jättefint och lätt nu. Men den knackade riktigt jävla illa, så jag stängde av lika snabbt igen.
Så nu när jag vet att det inte är batteriet som är startproblemet, så ändrar jag rubriken på tråden, och i stället för att uppdatera genom att posta ett nytt inlägg, så fortsätter jag delvis genom att uppdatera det här inlägget, för att hålla tråden aktuell.
Men jag har fortfarande problem, och vet inte vad jag ska göra.
Vad är det som har hänt egentligen?
I vilken ände ska jag börja?
Är det kört nu?
Jag sitter i en jobbig situation då jag behöver bilen för att mina barn ska kunna vara hemma hos mig och för att jag ska kunna ta mig till jobb, och jag är inte ens i närheten av att ha råd med en ny bil.
Jag kan väldigt lite om bilar, och ännu mindre om dieselbilar, och allt tillsammans här lirar inte så bra ihop. så jag kan känna en aning stress överhängande. så ber om ursäkt om mina inlägg verkar röriga.
Kanske orelevant text, men tänker att jag tillägger det för att beskriva vad vi har att jobba med.
Aktuell felkod:
***The P0116 code is a warning that there is an issue with your car's engine coolant temperature sensor or circuit.***
-"This means that the engine's electronic control unit (ECU) isn't getting a clear reading of the temperature of the coolant, making it difficult for it to adjust the air/fuel mixture in your engine."
Idéer?
Fridens liljor
Senast redigerat av Kattkatt (måndag 18:33)
0
0
0
0