3946
Sök

Broms helt stum, HJÄLP

22 Inlägg
onsdag 23:54
Trådstartare
Halloj!
Min 240 från 80 som aldrig slutar ge mig huvudvärk har enligt mig ett otroligt konstigt problem, jag körde bilen, visserligen bara typ i fem min men ändå för någon månad sen och då funkade mina bromsar. Dom låg på eftersom bilen stått i ca ett år men dom bromsade iaf.
Skulle flytta på bilen häromdagen men då kunde jag inte bromsa. Kom väl ner max tre mm innan bromspedalen sa stopp och bromsarna tog i princip ingenting. Vad kan detta bero på? Aldrig varit med något liknande smile)

6 311 Inlägg
torsdag 12:37
Som vanligt:
1. Du måste fylla på/byta bromsvätska vartannat år helst! Bromsvätska drar åt sig vatten vilket får bromskolv/cylinder att rosta.
2. Du måste ta isär samtliga bromsar och kolla att kolvarna  rör sig!
3. Du måste smörja glidpinnarna!
4. Du måste se till att slavcylindern också luftas ,för du har väl en sån?!
5. Du kanske måste byta ut bromsbackarna.

22 Inlägg
torsdag 14:22
Trådstartare
jaka54 skrev:
Som vanligt:
1. Du måste fylla på/byta bromsvätska vartannat år helst! Bromsvätska drar åt sig vatten vilket får bromskolv/cylinder att rosta.

Ajjämen, men det är så skumt att dom funkade utan större problem för en månad sen, är det vanligt att det blir så?smile

* Voff voff *
10 804 Inlägg
torsdag 15:10
Jag tycker det låter som att bromsservon fallerat, kanske pga uteblivet vakum... Troligen har du bromsar men du får trycka för allt du är värd. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

3 436 Inlägg
torsdag 19:18
Är.det extremt illa med vätskan kan den ju ha frusit.
Eller huvudculindern rostat fast.

Fallerar vakuumservon brukar pedalen inte bli stum så, men otroligt tungtrampad.  Säkert 10ggr pedaltrycket krävs för samma broms.

22 Inlägg
Igår 00:37
Trådstartare
Brådhis skrev:
Jag tycker det låter som att bromsservon fallerat, kanske pga uteblivet vakum... Troligen har du bromsar men du får trycka för allt du är värd. smile

Skulle det vara så, så måste jag byta ut den va?smile

22 Inlägg
Igår 00:37
Trådstartare
Mossan1 skrev:
Är.det extremt illa med vätskan kan den ju ha frusit.
Eller huvudculindern rostat fast.

Fallerar vakuumservon brukar pedalen inte bli stum så, men otroligt tungtrampad.  Säkert 10ggr pedaltrycket krävs för samma broms.

Isf så måste byta ut hela den va?smile

* Voff voff *
10 804 Inlägg
Igår 08:46
Twofortie skrev:
Brådhis skrev:

Njae, det beror ju helt på vad det är som gör att den fallerar. Kan vara allt från hela huvudbromscylindern till en liten slang. Så du måste felsöka först. smile

7 520 Inlägg
Igår 13:27
Tror som Brådhis.
Kolla slangen mellan bromsservot och insugsröret.
Vicka på den och ge akt på om tomgångsvartalet ändrar sig när du vickar på slangen.
Läckande slang mellan bromsservo och insugsrör brukar också leda till orolig tomgång.

22 Inlägg
för 9 timmar sedan
Trådstartare
Brådhis skrev:
Twofortie skrev:
Brådhis skrev:

Njae, det beror ju helt på vad det är som gör att den fallerar. Kan vara allt från hela huvudbromscylindern till en liten slang. Så du måste felsöka först. smile

Ajjämen då får jag kika på det och tack så himla mycket för alla tips smile

22 Inlägg
för 9 timmar sedan
Trådstartare
torsen skrev:
Tror som Brådhis.
Vicka på den och ge akt på om tomgångsvartalet ändrar sig när du vickar på slangen.
Läckande slang mellan bromsservo och insugsrör brukar också leda till orolig tomgång.

Ajjämen får ta och kolla på allt det där smile tack för alla tips

Fri fart för ett fritt folk!
14 407 Inlägg
för 9 timmar sedan
jaka54 skrev:
Som vanligt:

glidpinnar det är en 240..  den har 4kolvs ok fram och 2kolvs ok bak inget billigt skräp utan race grejer ;-)

Kör fort så hinner inget hända...

Fri fart för ett fritt folk!
14 407 Inlägg
för 8 timmar sedan
torsen skrev:
Tror som Brådhis.

jag instämmer på det.. upplevelsen är att man inte har några bromsar men pressar man på hårdare så tar faktist bromsarna..   det är osanligt att alla 4oken skulle packat ihop eller att alla belägg rostar fast i oken  även om det hände ibland att beläggen fastnade lite i oken så brukar man alltid orka pressa förbi det men att resultatet blev att man fick anliggande bromsar

Kör fort så hinner inget hända...

583 Inlägg
för 6 timmar sedan
behöver man ställa en sån här fråga, ska man nock inte pilla på bromsarna.
men låta någon som kan, göra det

* Voff voff *
10 804 Inlägg
för 6 timmar sedan
doktorduett skrev:

Eller... Så börjar man någonstans och lär sig med hjälp av hjälpsamma människor. Lite som det är tänkt att det här forumet kanske ska funka?

22 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
Brådhis skrev:
doktorduett skrev:

Eller... Så börjar man någonstans och lär sig med hjälp av hjälpsamma människor. Lite som det är tänkt att det här forumet kanske ska funka?

Så jag tänker med, och uppskattar all hjälp. Vill verkligen lära mig och få min lilla bil fin och få känslan att jag lärt och fixat allt själv smile

Sök