martinhejdesten skrev:
Jag pendlar mellan hopp och förtvivlan... för jag var ju bara tvungen till att bli klar med bilen till Studenten. Självklart ville jag köra äldsta dottern i min Mini men tiden började bli knapp. Det var förstås massor att göra innan själva studentfesten så jag dygnade en gång för att hinna med alla småsaker i hemmet, bland annat att bygga en pergola och dra presenning över det pga förväntat regn.
Dagen innan Studenten var jag ännu inte klar med bilen; luftfilter och motorhuv var tvunget att monteras. Så jag dygnade en gång till. Det hör till ovanligheterna att man scannar in en luftfilterfästplatta kl 01.18 för att rita om den och därefter såga itu den så att den får plats mot torpedväggen. Jag kapade av gott och väl 2 cm och nu satt den bra. Ramen som luftfilterskumgummit sitter på var ju förstås också tvunget att justeras, så det återstod att slakta själva ramen och skumgummit för att limma ihop det för bra passform på fästplattan. Det blev lite småpill och man började bli trött framåt 03.30 så det var nära att jag tog fel tub när jag skulle limma luftfiltret ;P
Därefter monterade jag motorhuven och det är inte lätt att få till bra passform med de där gångjärnen. Fick tipset av en följare att borra två små hål i fästena och gångjärnen för att lättare justera in passformen. Lär jag definitivt göra nästa gång det är dags att plocka bort motorhuven. Nu när luftfilter och motorhuv är monterade bör jag nog kontrollera lambda-värdet dvs AFR (air/fuel ratio) så att varken luftfilter och motorhuv gör någon skillnad på min förgasar-setup.
Klockan 05.15 var det dags att köra dottern till den traditionsenliga Champagne-frukosten. Nu var jag allt lite sliten, men fortsatte med min Mini efter att ha lämnat henne. Två timmar senare var bilen klar och jag körde och parkerade Minin ett par kvarter bort. Jag hade ju gärna kört in till stan och hämtat henne där, men blev avrådd av bekanta som gjort det misstaget tidigare år. Det. Är. Kaos. Och ja, det var kaos, galet mycket folk och bilar som skulle fira och hämta studenterna. Eftersom bilen inte är godkänd av SFRO och Bilprovningen än så ville jag heller inte chansa att köra in till detta kaos. Sen blev det sedvanligt studentutspring och jag som stolt pappa hämtade en mycket glad och lättad student i bruksbilen. Gästerna dök upp hemma kort innan vi kom och vi hann byta till "the main attraction" ? min hundkoja. Jag pimpade den med lite ballonger så att det blev en extra festlig entré när vi kom körandes till gästernas stora förtjusning. Film finns på min Instagram.
Två veckor senare bytte jag ut 4-punktsbältena till originalbältena, justerade bromsarna litegrann, monterade vindrutetorkarna och bytte till standardhjulen ? det var dags för Registreringsbesiktning! I tisdags plockade jag fram SFRO-byggbesiktningsprotokollet och tog med lite verktyg och höll tummarna när jag nervöst satte mig i bilen för min färd till Bilprovningen, sanningens ögonblick. Halvvägs dit tyckte jag bilen inte hade någon kraft när jag gasade i fyrans växel i lätt uppförsbacke. Några hundra meter stannade jag för rödljus och märkte att det rök från framvagnen, hmm, de där bromsarna ligger an trots tidigare justeringar. Jag pumpade några gånger på bromsen och det verkade fungera för de släppte lagom till att det blev grönt ljus, och jäkla vilken fart jag fick ut ur korsningen. Jag höll mig ändå under hastighetsbestämmelserna när... PANG! Allt blev vitt framför mig, motorhuven öppnades och smällde upp på rutan!
Fan. Turligt nog kunde jag stanna till vid en avfart och kunde till min stora förskräckelse se att motorhuven, kaross, vindrutetorkare och ruta fått rejäla skador. Turligt nog hade jag verktyg så att jag kunde plocka av motorhuven. Nej, jag hade ingen borrmaskin och borrade de där injusteringshålen, men det hade inte spelat någon roll, jag tvingas skaffa ny motorhuv pga skadorna då den var rejält tilltufsad med bucklor, knäckta gångjärnsfästen och lackskador mm. Jag stoppade in motorhuven i bilen och lämnade av den hos en bekant innan jag körde vidare till Bilprovningen. Väl där konstaterade vi att jag först skulle ha gjort en slutbesiktning hos SFRO med manöverprov och bullerprov innan jag ens bokade tid till Bilprovningen för registreringsbesiktning. Så allt detta elände för inget. Man blir illamående.
