3610
Sök

Låta ChatGPT byta bromsskivor på Skoda Roomster5J (2014) ?

92 Inlägg
tisdag 10:57
Trådstartare
Halloj genier, besiktningen sa att en bromsskiva i fram var lite skadad och måste bytas. Verkstan skulle ha 4800 kr för det inkl. delar men det verkar som att det är något man kan göra själv med delar för 1000 kr från Skruvat och en steg-för-steg-beskrivning från ChatGPT. Är det något i detta som är svårt egentligen? Vad ska man tänka på?
Senast redigerat av maratonic (tisdag 14:12)

293 Inlägg
tisdag 14:30
maratonic skrev:
Halloj genier, besiktningen sa att en bromsskiva i fram var lite skadad och måste bytas. Verkstan skulle ha 4800 kr för det inkl. delar men det verkar som att det är något man kan göra själv med delar för 1000 kr från Skruvat och en steg-för-steg-beskrivning från ChatGPT. Är det något i detta som är svårt egentligen? Vad ska man tänka på?

Jag tror att en reparationshandbok från tex Haynes är bättre än nån AI-robot. Tänk på att man "bör" byta bromsskivor parvis, tex säljer vissa bildelsfirmor dem bara två åt gången, för att få jämna bromsar. Samtidigt brukar man såklart byta beläggen så att de är fräscha. Har du lite vana av att skruva är det inget svårt, mest att bultar till bromsok mm kan vara lite fastrostade på en tio år gammal bruksbil.

Snabb googling så verkar bromsskivan dessutom bara sitta med en skruv i navet, så bara upp med bilen och av med hjulet, lossa bromsoket och hänga åt sidan försiktigt, lossa skruven och dra av gamla skivan, göra rent, av-vaxa nya skivan med Breakleen, montera och skruva fast med lilla skruven, i med nya bromsbelägg, montera tillbaka allt. 30 minuter per sida om inget går fel.
Senast redigerat av JN1975 (tisdag 14:35)

4 179 Inlägg
tisdag 14:34
Jag tror det är enklare att följa steg för steg på youtube.

Men det är inget komplicerat jobb, jag tycker absolut du skall prova byta själv.

92 Inlägg
tisdag 14:43
Trådstartare
Tack för svar! Bra med kritiskt förhållningssätt till AI! Jag blev nyfiken och frågade chatgpt vilka källor den använt och svaret var:
"Min steg-för-steg-guide är en sammanställning baserad på allmänna metoder och standardprocedurer för byte av bromsskivor som jag har lärt mig från min träning, där jag tränats på ett stort antal mekaniska guider och reparationsmanualer. Den bygger på branschpraxis och vanliga reparationsinstruktioner för bilar, inklusive Skoda-modeller."
Sammantaget tror jag att jag ska ge mig på detta själv - bägge sidorna inklusive belägg.
Senast redigerat av maratonic (tisdag 14:43)

293 Inlägg
tisdag 15:06
maratonic skrev:
Tack för svar! Bra med kritiskt förhållningssätt till AI! Jag blev nyfiken och frågade chatgpt vilka källor den använt och svaret var:
"Min steg-för-steg-guide är en sammanställning baserad på allmänna metoder och standardprocedurer för byte av bromsskivor som jag har lärt mig från min träning, där jag tränats på ett stort antal mekaniska guider och reparationsmanualer. Den bygger på branschpraxis och vanliga reparationsinstruktioner för bilar, inklusive Skoda-modeller."
Sammantaget tror jag att jag ska ge mig på detta själv - bägge sidorna inklusive belägg.

Det som kan vara speciellt är att på vissa bromsok så måste kolven skruvas in (med specialverktyg), men på de flesta går det att försiktigt trycka tillbaka kolven antingen med ett pressverktyg eller en rejäl polygrip. Ha bromsvätskebehållaren öppen och lägg en trasa runt, efteråt så kolla om det behöver toppas upp, samt provbromsa så du får upp tryck. Ska ej behöva luftas om du inte öppnat oken.

