Hej!
[Kort historia, hoppa över om du vill]
Jag fick ta över min brorsas bil och det är en Seat Cordoba 1.6 -98. En pendlarbil som jag åker 11 mil per dag till jobbet
Jag fick ta över i november och med knappt en vecka så har de hänt en del på bilen.
En hjulbult fastna i navet, extremrost och skrikiga bromsskivor och belägg behövdes bytas ut på fram, utnötade dubbdäck som är 11 år gamla, spricka på vänster sidospegel som suger upp fukt sedan tidigare och slukar upp kylarvätska... Ja de är en del.
Jag har inte haft körkort så länge och ej varit intresserad av fordon. Men efter kort besök hos verkstad så fick jag minsann lära mig vad ekonomi är. Med tanke på att bilen har inte så hög värde så är alla verkstadsbesök så inte så gynnsam för plånboken.
Så de jag har börjat gjort är att fixa problemen själv (förutom hjulbulten i navet som blev åtgärd på verkstad), vilket har varit svinkul, vill så gärna lära mig mer och de har sparat mig massa tusenlappar.
[Problem]
Nu kommer vi till anledningen varför jag skriver. I december var jag förbi verkstad för nu vela jag serva bilen för de kunde jag unna mig och samt förbereda inför besiktningen i mars. Jag nämde däremot att kylarvätskan går åt och den kunde jag inte riktigt identifiera om varför samt så börjar motoroljelampan blinka rött strax innan jag anländer till verkstad... Jackpot.
Dom skulle kika på de innan den skulle servas.
Enligt herren så behövdes termostathuset bytas ut och skulle gå på 4500 kr, vilket är typ vad 2/3 av bilens värde ligger på... Ish.
Bromsbackarna behöver bytas ut vilken är ytterligare 2k och varför motoroljelampan blinkar beror på olika anledningar, men byte av oljefilter skulle kanske vara lösningen. Men han ville att vi skulle prioritera termostathuset först innan vi går vidare.
Jag backade undan och behöver tänka igenom de. De borde jag kunna fixa själv? Med vart fan sitter termostathuset?