3470
Sök

Cylinderdiameter-mätning

4 Inlägg
för 7 timmar sedan
Trådstartare
Mit projekt är på budgetskalan, jag behöver grejor som håller för att renovera några få motorer.

Jag har köpt ett begagnat B23 block på chansning att det inte behöver borras upp.  Jag vill dock mäta upp det innan jag lägger tid och pengar på själva renoveringen.

Har nån testat Biltemas cylinderindikator?
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk … 2000030546

B23 har toleranskrav 96.00 - 96.05 mm.  Standardkravet inom tillverkningsindustrin är att man skall ha bättre än 5% upplösning av toleransvidden på mätverktyg,  så redan där är den egentligen underkänd. Jag ser dock inte att andra i den undre prisskalan verkar vara bättre. Såg en på Temu som hade 0.001", alltså 0.025 i upplösning. Då kan man lika gärna strunta i att mäta.

Vad finns det för alternativ för hobbybruk?
Var har ni köpt era?
Man ska egentligen ha en inställningsring eller måttsats att mastra mot också, finns det att köpa till vettigt pris någonstans?

5 745 Inlägg
för 6 timmar sedan
Biltema cylinderindikator lär duga gott för en gammal rödblockare.
Såvida du inte har mål att ta ut herrejösses med effekt.

Har själv aldrig brytt mig mäta vid snikrenovering, som bäst har jag tagit ut kolvarna och honat lite snabbt ifall cylindrarna är blanka och kört 300+ hästkrafter med turbo utan onormalt vevhusflås.

Den mest snikiga renoveringen jag gjort var på min morfars B230A som endast hade 7bar kompression efter 46k mil och mååånga kallstarter och kortkörningar i byn senaste 15åren, motorn gick fortfarande ganska bra men märkbart svårare att starta och något sämre ork än förr.
På den tog jag lös toppen och "honade" cylindrarna med en slipduk då cylindrarna var helt blanka, slipade in ventiler, bytte ventiltätningar, rengjorde block och topp med en slipsten och smackade sen ihop allt med nya packningar.
12bar kompression jämnt efteråt och motorn går fortfarande fint nu flera år senare.

4 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
Tack

simlar skrev:
Biltema cylinderindikator lär duga gott för en gammal rödblockare.
Såvida du inte har mål att ta ut herrejösses med effekt...

Ska marinisera/flytta över marinprylar från en Volvo Penta, så den skall inte trimmas men kommer gå ganska hårt.

Jag testar Biltemas.

2 406 Inlägg
för 30 minuter sedan
Mät upp blocket på en motorverkstad. Kostar lite och ingenting men du får ett exakt resultat.

Sök