för 19 timmar sedan
Trådstartare
Tjena, har provat i ett citroenforum men får inget svar, och min engelska är lite knackig så provar här där jag genom åren fått bra information av andras trådar.
Har en sådan där citroen c3 1.6 hdi, bra behändig dieselpulka, som en dag beslöt sig för att inte starta, har grötat runt med bilen en vecka nu utan framgång och kommer snart slå den i bitar. Har diverse felkoder, skriver dom direkt så det är överstökat med anteckning från obd mätaren. Har provat radera koderna mellan varven.
Lagrade koder: 6 st. P0104 Luftmassa eller luftmängd medel. P0113 IAT sensor 1 krets hög insignal. P1162 ingen anteckning P1351 ingen anteckning P0489 EGR reglerkrets låg P0193 Hög insignal, krets för fördelningsrörets trycksensor.
Väntande koder: 2st. P0489 och P0193.
P0104: har sprayat rent LMM.
P0113: har bytt bränsletryckssensorn.
P1162: Misstänker att det är relaterat till min EGR ventil som troligtvis är slut, har tagit ut och kört den i ultraljudstvätt så den är ren. Beställt ny.
P1351: Glödstift, har inte kollat närmare på dom då dom inte ska orsaka det här problemet, men hittade en skadad kabel, eltejpade den och verkar må bättre.
P0489: EGR problem där med.
Närmare beskrivning av problemet är väl att startmotorn går igång, låter pigg, men motorn kickar inte igång. När problemen började lyckades jag få igång den på tomgång emellanåt, men så fort jag rörde gaspedalen det minsta så dog den direkt.
Har därefter bytt bränslefilter, bränsletryckssensor. Har nästan halv tank diesel. OBD mätaren säger att jag har ca 330 bar bränsletryck, vilket verkar rimligt. Tycker det gurglar om bränslefiltret när jag pumpar/luftar, kopplat på en slang på returen från spridarna, och det är en hel del luftbubblor i soppan.
Mätte spridarna med multimeter, som visade ca 5 ohm vardera. Snackade med verkstad lite snabbt häromdan, dom trodde det kunde vara EGR ventilen, men kan den verkligen orsaka så stora problem helt plötsligt? Ska tilläggas att bromsen "pyser" när jag använder den, varit så en längre tid, vilket jag förstår kan vara servon.
Är rätt uppgiven och ganska less på bilen just nu, och har taskig ekonomi så vill helst inte lämna in den, och är för övrigt inte världsbäst på att skruva heller, men försöker lära mig allt eftersom. Tacksam för alla ideer och förslag!