2865
Sök

Sabotage av däck eller ej??

4 Inlägg
fredag 18:45
Trådstartare
Hej,
Mina däck har på ett par månader tappat mycket luft till strax över 1 bar, fast de fylldes till normalt tryck vid däckbytet. Däcken visade sig vara gamla (>10 år, men köpta av bilfirma med bilen i våras), men kan verkligen alla fyra däcken tappa lika mycket tryck? Är inte det osannolikt? Är det någon som saboterat däcken?

776 Inlägg
fredag 19:05
Perre_per skrev:
Hej,
Mina däck har på ett par månader tappat mycket luft till strax över 1 bar, fast de fylldes till normalt tryck vid däckbytet. Däcken visade sig vara gamla (>10 år, men köpta av bilfirma med bilen i våras), men kan verkligen alla fyra däcken tappa lika mycket tryck? Är inte det osannolikt? Är det någon som saboterat däcken?

Inte ett dugg osannolikt, tvärtom relativt vanligt på vintern. Alufälgar(och till viss del plåtfälgar) ärjar/rostar/lacksläpp vid ventilhålet eller fälgkanten mot däcket och läcker luft där. När jag jobbade på däckfirma var det minst 1 bil i veckan med läckage via ventilhålet eller fälgkanten. Sen är det inte ovanligt att vinterdäck torkar ut snabbare på grund av all vägsalt och därigenom läcker mer luft än vanligt.
Kolla efter lacksläpp på fälgarna, kan se ut som skrovlig yta också utan att lack släppt. Besök en däckfirma och be dom kolla. Jag hade dock protesterat redan hos bilhandlaren i våras, över 10 år gamla vinterdäck är aldrig okej. Gummi är färskvara!
Senast redigerat av MrHyde (fredag 19:05)

Live long, and prosper.

4 Inlägg
fredag 20:00
Trådstartare
Ok, jag var till en däckfirma och de bedömde att det sannolikt berodde på däcken. Men jag har ett galen person i mina hasor just som detta upptäcktes så jag funderar på sambandet...

6 127 Inlägg
fredag 20:14
Perre_per skrev:
Ok, jag var till en däckfirma och de bedömde att det sannolikt berodde på däcken. Men jag har ett galen person i mina hasor just som detta upptäcktes så jag funderar på sambandet...

i såna fall hade du nog haft ett knivhål i varje däck och ingen luft alls. Ingen sitter och pyser ut luften ur ett efter ett däck till de når 1 bar

4 Inlägg
fredag 20:29
Trådstartare
Mjo, ifall de bara kan göra det på arbetsplatsen så är det ju skapligt sannolikt. Men jag är ju gladare om det har naturliga orsaker.

Fri fart för ett fritt folk!
14 279 Inlägg
Igår 00:48
jag har 3däck som läcker och ett som inte gör det.. vänster fram är värst den får man fylla en gång i veckan..

dom andra 2 kan man köra 2veckor med innan man behöver fylla..   och dom 2däcken tappar istort sätt lika mycket så när som 0.2bar men det brukar vara olika vilket däck som läckt mest

så det är rätt vanligt..   är det dubbdäck som är gamla kan dubben gått igenom däcket och börja läcka lite bakom dubbarna..
väldigt vanligt fel på tyngre fordon..
men när dom börjar bli dåliga hade jag skitit i att bry mig och ta det problemet när man monterar nya däck.

Kör fort så hinner inget hända...

3 321 Inlägg
Igår 08:48
Skulle någon gå och pysa ur lite luft var dag är det ju för att irritera isf.

Extemt osannolikt, även om någon har en Beef med dig om något.
Synnerligen okreativt och låg påverkan.  Fylla luft i däck emellanåt är ju vanligt.

Ta en blomvattenspruta och fyll den med vatten med lite diskmedel (starkare blandning än i en diskho)  och spraya runt ventilen och fälgkanten så ska du se att du får bubblor/lödder någonstans. Böj lite lätt på ventilen också.  Kan även läcka rakt igenom ventilen.

Sprutan kan med fördel också användas i köket sen.

Jag har över 20år gamla däck på en hembyggd ATV vagn som inte läcker alls, och ett på ena bilen får jah fylla 2ggr per vinter som är ca 2år gammalt.
Läcker nog som ditt med andra ord.
Min bil piper och varnar för däcktrycket, så det sjunker aldrig 1bar.

Så att däck läcker är vardag.

Varför tror du lagar kräver TPMS system idag som varnar i bilen om däcktrycket blir för lågt?
För att för många kör med för lågt tryck ovetande.
Senast redigerat av Mossan1 (Igår 08:57)

2 451 Inlägg
Igår 09:23
Ventilerna är icke att förglömma heller. Inte alls ovanligt att dom blir att läcka ju äldre dom blir. Inte ens säkert att dom böts vid förra däckbytet, så dom kan ju vara hur gamla som helst.

4 Inlägg
Igår 10:53
Trådstartare
Just när det hände så hade jag en beef med typ en psykopat/stalker, därav funderingen. Hur kan det slumpmässigt läcka precis lika mycket ur fyra däck....

Fri fart för ett fritt folk!
14 279 Inlägg
Igår 12:56
Lucif3r skrev:
Ventilerna är icke att förglömma heller. Inte alls ovanligt att dom blir att läcka ju äldre dom blir. Inte ens säkert att dom böts vid förra däckbytet, så dom kan ju vara hur gamla som helst.

dom byter sällan ventilerna om man inte säger till om det.   faktist haft några som det gått hål i men då har det varit snabbtömmning..  smile

hade faktist helt nya fälgar och däck som läckte oxå.    fick trycka av däcken från fälgen och sen fylla på luft så blev det tätt.. smile

Kör fort så hinner inget hända...

6 127 Inlägg
Igår 16:50
Min lokala däckhandlare frågar alltid om jag vill ha nya ventiler och de kostar väl 10kr styck så det är klart man skall ha. Men jag antar att saken ändrar sig nu när allt flera bilar har TPMS-ventiler...

2 451 Inlägg
för 6 timmar sedan
Perre_per skrev:
Hur kan det slumpmässigt läcka precis lika mycket ur fyra däck....

Jag skulle vara mer imponerad om någon faktiskt lyckades tömma ur precis lika mycket 4 gånger på rad utan tryckklocka.
När det läcker ut precis lika mycket, eller åtminstonde lika mycket per axel, så brukar det snarare vara "naturligt" läckage. Det enda som är konstant, är vikten på bilen.

Tänk också på att trycket i däcken varierar beroende på bl.a. temperatur
Senast redigerat av Lucif3r (för 6 timmar sedan)

Sök