3062
Sök

Veteran-Micra jobb-räser

Nissan Micra K11 1.3 LX Pre-face

1 498 Visningar
Uppdaterades senast igår 19:16
7 Inlägg
7 mars
Trådstartare
#1
https://www1.garaget.org/gallery/images/251/250901/250901-71d27d5cec3505aec31505e4f8aafc62.jpg

Ända sedan de dök upp på min radar har jag verkligen gillat Nissan K11. Det är nästan som om Nissans design-team träffades i 1992 och sade: "låt oss bygga en modern arvtagare till Mini Cooper!"

Den är lite trång. När man sitter i den, är det som att ens personliga sfär med knapp nöd är omsluten av en bil.

https://www1.garaget.org/gallery/images/251/250901/250901-dbbb508350c8c2a752d650300328ca70.jpg

Detta är den tredje K11 jag äger. Av de två tidigare var den ena voltad, och den andra väldigt frasig i plåten, så det blev inte så mycket av dem. Men så fick jag tag i den här. Hyfsat lågmilad, om än ganska äten. Jag var i desperat behov av en "daily driver", så det fick den bli.

https://www1.garaget.org/gallery/images/251/250901/250901-c90e047ca848e05ccaff8201f6aa76d3.jpg

Det är en underbar liten bil att köra, och är oväntat varvglad! Men oj, finns det saker att göra! Mest akut: vänster framskärm håller på att trilla i bitar, och tankens avluftning sitter igen, så det tar en halvtimme att fylla upp. Jag misstänker att jag även kommer bli tvungen att göra om sparklådorna ganska snart.

https://www1.garaget.org/gallery/images/251/250901/250901-74eb1579ab35746ef6a961098f6de103.jpg


Saker jag gjort på den såhär långt:
* Bytt gasfjädrar i bakluckan.
* Bytt fläktmotstånd, samt opererat bort en jävla kola från bladen på kupéfläkten.
* Bytt påfyllningsrör till tanken.
* Opererat bort de töntiga strålkastartorkarna och skickat dem till England.

Planer: Bredare hjul, sportratt, sänka en smula, och få den att se lite fränare ut. ?

Nedan: Den mäktiga motorn på 1,3 liter.
https://www1.garaget.org/gallery/images/251/250901/250901-5be0c0d7bfc73db9184bf84e663e5172.jpg
Senast redigerat av K11PreFace (8 mars )


7 Inlägg
8 mars
Trådstartare
#2
Fram till första faceliften hade K11 strålkastartorkare istället för högtrycksspolning. Dessa var en del av det "skandinaviska utrustningspaketet", som även inkluderade uppvärmda säten. Sätena gillar man ju, men torkarna är larviga. Armarna går lätt sönder, och det går knappt ens att få tag i torkarbladen längre.

https://www1.garaget.org/gallery/images/251/250901/250901-f62b3ee75b1492a443bfb49f12091c0b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/251/250901/250901-c867f731792bf2055893c47feff4cb62.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/251/250901/250901-ed23956e605b2c16d4abea2e6c149916.jpg

Britterna fick inte det här (även om det var extrautrustning som kunde beställas och eftermonteras). Visar man en engelsk Micra-entusiast bilder på en nordisk Micra tappar de hakan och skriker "STRÅLKASTARTORKARE?!? UPPVÄRMDA SÄTEN!?!"
Och sedan när man nämner att man tänker ta bort torkarna, har man plötsligt flera spekulanter.

Så hände det sig att jag tog bort torkar-asen och skickade dem till öarna.

Man måste plocka bort strålkastarna för att komma åt dem.
https://www1.garaget.org/gallery/images/251/250901/250901-21e8f0c71449d6d01bac98edbc38cc4b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/251/250901/250901-dc1abd144c1192f543cc3af17ca2348e.jpg

Den synliga spolartanken är den som enbart är till för strålkastarspolningen. Den skulle också skickas med.

https://www1.garaget.org/gallery/images/251/250901/250901-1d76def20cea2fb7200bb7d8981242b7.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/251/250901/250901-175c5d328deace5c88bbf168544e804e.jpg

Spolarknappen ska också skickas med. Nu måste jag lista ut vad jag ska stoppa dit istället.

https://www1.garaget.org/gallery/images/251/250901/250901-549542a77970e445fda633b156a7757f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/251/250901/250901-158b77e0c3936cbd30333658edeccb0d.jpg

Klart!

https://www1.garaget.org/gallery/images/251/250901/250901-33dfd989bc30d2c20c2f18b6c994490d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/251/250901/250901-600a24ff2b0e1b57d2196d7e7f0e54d4.jpg

Care package till UK!

https://www1.garaget.org/gallery/images/251/250901/250901-1db2b11c3122eeb11bb658e5277a2a91.jpg


7 Inlägg
8 mars
Trådstartare
#3
Btw, sprang på ett välsorterat borr-kit på Dollar Store.
Jag VET att man inte ska köpa verktyg på Dollars, meeen jag tänkte "hur illa kan det vara"?

... SÅ illa kan det vara:
 


https://www1.garaget.org/gallery/images/251/250901/250901-8285a84f452fc7dec293b2dc476f461f.jpg


307 Inlägg
8 mars
#4
Fanns de som femdörrars också? Tror det var sådana de första "Mini-Cab" i Malmö körde, de tog bara 29 spänn inom Malmö dagtid och körde som galningar. Det var så billigt i början av nittiotalet så att man kunde kosta på sig taxi som gymnasieelev, speciellt om man var ett par stycken och skulle in till stan och käka. Men trångt att åka med 3-4 pers. smile


7 Inlägg
8 mars
Trådstartare
#5
JN1975 skrev:
Fanns de som femdörrars också? Tror det var sådana de första "Mini-Cab" i Malmö körde, de tog bara 29 spänn inom Malmö dagtid och körde som galningar. Det var så billigt i början av nittiotalet så att man kunde kosta på sig taxi som gymnasieelev, speciellt om man var ett par stycken och skulle in till stan och käka. Men trångt att åka med 3-4 pers. smile

Japp, de fanns som femdörrars. ? En av de jag "hade" innan var en sådan.

Det låter ju helkul med en K11 taxi! ?


307 Inlägg
9 mars
#6
K11PreFace skrev:
JN1975 skrev:
Fanns de som femdörrars också? Tror det var sådana de första "Mini-Cab" i Malmö körde, de tog bara 29 spänn inom Malmö dagtid och körde som galningar. Det var så billigt i början av nittiotalet så att man kunde kosta på sig taxi som gymnasieelev, speciellt om man var ett par stycken och skulle in till stan och käka. Men trångt att åka med 3-4 pers. smile

Japp, de fanns som femdörrars. ? En av de jag "hade" innan var en sådan.

Det låter ju helkul med en K11 taxi! ?

Jag är 99% säker på att de var sånna, kom nån gång när jag gick i gymnasiet 92-95. Vanlig taxi var ju svindyrt, men de tog bara 29 spänn på dagtid inom en gräns i innerstaden och typ några tior till inom ett större område. Men de körde som sagt som galningar för att tjäna in pengarna smile


7 Inlägg
11 mars
Trådstartare
#7
Nu är det hjul igen!

Jag köpte en uppsättning hjul som suttit på en Renault Mégàne.
Tanken är att de ska bli mina sommarhjul, men jag ville ha en annan ET.
(Jag kunde förstås ha använt spacers, men jag ville också prova att centrumvända dem, och detta kändes som ett lämpligt projekt.)

https://www1.garaget.org/gallery/images/251/250901/250901-3bf9a58fe796b044447976f2b0122d81.jpg

Det märkliga är att två av hjulen är 6 J, och de andra två 6.5 J. Weird som fan. I slutändan vände jag inte på dem, för ET skulle bli för radikal. Men jag minskade ET med 15 mm på 6:orna, och med 20 mm på 6.5:orna.

Centrumplåtarna satt hårt så in i helvete, så jag blev tvungen att slå loss dem med huggmejsel och slägghammare. För att göra det extra besvärligt så låg centrumplåtarnas yta lika långt ut som fälgbanans ytterkant, så det gick inte att slå loss dem mot ett plant underlag. Jag fick konstruera den här jiggen av en annan fälg för att det skulle vara görbart:

https://www1.garaget.org/gallery/images/251/250901/250901-2f5e2b9ef378f3e2fd492242cd3e413f.jpg

Man knackar in centrumplåtarna på önskad plats, och försöker få dem att sitta så rakt som möjligt.
Knacka.
Mäta.
Mäta igen.
Knacka.
Mäta.
Man blir inte klok på det.
Till slut skriker man "SKITSAMMA" och punktar fast dem.

https://www1.garaget.org/gallery/images/251/250901/250901-5556da2bbbf3a475d77bc06237340036.jpg

Sätter upp dem i svarven för att se hur rakt det blev.

https://www1.garaget.org/gallery/images/251/250901/250901-e3c2a4c1cb12d4aa4ddeb010e0ba7dc5.jpg

De blev väl hyfsade. En fälg blev fanemej perfekt!
Men det blir spännande att se om det går att åka på dem sedan.
Bara att svetsa fast när man väl är nöjd.

Kladdade på färg. Det blev inte snyggt för fem öre.
Kanske kör dem genom blästern sedan och gör om det.

https://www1.garaget.org/gallery/images/251/250901/250901-c26302a12fce20f903443ca33848a7a1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/251/250901/250901-c4b8f4de15c3b090d4b2a241be17d5c6.jpg

Nu behöver jag bara hitta lämpliga svålar.
Planen är att sätta dit 195/50/15 eller kanske t.o.m. 195/55/15.
Senast redigerat av K11PreFace (11 mars )


7 Inlägg
måndag 22:51
Trådstartare
#8
Ett problem med den här bilen är att avluftningen till soppatanken suttit igen, så man har varit tvungen att "smyga i" bränslet jättesakta, så inte pumpen slår ifrån.

Och/eller att man får sig en bensindusch. Bägge sakerna har inträffat. Ofta. Och nu fick jag ÄNTLIGEN ändan ur för att fixa det.

Jag började med att byta påfyllningsröret, eftersom jag visste att de brukar rosta upp på de här bilarna. Det var då jag insåg att slangen till avluftningen hade ett veck precis där den kommer ut ur tanken.

Så jag fabricerade en liten 90-graders rörsnutt som passade till slangen, och installerade.

Här ses nu slangen ansluta mellan avluftningsröret (det smala gula) och min hemgjorda rörböj (svartmålad).

https://www1.garaget.org/gallery/images/251/250901/250901-0a2309727ef423c0b4dc92d162cb8419.jpg

Och NU går det att tanka för allt vad tygeln håller! Hurra! big_smile


7 Inlägg
för 5 timmar sedan
Trådstartare
#9
Jag åkte ett tag utan grill. Jag tog loss den eftersom jag ville snygga till den.

https://www1.garaget.org/gallery/images/251/250901/250901-d7e2bdddf31421a47781f004cefefe17.jpg

Och på något vis gillade jag hur det såg ut.
Fast jag vill ju inte åka runt utan grill och få stenskott i kylarn.
Så då kom jag på att jag skulle måla grillen svart istället.

https://www1.garaget.org/gallery/images/251/250901/250901-0cca05704261a9824b03f67c7db3ba94.jpg

Blev det bättre?
Vete 17, men jag tror det växer på mig. wink



Sök