4188
Sök

Beställa elkabelsats till bil, "För fordon utan parkeringhjälp"?

76 Inlägg
för 23 timmar sedan
Trådstartare
Hej

Ska beställa en dragkrok på skruvat.se och med det givetvis en elkabelsats. Nu blev jag dock lite förbryllad över där det står "För fordon utan parkeringhjälp" på elkabelsatserna. Någon som beställt på skruvat.se (eller smartare än mig) och vet vad/vad inte det innefattar?

När jag tänker på parkeringshjälp så tänker jag på automatisk hjälp där man får hjälp av bilen att ratta in i en parkeringsficka. Något sådant har jag inte på bilen men jag har backkamera och sensorer som varnar om jag kommer nära något. Så frågan är vad skruvat.se menar. Slutligen om jag jag då ska köpa en elkabelsats för fordon med eller utan parkeringshjälp.

* Voff voff *
10 807 Inlägg
för 23 timmar sedan
Parkeringshjälp är nog i detta fall parkeringssensorer, sannolikt eftersom dessa ska stängas av när ett släp kopplas. Blir ett väldigt pipande annars...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Fri fart för ett fritt folk!
14 416 Inlägg
för 20 timmar sedan
Brådhis skrev:
Parkeringshjälp är nog i detta fall parkeringssensorer, sannolikt eftersom dessa ska stängas av när ett släp kopplas. Blir ett väldigt pipande annars...

och det brukar bara vara en liten microbrytare på locket till dragkrokskontakten..smile

Kör fort så hinner inget hända...

7 522 Inlägg
för 7 timmar sedan
Growe skrev:
Brådhis skrev:

och det brukar bara vara en liten microbrytare på locket till dragkrokskontakten..smile

Nyhet för mig.
Vill du lägga ut en bild?

14 416 Inlägg
för 6 timmar sedan
torsen skrev:
Growe skrev:
Brådhis skrev:

Nyhet för mig.
Vill du lägga ut en bild?

jag kan faktist ha fel ang microbrytaren.  den ska tydligen vara till dimljuset?!   jag förutsatte att det var till backsensorn när jag sätt det på några bilar..  även om jag inte samtidigt tänkte på om dom hade backsensorer eller inte smile)

jaja då lärde man sig något nytt  då sköts det via canbus allt för att krångla till enkla saker.. dom mesta bilarna kan man enkelt stänga av sensorerna så det är ju ingen big deal oavsätt. smile

6 184 Inlägg
för 6 timmar sedan
Eller så ignorerar man bara pipande dom sekunder det tar att backa

* Voff voff *
10 807 Inlägg
för 5 timmar sedan
Utmarks-Loke skrev:

Fast om frågan är "vilken ska jag beställa" så är knappast svaret "ta fel sats och lev med pipandet"...? wink
Senast redigerat av Brådhis (för 5 timmar sedan)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

14 416 Inlägg
för 5 timmar sedan
Brådhis skrev:
Utmarks-Loke skrev:

Fast om frågan är "vilken ska jag beställa" så är knappast svaret "ta fel sats och lev med pipandet"...? ;-)

ta den du har råd med heter nog svaret smile

jag skulle välja den som man pluggar in i bilen utan att sno signalerna med tjuvar på kablarna till bakljusen  där går min gräns.. smile

Sök