2314
Sök

Köpråd begaganat, driftsäker, god totalekonomi, rymlig förarplats. Max 80.000kr

192 Inlägg
11 januari
#61
Brådhis skrev:
Nix, D3 är en 5 cylindrig 2-litersmaskin så det är inte samma som övriga. Jag hade min förra D3 -11 i 3,5 år och körde 15000 mil utan bekymmer (19500-34500) och nu har en jag en D3 -12 som jag hittills kört 5000 mil med på snart 2 år. Går snålt och orkar ändå dra husvagn (1350 kg) utan problem samt hyfsat låg skatt (c:a 3000 kr per år).

(Betydligt trevligare än kusinen Mondeo tycker jag, men det är förstås en smaksak)

Nu vet vi ju inte om de diskuterar sista generationens V70. I de två första generationerna så var D3 2.4l.

Tolkar jag "Fixarfarsan" rätt här så verkar 2.4l D3 funnits i sista generationen också men det törs jag inte ta gift på.
https://fixarfarsan.se/2013/03/volvos-d … ch-d5.html

Säker är jag dock på att D3:an som vi har i vår 2012 XC70 är en 2.4L "Nedtrimmad" D5:a. D5244T16.

2 451 Inlägg
11 januari
#62
Albert_a skrev:
Ja, detta var ju innan beg-priserna rusade uppåt. Tror att den hade köpts för 30 papp 6-7 år tidigare, det dömdes kosta 10K att laga den, förmodligen en del mer att önska gällande skicket. Kändes nog inte värt investeringen för att den skulle rulla nåt år till. Tror att den fått ganska många tvåor de senaste besiktningarna.

Jaja. Nu är det dags att skaffa annat. Kanske blir det en Volvo igen, vi får se.

10k? Ja då måste det varit massa annat som behövde åtgärdas också.. Och då är det klart, då kanske det kan anses inte vara värt det längre smile Speciellt om man inte kan fixa det själv.
Jag personligen skulle ju åtgärdat det om samma situation uppstod på min V70 -97, men jag älskar verkligen den bilen big_smile Trots sina brister. Kan inte tänka mig något mindre än 'total loss' i en olycka skulle få mig att ge upp den tongue


* Voff voff *
10 698 Inlägg
11 januari
#63
Noobnisse skrev:
Brådhis skrev:
Nix, D3 är en 5 cylindrig 2-litersmaskin så det är inte samma som övriga. Jag hade min förra D3 -11 i 3,5 år och körde 15000 mil utan bekymmer (19500-34500) och nu har en jag en D3 -12 som jag hittills kört 5000 mil med på snart 2 år. Går snålt och orkar ändå dra husvagn (1350 kg) utan problem samt hyfsat låg skatt (c:a 3000 kr per år).

(Betydligt trevligare än kusinen Mondeo tycker jag, men det är förstås en smaksak)

Nu vet vi ju inte om de diskuterar sista generationens V70. I de två första generationerna så var D3 2.4l.

Tolkar jag "Fixarfarsan" rätt här så verkar 2.4l D3 funnits i sista generationen också men det törs jag inte ta gift på.
https://fixarfarsan.se/2013/03/volvos-d … ch-d5.html

Säker är jag dock på att D3:an som vi har i vår 2012 XC70 är en 2.4L "Nedtrimmad" D5:a. D5244T16.

I de två första generationerna fanns inte D3, den kom 2011. smile Visst fanns det mindre motorer i de tidigare, men ingen av dem hette D3.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

V8 de bästa som finns!
1 095 Inlägg
11 januari
#64
Har själv haft en toyota avensis från 2001 I 8år som fungerat kanonbra, sålde den nyligen och vet egentligen inte varför. Den hade gått 24500mil då. Ångrar mig nästan, köpte en lågmilad jättefin v70 2004 som gått 10770mil men trivdes bättre med avensisen då jag inte är nån volvomänniska.
Jag tänkte köpa en nyare avensis men problemet är att både generationen t25 mellan 2003-2008 och efterföljaren t27 från 2009 rostar så otroligt i bakvagnsupphängningen.
Sen har t27 elektrisk handbroms med lite halvkass konstruktion som går på nästan 20000 att byta när den jäklas.

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil

77 Inlägg
11 januari
Trådstartare
#65
N_W skrev:
Har själv haft en toyota avensis från 2001 I 8år som fungerat kanonbra, sålde den nyligen och vet egentligen inte varför. Den hade gått 24500mil då. Ångrar mig nästan, köpte en lågmilad jättefin v70 2004 som gått 10770mil men trivdes bättre med avensisen då jag inte är nån volvomänniska.
Jag tänkte köpa en nyare avensis men problemet är att både generationen t25 mellan 2003-2008 och efterföljaren t27 från 2009 rostar så otroligt i bakvagnsupphängningen.
Sen har t27 elektrisk handbroms med lite halvkass konstruktion som går på nästan 20000 att byta när den jäklas.

