Biltema cylinderindikator lär duga gott för en gammal rödblockare.
Såvida du inte har mål att ta ut herrejösses med effekt.
Har själv aldrig brytt mig mäta vid snikrenovering, som bäst har jag tagit ut kolvarna och honat lite snabbt ifall cylindrarna är blanka och kört 300+ hästkrafter med turbo utan onormalt vevhusflås.
Den mest snikiga renoveringen jag gjort var på min morfars B230A som endast hade 7bar kompression efter 46k mil och mååånga kallstarter och kortkörningar i byn senaste 15åren, motorn gick fortfarande ganska bra men märkbart svårare att starta och något sämre ork än förr.
På den tog jag lös toppen och "honade" cylindrarna med en slipduk då cylindrarna var helt blanka, slipade in ventiler, bytte ventiltätningar, rengjorde block och topp med en slipsten och smackade sen ihop allt med nya packningar.
12bar kompression jämnt efteråt och motorn går fortfarande fint nu flera år senare.