3763
Sök

Volvo 240 lite trim och blandat

Gatutrim av en rutten 240

4 291 Visningar
Uppdaterades senast igår 22:09
618 Inlägg
16 mars
Trådstartare
#41
Fabricerat ett fäste för wastefire-spolen som går på ventilkåpan. Har även monterat tändmodulen på samma fäste.

2mm plåt, borrat hål där ventilkåpbultarna är, skar ut ett hål i centrum för spolen, hittade ett rör som passar m6 och kapat det i 34mm bitar som ska agera som spacers.

Det rör sig framåt men väldigt sakta.

Även fått tag på sköldade kablar, så egentligen är det väl bara att få dit ECUn och koppla in allt.

Professionell hatare

618 Inlägg
onsdag 22:05
Trådstartare
#42
Lovade att försöka ta några bilder. Här kommer dom.

Wastefirefästet, blev inte så bra men sitter som berget. Kommer ändå plocka bort det senare för jag fick höra att toppen är klar idag. Kommer göra om WF-fästet när toppen installeras så att den ser lite finare ut. Anse detta som en prototyp.

Visar även hur mitt garage ser ut. Som ni ser är det optimalt. Särskilt när det är -20 och vindarna går uppemot 30m/s.



https://www1.garaget.org/gallery/images/245/244310/244310-0b601cc0bdddd4a6f161823f1a9b83be.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/245/244310/244310-32deb0be33cb8ee294e99d7f7287f6a4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/245/244310/244310-dd7aa2c9f8286efcf9f2401fdb429f9e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/245/244310/244310-e91c65cbcdcb19a36e199408f2969d04.jpg

Professionell hatare

618 Inlägg
torsdag 22:16
Trådstartare
#43
Fått dit fästet för VR-givaren och gjorde en test fit av triggerhjulet. Kommer behöva ta bort mycket material från nedre kamremskåpan för att det faktiskt ska funka.

Försöker ta bilder lite mer, men mobiltelefonen vägrar ta bild med blixt pga kylan. Måste värma upp den med brännaren innan varje bild lol

https://www1.garaget.org/gallery/images/245/244310/244310-02aaa75582c90991f83d1b5c188b193a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/245/244310/244310-95bc5ab33d29e579c037d7bcb976d1cc.jpg

Professionell hatare

618 Inlägg
torsdag 22:35
Trådstartare
#44
När jag ska ställa in triggerhjulet mot VR-givaren. Spelar orienteringen någon roll? Jag mäter väl ändå upp senare hur många grader från ÖD tills att givaren har gått förbi missing tooth?

Professionell hatare

618 Inlägg
för 19 timmar sedan
Trådstartare
#45
Vart ute några timmar.

Triggerhjulet är på plats. Eventuellt att jag måste slipa ned en bult till kamremskåpan då den trycker givaren lite av center.

Även preppat fördelaren och tagit bort 3/4 tänder.

IAT är installerad, dock gängades den ur då jag var klåpfingrad. Den vägrar dock komma lös och i värsta fall är det bara lite ofilterad luft. Så den får väl sitta där tills lambdan säger annat.

TPS påbörjad, men måste ha m5 bultar och närmsta öppna affär är 20 mil bort.

Ska nog dra lös insuget bara för att ha lite mer utrymme när jag splicar in i CLT, TPS, PWM och annat.

Nästa steg är????

Kanske elen? Börja check av alla saker 1 åt gången.

Professionell hatare

618 Inlägg
för 13 timmar sedan
Trådstartare
#46
Kopplat in ECUn. Eller iallafall + och -.

Har även tagit bort alla kontakter som jag tänker återanvända. Måste beställa mer DT-pins.

Imorgon kopplar jag in allt jag kan koppla in. VR, o2, tändmodul och tändspole.

Nästa helg, om allt går an. Bör jag kunna starta bilen om alla givare vill fungera som dom ska.

Professionell hatare

618 Inlägg
för 13 timmar sedan
Trådstartare
#47
https://www1.garaget.org/gallery/images/245/244310/244310-351b1fa4f9d7c10acd401f6a7ee09dbc.jpg

Bild på VR och trigger. Blev helt ok tillslut, men bulten till kamremskåpan tar i fästet och gör så att givaren pekar lite snett. Får se om det funkar oavsett annars blir det att slipa ned 1-2mm från bulten. Bara så jobbigt att göra det då det tog 1 timma att få dit fästet.

Professionell hatare


Sök