4044
Sök

VW Caddy 2015 1.6 tdi ojämn tomgång vid kallstart.

4 Inlägg
23 mars 2024
Trådstartare
Hej på er!

Har under en längre tid haft problem med gul varningslampa som tänds. Det skedde framförallt i nedförsbackar när man släpper upp gasen helt och hållet. Felkod sa något om luftmassesensorn. Rengjorde den med kontaktsprej, och det blev bättre, men aldrig helt bra.

Nu är luftmassesensorn utbytt till ny och problemet är helt borta. Tycker mig känna att motorn går mjukare på något sätt. Men nu till ett problem som aldrig fanns med den gamla sensorn. När jag kallstartar motorn så går den lite ojämnt på tomgång. Kör jag iväg utan gas så känns det nästan som att den hackar till och är på väg att stanna. Gasar jag på är det inga problem, likaså när motorn är varm så går den hur fint som helst, även på tomgång.

Någon som har idé om vad det kan vara?

1 Inlägg
för 20 timmar sedan
Fick du ordning på bilen? Har precis likadant fel på min nu

5 758 Inlägg
för 10 timmar sedan
Är det gamla 1.6tdi eu5 med motorkod caya/cayb/cayc så kan det vara tecken på dålig insprutare.

Det kan hjälpa att utföra minsta mängdanpassning på insprutarna med hjälp av VW diagnosutrustning, tar ca 1-2h beorende på om kontrollen kräver regenerering av partikelfiltret före eller ej.
Vissa bilar blir bra efter det och på vissa säger kontrollprogrammet i slutet vilken/vilka insprutare som behövs bytas.

Fri fart för ett fritt folk!
14 395 Inlägg
för 8 timmar sedan
simlar skrev:
Är det gamla 1.6tdi eu5 med motorkod caya/cayb/cayc så kan det vara tecken på dålig insprutare.

Det kan hjälpa att utföra minsta mängdanpassning på insprutarna med hjälp av VW diagnosutrustning, tar ca 1-2h beorende på om kontrollen kräver regenerering av partikelfiltret före eller ej.
Vissa bilar blir bra efter det och på vissa säger kontrollprogrammet i slutet vilken/vilka insprutare som behövs bytas.

mm största nackdelen med dom där motorerna..    spridarna är det enda riktiga problemet på dom där.    förutom egr då men det är ju vag standard smile
min ställer sig öppen i bland och är det för kallt ute då så startar bilen och stäng av sig ett antal gånger tills den blir varm nog sen startar den och går som en klocka..  inte skoj att stå där -10 och stå och nöta starteni 10min smile   har en cayb i min polo gått optimerad sedan 2018  väldigt nöjd med den motorn i övrigt smile

Kör fort så hinner inget hända...

Sök