538 Inlägg
tisdag 17:13
Alla VAG jag bytt bromsar bak på har man behövt skruva in kolven. Verktyg finns på Biltema, kostar inte mkt

Nämnde inte ChatGPT det??
Senast redigerat av krambriw (tisdag 17:14)

Fri fart för ett fritt folk!
14 287 Inlägg
tisdag 17:32
krambriw skrev:
Alla VAG jag bytt bromsar bak på har man behövt skruva in kolven. Verktyg finns på Biltema, kostar inte mkt

Nämnde inte ChatGPT det??

nu är det ganska lätt eftersom det i texten står att det är fram.. smile

biltemas verktyg suger kraftigt.. absolut sämsta jag någonsin använt..  fungerar såååå dåligt.  iaf billigast..   sist drog jag sönder det dessutom. iof inte konstigt då oken är totalt skrot bak på min polo..   

men det fungerar dåligt rent allmänt då man får mellandra hela tiden för att in kolven.. 

men fram är det inga konstigheter.. bara få tillbaka kolven bort med okhållaren och smäcka dit nya skivna..  ibland går det utan att ta loss okhållaren.  det är lite olika.

jag bytte på uppfarten på min polo för 2år sen bytte runt om tog max 1timme att göra inkl nerslipnade av belägg pga fälgarna jag använder smile  och slagsmål med biltemas skitbromsoks skräp..

Kör fort så hinner inget hända...

3 328 Inlägg
tisdag 17:36
Det är ju fram.
Varför ska ChatGPT nämna bak då?

Handbromsen är också nästan uteslutande bak.
Vet inga modernare exempel på handbroms fram.
Bara Saab 99/900 tom -89 och Citroën Xantia 90tal.

538 Inlägg
tisdag 18:02
Såklart, fram var det, inte tvärtom...

14 287 Inlägg
tisdag 19:03
Mossan1 skrev:
Det är ju fram.
Varför ska ChatGPT nämna bak då?

Handbromsen är också nästan uteslutande bak.
Vet inga modernare exempel på handbroms fram.
Bara Saab 99/900 tom -89 och Citroën Xantia 90tal.

många som det gick åt skogen för när dom körde saab för första gången och skulle göra en handbroms vändning smile)))

28 Inlägg
Igår 06:00
Det är enkelt. Jag har bytt på en skoda fabia som jag tror har samma framvagn.

Det enda är väl att det är lätt att dra sönder gängorna till glidbultarna (heter det väl?) då det är mjukt gods i spindeln och det är ett nybörjarmisstag som snabbt blir jobbigt...

* Voff voff *
10 702 Inlägg
Igår 08:11
maratonic skrev:

Två skivor och belägg för 1000 kr låter väldigt billigt. Vill bara kolla så du inte fått för dig att bara byta en bromsskiva, alt. byta bromsskivor utan att byta beläggen samtidigt...?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

293 Inlägg
Igår 12:00
Brådhis skrev:
Två skivor och belägg för 1000 kr låter väldigt billigt. Vill bara kolla så du inte fått för dig att bara byta en bromsskiva, alt. byta bromsskivor utan att byta beläggen samtidigt...?

https://www.skruvat.se/Bromssats-Skivbr … 29173.aspx

538 Inlägg
Igår 15:33
Förvisso dyrare,,,men gör dig själv en tjänst och byt till skivor som är belagda med tex zinkfärg. Arbetet man lägger ner är ju också värt något. Då slipper du att dom rostar, dom håller sig fina länge! Jag själv har precis bytt fram på min audi, jag satte dit skivor och belägg fabrikat Zimmermann, blev hur bra som helst. Hade det även på mina förra kärror, skivorna var fortfarande perfekta och orostade när jag sålde dom bilarna

* Voff voff *
10 702 Inlägg
för 9 timmar sedan
JN1975 skrev:
Brådhis skrev:

Bra pris! big_smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

14 287 Inlägg
för 9 timmar sedan
Brådhis skrev:
JN1975 skrev:
Brådhis skrev:

Bra pris! big_smile

tycker det är dyrt..  jag gav långt under  1000kr för belägg och skivor runt om på min polo..  skulle iof aldrig handla på skruvat heller

jag kollade lite snabbt till en romster.. utan att veta vad det är för motor eller för storlek på bromsarna..
1000kr inkl frakt..

https://www.ebay.de/itm/162310416333?fi … BM7MOU6ZZl

det som är viktigt att veta vad man behöver för delar för det finns lite olika storlekar på skivor och sånt..

bara fram
https://www.ebay.de/itm/382626709468?fi … R-zDlOmWZQ

Tro inte att det går fortare bara för att man köper från skruvat..  för dom har inte allt hemma på lager och aldrig fått något snabbare än 3dagar inkl beställningsdagen från skruvat och det är vad det brukar ta normalt från tyskland.
Senast redigerat av Growe (för 9 timmar sedan)

Sök