Idag är det fredag och jag snyftar fortfarande över det oerhört trista som hänt, men... imorrn ställer jag ut bilen på Sofiero Classic. Har du vägarna förbi kan du få skåda denna skönhet, utan motorhuv, och snacka lite med mig. Framrutan var ju också spräckt pga olyckan med motorhuven så den har jag snabbt fått byta ut. Turligt nog hade jag den gamla framrutan kvar men som dessvärre ger dålig sikt. Jag har lyckligtvis hunnit montera ny dekal så att den ser skaplig ut för att ställas ut på bilutställning.
Så, vi tar nya tag. Igen.
? ? ? TRANSLATION ? ? ?I'm oscillating between hope and despair... because I just had to finish the car for my daughter's Graduation. Of course, I wanted to drive my eldest daughter in my Mini, but time was running out. There was plenty to do before the actual graduation party, so I pulled an all-nighter once to catch up on all the little things at home, including building a pergola and putting a tarp over it because of expected rain.
The day before the Graduation, I still wasn't finished with the car; the air filter and hood had to be installed. So, I pulled another all-nighter. It's not every day you scan in an air filter mounting plate at 01:18 to redesign it and then cut it to fit against the bulkhead. I cut off a good inch and now it fit nicely. Adjusting the frame that the air filter foam sits on was also necessary, so I had to cut and glue the frame and foam together for a good fit on the mounting plate. It was a bit fiddly, and I was getting tired around 03:30, so I almost grabbed the wrong tube when gluing the air filter ;P
After that, I installed the hood, and it's not easy to get a good fit with those hinges. A follower suggested drilling two small holes in each bracket and hinge to adjust the fit more easily. I'll definitely do that next time I need to remove the hood. Now that the air filter and hood are installed, I should probably check the lambda value once again, that is, AFR (air/fuel ratio), to ensure neither the air filter nor the hood affects my carburettor setup.
At 05:15, it was time to drive my daughter to the traditional "Champagne breakfast". Now, I was a bit worn out, but I continued with my Mini after dropping her off. Two hours later, the car was ready, and I drove and parked the Mini a couple of blocks away. I would have liked to drive into town to pick her up, but acquaintances who made that mistake in previous years advised against it. Because. It. Is. Chaos. And yes, it was chaos, crazy crowds and cars celebrating and picking up students. Since the car is not approved by SFRO and Bilprovningen yet (transportation authorities), I didn't want to risk driving into that chaos. Then came the traditional graduation ceremony, and as a proud dad, I picked up a very happy and relieved graduate in the family car. The guests arrived at home shortly before we did, and we managed to switch to "the main attraction" ? my Mini. I pimped it with some balloons to make it an extra festive entrance to the delight of our guests.
Two weeks later, I replaced the 4-point safety harnesses with the original seat belts, adjusted the brakes a bit, installed the windshield wipers, and switched to standard wheels ? it was time for the Registration inspection! This Tuesday, I took out the SFRO construction inspection protocol, grabbed some tools, and nervously sat in the car for my trip to the Bilprovningen (MOT), the moment of truth. Halfway there, I felt the car had no power when I accelerated in fourth gear on a slight uphill. A few hundred meters later, I stopped at a red light and noticed smoke from the front end. Hmm, those brakes are still gripping despite adjustments. I pumped the brake a few times, and it seemed to work as they released just as the light turned green, and boy did I get speed out of the intersection! I still kept under the speed limits when... BANG! Everything went white in front of me, the hood opened and slammed against the windshield! Nooooo!
Damn. Luckily, I managed to pull over at an exit and, to my horror, saw that the hood, body, windshield wipers, and glass were severely damaged. Luckily, I had tools so I could remove the hood. No, I didn't have a drill and drill the adjustment holes, but it wouldn't have mattered, I need to get a new hood because of the damage as it was seriously damaged with dents, broken hinge mounts and paint damage and more. I stuffed the hood into the car and left it with an acquaintance before driving on to the Bilprovningen. There we found out that I should have done a final inspection with SFRO including maneuver and noise tests before even booking an appointment for Registration inspection at Bilprovningen. So all this misery for nothing. It makes me feel nauseous.
Today is Friday and I'm still sniffing over the incredibly sad thing that happened, but... tomorrow I'm exhibiting the car at Sofiero Classic. If you happen to be around, you can behold this beauty, without the hood, and have a chat with me. The windshield was also cracked due to the accident with the engine hood, so I quickly had to replace it. Luckily, I still had the old windshield, but unfortunately, it doesn't provide good visibility. Fortunately, I managed to install a new decal to make it look decent for the car show.
Oh well, untill next time...