3971
Sök

Laddningsproblem ? volvo v60 t3 2018

328 Inlägg
lördag 21:45
Trådstartare
#1
En fråga. Dottern har en Volvo v60 som inte håller batteriet fulladdat. Jag mätte spänningen vid tomgång och den laddade 0, min tanke var då fel på generator/laddningsreläet, batteriet är nytt original.
Dock fick de ett tips att de måste köra flera timmar på låg växel (minst 2000 varv), för att laddningen skulle komma igång, det fungerade förvisso, men verkar inte rätt, hon kör ca 10-15 mil i veckan det borde räcka, det är vad jag kör i månaden med min Opel och jag har aldrig haft problem med tömt batteri.
Skulle vara nån besparingsgrej som Volvo implementerat. Tycker inte det låter besparande precis.
Har någon varit med om liknande?
Senast redigerat av OttoM (lördag 21:49)

6 309 Inlägg
328 Inlägg
för 17 timmar sedan
Trådstartare
#3
jaka54 skrev:
Laddningen startar direkt! Ska ligga runt 13,8-14,4 V.

Jo det var min tanke också, det är ju normalt för äldre bilar. Men om jag förstod det rätt skulle det vara nåt nytt, behovsstyrd laddning. Men det fungerar i så fall inte, eller skulle inte batteriet bli tömt på el.
Verkar inte vara något vanligt problem med tanke på tystnaden.

* Voff voff *
10 792 Inlägg
för 8 timmar sedan
#4
OttoM skrev:
En fråga. Dottern har en Volvo v60 som inte håller batteriet fulladdat. Jag mätte spänningen vid tomgång och den laddade 0, min tanke var då fel på generator/laddningsreläet, batteriet är nytt original.
Dock fick de ett tips att de måste köra flera timmar på låg växel (minst 2000 varv), för att laddningen skulle komma igång, det fungerade förvisso, men verkar inte rätt, hon kör ca 10-15 mil i veckan det borde räcka, det är vad jag kör i månaden med min Opel och jag har aldrig haft problem med tömt batteri.
Skulle vara nån besparingsgrej som Volvo implementerat. Tycker inte det låter besparande precis.
Har någon varit med om liknande?

Gjordes en nollställning av BMS:en när det nya batteriet sattes i? Så att bilen vet vad den ska förhålla sig till? Eller var det pga man inte gjorde det som man föreslog att ni skulle köra en lång sväng...?

Det stämmer att det är behovsstyrd laddning, men det ska inte fungera så som du beskriver. Då är någonting fel.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

328 Inlägg
för 6 timmar sedan
Trådstartare
#5
Brådhis skrev:
OttoM skrev:
En fråga. Dottern har en Volvo v60 som inte håller batteriet fulladdat. Jag mätte spänningen vid tomgång och den laddade 0, min tanke var då fel på generator/laddningsreläet, batteriet är nytt original.
Dock fick de ett tips att de måste köra flera timmar på låg växel (minst 2000 varv), för att laddningen skulle komma igång, det fungerade förvisso, men verkar inte rätt, hon kör ca 10-15 mil i veckan det borde räcka, det är vad jag kör i månaden med min Opel och jag har aldrig haft problem med tömt batteri.
Skulle vara nån besparingsgrej som Volvo implementerat. Tycker inte det låter besparande precis.
Har någon varit med om liknande?

Gjordes en nollställning av BMS:en när det nya batteriet sattes i? Så att bilen vet vad den ska förhålla sig till? Eller var det pga man inte gjorde det som man föreslog att ni skulle köra en lång sväng...?

Det stämmer att det är behovsstyrd laddning, men det ska inte fungera så som du beskriver. Då är någonting fel.

Batteriet byttes på bilmo då det som satt i gjorde likadant och de gjorde bedömningen att batteriet var kass. Hur de gjorde har jag ingen aning om. Rådet att köra en längre sträcka på minst 2000 varv kom inte från bilmo utan från en som jobbat på volvo fabriken med uveckling. Rådet väger således tungt. Men är det så tycker jag det är en helt galen konstruktion. Samtidigt verkar det som att det är något galet, eller borde det skrivits mycket mer i tråden, det är ju ingen ovanlig bil precis, men ingen på forumet aktiv tycks känna igen problemet.
Så här var det. Tösen kom hem förra året och sa att det stod batterispänning låg, eller nåt sånt, och bilen började stänga ner funktioner. Jag kollade spänningen på batteriet och den låg på 11,x volt. Startade motorn och kollade, den låg fortfarande på samma, den laddade 0, motorn tog ström från batteriet för att hålla sig vid liv. Drivrem ok, återstår då bara generator/laddningsregulator eller ev relä tänkte jag. Och nu har den gjort så igen. Men jag har ju inte skruvat i en bil yngre än 15 år så vad vet jag?

* Voff voff *
10 792 Inlägg
för 2 timmar sedan
#6
OttoM skrev:
Brådhis skrev:
OttoM skrev:
En fråga. Dottern har en Volvo v60 som inte håller batteriet fulladdat. Jag mätte spänningen vid tomgång och den laddade 0, min tanke var då fel på generator/laddningsreläet, batteriet är nytt original.
Dock fick de ett tips att de måste köra flera timmar på låg växel (minst 2000 varv), för att laddningen skulle komma igång, det fungerade förvisso, men verkar inte rätt, hon kör ca 10-15 mil i veckan det borde räcka, det är vad jag kör i månaden med min Opel och jag har aldrig haft problem med tömt batteri.
Skulle vara nån besparingsgrej som Volvo implementerat. Tycker inte det låter besparande precis.
Har någon varit med om liknande?

Gjordes en nollställning av BMS:en när det nya batteriet sattes i? Så att bilen vet vad den ska förhålla sig till? Eller var det pga man inte gjorde det som man föreslog att ni skulle köra en lång sväng...?

Det stämmer att det är behovsstyrd laddning, men det ska inte fungera så som du beskriver. Då är någonting fel.

Batteriet byttes på bilmo då det som satt i gjorde likadant och de gjorde bedömningen att batteriet var kass. Hur de gjorde har jag ingen aning om. Rådet att köra en längre sträcka på minst 2000 varv kom inte från bilmo utan från en som jobbat på volvo fabriken med uveckling. Rådet väger således tungt. Men är det så tycker jag det är en helt galen konstruktion. Samtidigt verkar det som att det är något galet, eller borde det skrivits mycket mer i tråden, det är ju ingen ovanlig bil precis, men ingen på forumet aktiv tycks känna igen problemet.
Så här var det. Tösen kom hem förra året och sa att det stod batterispänning låg, eller nåt sånt, och bilen började stänga ner funktioner. Jag kollade spänningen på batteriet och den låg på 11,x volt. Startade motorn och kollade, den låg fortfarande på samma, den laddade 0, motorn tog ström från batteriet för att hålla sig vid liv. Drivrem ok, återstår då bara generator/laddningsregulator eller ev relä tänkte jag. Och nu har den gjort så igen. Men jag har ju inte skruvat i en bil yngre än 15 år så vad vet jag?

Utifrån din beskrivning låter det som trasig generator (på ett eller annat vis). Troligen fanns det fler meddelanden än "Låg batterispänning", tex "Laddningsfel" osv, men det är ju det senaste som visas om man inte klickar bort det.

Ett trasigt batteri kommer i de allra flesta fall inte göra så att spänningen blir för låg vid körning (som i ditt fall) så utifrån felbeskrivningen har jag svårt att förstå varför man bytte batteriet när bilen inte laddar.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/


Sök