3802
Sök

Volvo V70 2013 D4 - Bytesintervall på motorolja?

20 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
Tjenare!

Har nu efter en del sökande hittat en lovande V70-kandidat i Finland, men det finns en detalj som tyvärr får mig att fundera en gång extra. Bilen är alltså en Volvo V70 D4 2013, ser på bilderna ut att vara i gott skick, och serviceboken är också ifylld med löpande oljebyten m.m. med intervall på 10-20.000km. Bilen kommer med nybytt ruta, kamremssats, olja + filter.

Några år sedan, hade bilen däremot ett intervall på ca. 45.000km utan ett (dokumenterat) oljebyte. Detta är enligt boken en engångsförseelse, och skulle optimistiskt vilja tro att ett potentiellt missat oljebyte inte är något katastrofalt.

Finns det skäl till oro här, eller finns det något man kan kolla/lyssna efter ifall man åker och kikar på bilen för att få reda på varesig detta har börjat orsaka något, eller inte. Det kanske till och med bara är jag som övertänker en engångsgrej, i synnerhet då oljan byttes ca. 14.000km efter detta i sin tur?

Tacksam för svar.

3 413 Inlägg
för 2 timmar sedan
Skulle snarare oroa mig om det gått väldigt lång TID mellan två oljebyten med samma mil som vanligt.
Då kan den ha kortskörts mycket under den tiden och DET är inte bra för någonting.
Det står inte hur långt den gått,  men 4500mil EN gång så där om bilen dessutom körs långa stunder är inget problem. Speciell om den har normalt antal mil för åldern eller MER.
Körs dom mindre än 1000/år  körs dom i regel mycket kortkörning  Eller sällan, och det är att föredra isf.

Trots detta föredrar många lågmilade äldre begagnade, oavsett HUR den fått mindre mil än medeltiden.
Märkligt....

20 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
Mossan1 skrev:
Skulle snarare oroa mig om det gått väldigt lång TID mellan två oljebyten med samma mil som vanligt.
Då kan den ha kortskörts mycket under den tiden och DET är inte bra för någonting.
Det står inte hur långt den gått,  men 4500mil EN gång så där om bilen dessutom körs långa stunder är inget problem. Speciell om den har normalt antal mil för åldern eller MER.
Körs dom mindre än 1000/år  körs dom i regel mycket kortkörning  Eller sällan, och det är att föredra isf.

Trots detta föredrar många lågmilade äldre begagnade, oavsett HUR den fått mindre mil än medeltiden.
Märkligt....

Bilen har gått 255.000km. Resterande service (som handlat om 10-20tkm) verkar gjorts med intervall om 11-12 månader. Just denna service (med 45.000km's intervall) var det dock 23 månader mellan, om det då antingen är odokumenterad service eller utebliven service är ju förstså svårt att säga, men.

Sök