3325
Sök

Optimera/Trimma VW Passat 1,8T 2005

89 Inlägg
för 13 timmar sedan
Trådstartare
Har nyligen skaffat en Passat 1,8 T från 2005. Hade tänkt den som en ok familjebil,men skulle vilja fixa till den lite!
Kopplingen behöver bytas inom kort känns det som,men den har gått c:a 23000 relativt välservade mil,och då undrar jag om den kan vara värd en steg1 optimering??
Är det ok att "trimma" med högre laddtryck mm, eller kommer jag åka på massa annat pga optimeringen?

Bilen köptes av bekant som skött den ok,men mkt annat (som jag fixar själv),kommer behövas,men vill inte riskera massa strul !

Är det nåt speciellt jag ska tänka på??
/Thomas

552 Inlägg
för 2 timmar sedan
Steg 1 från BSR hade jag själv hela tiden jag ägde min gamla Audi A6 2001 med samma motor och det fungerade fint med följande tillägg:

- ge fan i inoljade sportfilter, gå inte på det. I mitt fall knäckte det LMM enheten som jag fick byta. Vet andra som drabbats lika, även min kompis med en Volvo V70 2.5T åkte på det. Så låt original luftfilter sitta kvar
- det blir märkbar skillnad på den motorn, tycker nästan den blev lite väl "nervös", svarar direkt på gaspådrag
- tycker jag kunde ligga och "gubbköra" på en högre växel än tidigare och ändå känna att kraften fanns där direkt utan att man behövde växla ner som tidigare
- jag hade framhjulsdrift och helst och bäst vore ju om det varit en quattro så man hade fått ner kraften i backen, det var lite för lätt att få spinn och det slet lite mer på däcken
- men summa summarum, det var värt det, tror dessutom att BSR inte längre är så dyrt för den modellen
- rekommenderar att du köper en PPC så du kan backa tillbaka till original vid behov
Senast redigerat av krambriw (för 2 timmar sedan)

Fri fart för ett fritt folk!
14 397 Inlägg
för 1 timme sedan
lite standard grejer kommer säkert visa sin sida med mer laddtryck. 

men det är stift spolar och spridartätningar som är standard på dessa bilar.   
men annars kör på. du kommer inte ångra dig.. dom där 150hk räcker inte på långa vägar på så stor bil smile

Kör fort så hinner inget hända...

Sök