Sedan i höstas har bilen börjat läcka runt vänster bakhjul. Funderade först om det var pga dålig siktad bränsle vid senaste tankning men nu, 6månader senare så har droppandet blivit mer o mer. Verkstan ville ha 5 papp då de vill byta hela påfyllnadsröret.
Jag försökt nu hittat alternativa lösningar. Tex. tejpa med silvertejp, nya klammer osv. Silvertejp är inge vidare, faktiskt. Nya klammer inte nå vidare smart då det kan vara spricka i gummislangen... vilket inte riktigt syns. Men droppandet kommer från stället där rostiga röret möter gummiböjen.
Nu letar jag efter ny slang, vilket verkar vara svårare än trott.
Tack, ja det är en del utav bränslepåfyllningsslangen. Men de som finns på tex skroten/lagats/skruvat osv innehåller inte denna "kurva" in till själva tanken. De slutar, som i min bil (rostiga röret men ej trasig) och sen kommer denna "kurva" som en extra grej. Behöver ju bara byta "kurvan" som läcker.
Har hittat hjälp att beställa original del. Heter Artikelnr 7721332 hos Toyota. Tar dock 2 veckor i leveranstid ...
Det är alltså slangen med 90 graders böj som läcker!? En sån kanske finns på Biltema ? För du behöver ju bara vilken slang som helst bara den har rätt diameter ...och 90 graders böj.
Omöjligt att förstå hur slangen sitter bara genom att se bilderna men om det är påfyllnadsröret från tanklocket så borde det sitta ganska högt och då kanske inte det läcker när det är mindre bensin i tanken? Du kanske kan tanka lite och ofta de här två veckorna. Jag skulle också akta mig för att parkera för nära huset när bilen läcker bensin
tveksamt att det där verkligen är gummislangen.. tanke på hur lätt det är att hitta tankrör till dom där och när man googlar så skriver folk att deras tankrör rostat sönder och när man sen tittar på bilderna ser man ju hur slangen går in i något rostbrunt kladd som jag gissar på är tankröret i stål... och tanke på hur blött det är just där så är det ju där det läcker och inte på gummislangen..
Tack, ja det är en del utav bränslepåfyllningsslangen. Men de som finns på tex skroten/lagats/skruvat osv innehåller inte denna "kurva" in till själva tanken. De slutar, som i min bil (rostiga röret men ej trasig) och sen kommer denna "kurva" som en extra grej. Behöver ju bara byta "kurvan" som läcker.
Har hittat hjälp att beställa original del. Heter Artikelnr 7721332 hos Toyota. Tar dock 2 veckor i leveranstid ...
fast ALDRIG att det är slangen som läcker.. bensinen läcker ju tydligt på bild nummer 2 vid hjulhuset och sen rinner det ner på slangen.. slangen är på tok för torr för att läcka.. men ser man där slangen går över till tankröret är det ju riktigt äkligt och blött så helt klart där det läcker..