2482
Sök

Sabotage av däck eller ej??

3 Inlägg
för 5 timmar sedan
Trådstartare
Hej,
Mina däck har på ett par månader tappat mycket luft till strax över 1 bar, fast de fylldes till normalt tryck vid däckbytet. Däcken visade sig vara gamla (>10 år, men köpta av bilfirma med bilen i våras), men kan verkligen alla fyra däcken tappa lika mycket tryck? Är inte det osannolikt? Är det någon som saboterat däcken?

774 Inlägg
för 5 timmar sedan
Perre_per skrev:
Hej,
Mina däck har på ett par månader tappat mycket luft till strax över 1 bar, fast de fylldes till normalt tryck vid däckbytet. Däcken visade sig vara gamla (>10 år, men köpta av bilfirma med bilen i våras), men kan verkligen alla fyra däcken tappa lika mycket tryck? Är inte det osannolikt? Är det någon som saboterat däcken?

Inte ett dugg osannolikt, tvärtom relativt vanligt på vintern. Alufälgar(och till viss del plåtfälgar) ärjar/rostar/lacksläpp vid ventilhålet eller fälgkanten mot däcket och läcker luft där. När jag jobbade på däckfirma var det minst 1 bil i veckan med läckage via ventilhålet eller fälgkanten. Sen är det inte ovanligt att vinterdäck torkar ut snabbare på grund av all vägsalt och därigenom läcker mer luft än vanligt.
Kolla efter lacksläpp på fälgarna, kan se ut som skrovlig yta också utan att lack släppt. Besök en däckfirma och be dom kolla. Jag hade dock protesterat redan hos bilhandlaren i våras, över 10 år gamla vinterdäck är aldrig okej. Gummi är färskvara!
Senast redigerat av MrHyde (för 5 timmar sedan)

Live long, and prosper.

3 Inlägg
för 4 timmar sedan
Trådstartare
Ok, jag var till en däckfirma och de bedömde att det sannolikt berodde på däcken. Men jag har ett galen person i mina hasor just som detta upptäcktes så jag funderar på sambandet...

6 124 Inlägg
för 4 timmar sedan
Perre_per skrev:
Ok, jag var till en däckfirma och de bedömde att det sannolikt berodde på däcken. Men jag har ett galen person i mina hasor just som detta upptäcktes så jag funderar på sambandet...

i såna fall hade du nog haft ett knivhål i varje däck och ingen luft alls. Ingen sitter och pyser ut luften ur ett efter ett däck till de når 1 bar

3 Inlägg
för 4 timmar sedan
Trådstartare
Mjo, ifall de bara kan göra det på arbetsplatsen så är det ju skapligt sannolikt. Men jag är ju gladare om det har naturliga orsaker.

Sök