2615
Sök

Bilen drar plötsligt mycket MINDRE bensin! Varför?

6 Inlägg
för 20 timmar sedan
Trådstartare
Jag har tyckt bensinförbrukningen  legat lite högt de senaste åren
Tidigare  0,6 och nu 0,45 lit/mil  (VW polo 1,2 2014)

Jag bytte batteriet, och nu drar den betydligt mindre.
Kan batteriet påverka bensinförbrukningen?

Batteriet har varit dåligt i ett par år. Men det har gått att starta, så jag lät det vara. Men nu gick det inte längre, så jag köpte nytt.
Till saken hör att jag har stenkoll på bensinförbrukningen - Jag tankar alltid proppfull tank. Och tankar alltid på samma station.  Och räknar ut förbrukningen.

Jag kan tänka mig följande scenario: Batteriet var så svagt att spänningen sjönk under ett kritiskt värde för elektroniken, och bilen gick in i 'felsäkert läge'. Och då drar den lite mer bensin, tills elektroniken anpassat sig.
Och nu med nytt batteri, sjunker aldrig spänningen och datorn är alltid uppdaterad.

Skulle gärna vilja veta om det stämmer -  Är det fler som råkat ut för detta?

6 649 Inlägg
för 20 timmar sedan
Förbränningsmotorer behöver "slitas in" för att nå optimal förbrukning

Däck, tillbehör och anliggande bromsar (om det finns) påverkar förbrukningen mer

De/Dem

Forummoderator
18 127 Inlägg
för 20 timmar sedan
Teoretiskt sett kan en bil med dåligt batteri dra mer eftersom generatorn får jobba mer. Får den jobba mer för att hålla uppe spänningen så går den tyngre så klart. Då drar förbrukningen iväg. Sen hur mycket detta blir i praktiken är högst oklart.

Är en cell i batteriet kass så ligger alltid spänningen för lågt och den tokladdar alltid. Men bilen går fortfarande att starta/köra.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

6 127 Inlägg
för 13 timmar sedan
Om bilen stod helt utan ström ett tag kan motorns styrbox ha gått tillbaka till fabriksinställning. Sedan kommer den, efter ett tag, ha optimerat sig efter de förutsättningar som just denna bil rullar i. Då skulle den, av oklar anledning, kunna återgå till att feta på blandningen så småningom.

6 Inlägg
för 5 timmar sedan
Trådstartare
Utmarks-Loke skrev:
Om bilen stod helt utan ström ett tag kan motorns styrbox ha gått tillbaka till fabriksinställning. Sedan kommer den, efter ett tag, ha optimerat sig efter de förutsättningar som just denna bil rullar i. Då skulle den, av oklar anledning, kunna återgå till att feta på blandningen så småningom.

Ja det är ungefär så jag tänker - Mitt dåliga batteri kan ha sjunkit under ett visst värde för att styrboxen ska fungera.
Elektronik mår ju inte bra av att ha för låg spänning, då kan det uppstå fel. Så det måste finnas en spänningregulator eller avkännare som stänger av boxen om spänningen blir för låg.

Sök