När dök uppföljande generation Avensis upp på marknaden? Är det samma rostbenägenhet där? Kan man få fatt i en inom budgeten tro?

Ubåtsingenjör
7 341 Inlägg
11 januari
#66
Albert_a skrev:
N_W skrev:
Har själv haft en toyota avensis från 2001 I 8år som fungerat kanonbra, sålde den nyligen och vet egentligen inte varför. Den hade gått 24500mil då. Ångrar mig nästan, köpte en lågmilad jättefin v70 2004 som gått 10770mil men trivdes bättre med avensisen då jag inte är nån volvomänniska.
Jag tänkte köpa en nyare avensis men problemet är att både generationen t25 mellan 2003-2008 och efterföljaren t27 från 2009 rostar så otroligt i bakvagnsupphängningen.
Sen har t27 elektrisk handbroms med lite halvkass konstruktion som går på nästan 20000 att byta när den jäklas.

När dök uppföljande generation Avensis upp på marknaden? Är det samma rostbenägenhet där? Kan man få fatt i en inom budgeten tro?

Finns ingen direkt efterföljare, det närmsta man kommer idag är Corolla. Den påtalade rostbenägenheten är inget jag har märkt av

Corollan ligger en bit utanför budget, vilket även aurisen borde göra
Senast redigerat av SportPilot (11 januari )


1 725 Inlägg
11 januari
#67
Hehe, skoj att se att alla vill lura dig att köpa en sur volvo, men du har fattat att det finns mkt. bättre bilar. Gött, då är du på rätt väg- franska bilar är normalt skit. Såg att Peugeut hade körförbud i nåt land- deras nya o billiga bilar tappar tydligen ett framhjul. Som jag fattat det så handlar det om att 3 bultar släpper o spindelleden hoppar ur. Det är franska bilar i ett nötskal. Jaga Toyota eller Lexus o lägg till nån spänn e´mitt tips. Lycka till /husse

192 Inlägg
13 januari
#68
Brådhis skrev:
Noobnisse skrev:
Brådhis skrev:
Nix, D3 är en 5 cylindrig 2-litersmaskin så det är inte samma som övriga. Jag hade min förra D3 -11 i 3,5 år och körde 15000 mil utan bekymmer (19500-34500) och nu har en jag en D3 -12 som jag hittills kört 5000 mil med på snart 2 år. Går snålt och orkar ändå dra husvagn (1350 kg) utan problem samt hyfsat låg skatt (c:a 3000 kr per år).

(Betydligt trevligare än kusinen Mondeo tycker jag, men det är förstås en smaksak)

Nu vet vi ju inte om de diskuterar sista generationens V70. I de två första generationerna så var D3 2.4l.

Tolkar jag "Fixarfarsan" rätt här så verkar 2.4l D3 funnits i sista generationen också men det törs jag inte ta gift på.
https://fixarfarsan.se/2013/03/volvos-d … ch-d5.html

Säker är jag dock på att D3:an som vi har i vår 2012 XC70 är en 2.4L "Nedtrimmad" D5:a. D5244T16.

I de två första generationerna fanns inte D3, den kom 2011. smile Visst fanns det mindre motorer i de tidigare, men ingen av dem hette D3.

Ah just det! Slarvigt av mig!

Ser dessutom på Fixarfarsan blogg nu att han skriver just det om att D3 var 2.4l på AWD-bilar och inte på FWD.
Senast redigerat av Noobnisse (13 januari )

77 Inlägg
16 januari
Trådstartare
#69
Om man hittar en Auris Touring inom budget (de finns, men lite skralt och gärna över 25000mil på mätaren) ska man gå på Diesel eller Bensin? Manuell eller Automat? Nån variant man bör akta sig för?

Just denna har legat ute sedan september så den är det säkert nåt galet med,

Men varianten är det inget fel på?
https://www.blocket.se/annons/skane/toy … 1001838914

77 Inlägg
lördag 20:25
Trådstartare
#70
Puff

6 127 Inlägg
lördag 21:02
#71
Jag kan inte se något direkt fel på den där, eller i historiken. Om inget dyker upp när du ser den i verkligheten är det kanske ett tryggt bilval

Forummoderator
18 127 Inlägg
för 13 timmar sedan
#72
Utmarks-Loke skrev:
Jag kan inte se något direkt fel på den där, eller i historiken. Om inget dyker upp när du ser den i verkligheten är det kanske ett tryggt bilval

Inget fel men den är nog lite svårsåld då det är manuell.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök