3972
Sök

PGO Big Max 50 -2019 kamaxel?

5 Inlägg
för 16 timmar sedan
Trådstartare
Jag håller på att skruva i motorn på en PGO Big max 50 då den gått utan olja en stund och jag tänkte kolla cylinder/kolv bland annat. Men när jag var på väg att ta av cylindern så märker jag att den har kamaxel och kamkedja. Är det vanligt på nyare mopeder? När jag försöker googla så får jag bara fram Pgo big max 50 med vanlig cylinder och topp, ingen med kamaxel.

Är det någon som har en sådan eller vet någon sida där dom demonterar och byter ut cylindern på en med kamaxel så jag kan se hur det ska gå till.

Eller är det jag som är dum och ser fel och att det är något annat?

https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251329/251329-a747937a186d92f12290e85815789d77.jpg

3 429 Inlägg
för 11 timmar sedan
Det är en 4-taktsmotor.

Du föreställde dig en 2-taktsmotor.

Skillnaden för dig nu, blir att kamaxeln måste bli i sync med vevaxeln.

Du har markeringar på kamdrev och vevaxel.  Spännaren till kamkedjan behöver lossas och monteras rätt sedan.  Där kan det skilja mellan modellerna.  Se hursom till att du får rätt ventilspel sen för en sjuka på 4takts mopeder är att spelet MINSKAR med tiden och tillslut går den dåligt och kan då snabbt bränna ventil och säte.  Dom ska ventilticka lite på tomgång.

5 Inlägg
för 7 timmar sedan
Trådstartare
Mossan1 skrev:
Se hursom till att du får rätt ventilspel sen för en sjuka på 4takts mopeder är att spelet MINSKAR med tiden och tillslut går den dåligt och kan då snabbt bränna ventil och säte.  Dom ska ventilticka lite på tomgång.

Går det ta reda på hur stort ventilspel det ska vara i mm eller är det mer känsla man får gå på där?

6 309 Inlägg
5 Inlägg
för 4 timmar sedan
Trådstartare
jaka54 skrev:
Varför ta isär en fyrtaktare som funkar???

Den fungerar inte. Den har gått att starta 2 gånger på sista tiden och vi vet inte om den är körd helt slut på olja innan sista stoppet eller vid både stoppen. Nu går den inte att starta men går runt utan problem och inget mekaniskt ljud när den dog tidigare så därför får jag känslan att det är cylindern eller kolven som fått sig skador efter att ha gått varm och att kompen är dålig.
Så därför vill jag ta isär och se hur den ser ut men även titta nere kring vevhuset och se hur vevstaken och allt där är så det inte blivit problem på dom.

6 309 Inlägg
för 2 timmar sedan
Det du ska kolla först är om du har gnista på stiftet! Sen ska du kolla att du har kompression. Utan gnista och komp kan inte en förbränningsmotor starta.
Jag antar att du inte har lossat kamkedjan ,vilket du inte ska i onödan.  Ventilspelet är inte så viktigt då en fyrtaktare åtminstone ska starta även om spelet är för stort. Gissar att ventilspelet ska ligga mellan 0,35 och 0,40 mm. Du bör kolla det med bladmått.

5 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
jaka54 skrev:
Det du ska kolla först är om du har gnista på stiftet! Sen ska du kolla att du har kompression. Utan gnista och komp kan inte en förbränningsmotor starta.
Jag antar att du inte har lossat kamkedjan ,vilket du inte ska i onödan.  Ventilspelet är inte så viktigt då en fyrtaktare åtminstone ska starta även om spelet är för stort. Gissar att ventilspelet ska ligga mellan 0,35 och 0,40 mm. Du bör kolla det med bladmått.

Gnista finns. Däremot vet jag inte om det är bra komp. Det känns som att det är sämre än den ska vara pga när jag kickar så går det lätt, men samtidigt vet jag inte om kicken är dålig eller att den ska kännas så då jag bara skruvat äldre mopeder tidigare och aldrig vespa/scooter och aldrig med 4-takt heller för den delen

Sök