3435
Sök

Broms helt stum, HJÄLP

17 Inlägg
för 23 timmar sedan
Trådstartare
Halloj!
Min 240 från 80 som aldrig slutar ge mig huvudvärk har enligt mig ett otroligt konstigt problem, jag körde bilen, visserligen bara typ i fem min men ändå för någon månad sen och då funkade mina bromsar. Dom låg på eftersom bilen stått i ca ett år men dom bromsade iaf.
Skulle flytta på bilen häromdagen men då kunde jag inte bromsa. Kom väl ner max tre mm innan bromspedalen sa stopp och bromsarna tog i princip ingenting. Vad kan detta bero på? Aldrig varit med något liknande smile)

6 309 Inlägg
för 10 timmar sedan
Som vanligt:
1. Du måste fylla på/byta bromsvätska vartannat år helst! Bromsvätska drar åt sig vatten vilket får bromskolv/cylinder att rosta.
2. Du måste ta isär samtliga bromsar och kolla att kolvarna  rör sig!
3. Du måste smörja glidpinnarna!
4. Du måste se till att slavcylindern också luftas ,för du har väl en sån?!
5. Du kanske måste byta ut bromsbackarna.

17 Inlägg
för 9 timmar sedan
Trådstartare
jaka54 skrev:
Som vanligt:
1. Du måste fylla på/byta bromsvätska vartannat år helst! Bromsvätska drar åt sig vatten vilket får bromskolv/cylinder att rosta.
2. Du måste ta isär samtliga bromsar och kolla att kolvarna  rör sig!
3. Du måste smörja glidpinnarna!
4. Du måste se till att slavcylindern också luftas ,för du har väl en sån?!
5. Du kanske måste byta ut bromsbackarna.

Ajjämen, men det är så skumt att dom funkade utan större problem för en månad sen, är det vanligt att det blir så?smile

* Voff voff *
10 792 Inlägg
för 8 timmar sedan
Jag tycker det låter som att bromsservon fallerat, kanske pga uteblivet vakum... Troligen har du bromsar men du får trycka för allt du är värd. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

3 432 Inlägg
för 4 timmar sedan
Är.det extremt illa med vätskan kan den ju ha frusit.
Eller huvudculindern rostat fast.

Fallerar vakuumservon brukar pedalen inte bli stum så, men otroligt tungtrampad.  Säkert 10ggr pedaltrycket krävs för samma broms.

Sök