3874
Sök

Köpa nya däck, hur funkar det vid onlineköp?

253 Inlägg
fredag 11:20
Trådstartare
Uppfattat att däckpriserna skjutit i höjden sen sist jag bytte däck men det börjar bli dags då de jag har på nu passerat över 6 år.

Finns ju firmor som säljer däck online, men då är det som förstått bara ett däck och ingen fälg, man måste alltså kränga av det gamla och på det nya för egen maskin.

Eller ska man försöka få nån av de lokala däckfirmorna att sätta på dem? Eller hur funkar det?

Är förvisso händig men misstänker att det är svårare än att byta t.ex. cykelslang/däck....

3 437 Inlägg
fredag 11:31
Dom brukat ta bra betalt för.montering balansering så det knappt lönar sig.
Däremot har många onlinesäljare avtal med många firmor för förmånlig montering/balansering.

Annars får man kränga själv manuellt.
Kanske inget för fina fälgar....

253 Inlägg
fredag 11:55
Trådstartare
Mossan1 skrev:
Däremot har många onlinesäljare avtal med många firmor för förmånlig montering/balansering.

Fina och fina är de inte direkt, börjar bli aningen rostiga...

Du känner inte till några firmor med avtal?

* Voff voff *
10 807 Inlägg
fredag 12:01
skreech3 skrev:
Mossan1 skrev:

Fina och fina är de inte direkt, börjar bli aningen rostiga...

Du känner inte till några firmor med avtal?

Här kan du tex söka själv (så slipper vi försöka gissa var du bor). wink

https://www.dackonline.se/service-partn … OrZipCode=

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

7 522 Inlägg
fredag 13:09
Jag har sedan många år tillbaka köpt däck från dackonline.
Såvitt jag kollat alltid lägst pris och bästa service.
Dackonline har ett nät av gummiverkstäder som har åtagit sig att för en fast summa byta dackonline´s däck.
Så här gör jag:
Kollar först vilken "kontraktsgummiverkstad " som är närmast.
Kontaktar verkstaden för att kolla att de samarbetar med dackonline.
Frågar om jag får adressera däcken till verkstaden - hitintills har ingen nekat.
Beställer däck på dackonlines hemsida och betalar däcken.
Gummiverkstaden kontaktar mig när däcken kommit dem tillhanda.
Kör dit och får däcken skiftade på fälgarna inkl balansering.
Priset för däckskiftningen har legat på 160:- per löst hjul.
Både bekvämt och prisbilligt.

Har även provat Camskill.
Men där sket det sig.
Dom skickade bara 3 däck fast jag betalt för 4.
Löste sig efter lång tid och mycket parlamenterade.
Att skicka efter däck från UK har jag hört ska vara besvärligt och dyrt efter brexit.

6 312 Inlägg
fredag 19:04
Har också köpt från Dackonline de sista 20 åren! Sen har jag åkt till den lokala däcksfirman och fått allt fixat!

Forummoderator
18 189 Inlägg
Igår 00:28
Har kollat däckonline men de ska ju krängas på med. Visade sig att vår lokala däckkrängare hade liknande priser men då ingick omsulning på fälg. Blev billigare.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

6 312 Inlägg
Igår 10:25
Problemet är att den lokale däcksfixaren inte alltid har premiumdäck som Continental, Michelin och Good Year.

1 042 Inlägg
Igår 12:24
jaka54 skrev:
Problemet är att den lokale däcksfixaren inte alltid har premiumdäck som Continental, Michelin och Good Year.

Är det verkligen så?
Jag har vad jag vet minst sex lokala däckhandlare på min ort (inom 10 km) och alla har premiumdäck.

VAG har världens bästa bilar.

Fri fart för ett fritt folk!
14 416 Inlägg
Igår 12:45
jaka54 skrev:

what?    vad är det för konstigt däcknasare du hittat smile

man brukar kunna få vad man vill bara man betalar för det..   visst lite märkes begränsningar kan dom ha men inte så att dom bara säljer budget däck.
nu köper jag ju inga däck privat på något annat ställe än online men det är för att jag känner folk med maskiner för att montera och demontera och jag behöver bara låna maskinerna byter gör jag själv

Kör fort så hinner inget hända...

7 522 Inlägg
Igår 13:56
För några år sedan var jag första och sista gången hos Vianor.
Hustruns Focus kombi hade rullat 14.000 mil på Michelindäcken som bilen levererades ny med.
Nu var däcken slitna till 2 mm mönsterdjup fram och 4 mm bak.
Gjorde upp med Vianor att samma sorts däck skulle ersätta de utbytta.
När bilen hämtas ut är den skodd med Falken.
Vilda protester, men Vianor hävdar att Falken är likvärdiga med Michelin.
Efter 2.000 mil är Falkendäcken nere på 2 mm fram.
Aldrig mer varken Vianor eller Falken.

14 416 Inlägg
Igår 14:49
torsen skrev:
Hustruns Focus kombi hade rullat 14.000 mil på Michelindäcken som bilen levererades ny med.

gjorde du framvagninställning i samband med däckbytet.. för det är inte helt omöjligt att den börjat äta däck pga inställningen.  och hur får man ett däck att hålla 14k? 
visst det är vad vi gör på ett däck på våra bussar men inte på en bil.    jag får vara glad om jag får ut 3k på ett däck.   när jag åkte volvo räckte dom knappt 1000mil  sen var korden framme bak smile

* Voff voff *
10 807 Inlägg
Igår 16:48
torsen skrev:

Hade ni låtit Falkendäcken bli så torra och gamla som Michelinarna så hade dom också hållit i 14000 mil...

Skämt åsido så har jag faktiskt svårt att tro att du körde med originaldäcken tills bilen gått 25-28000 mil. Eller menar du kanske att bilen hade gått 14000 mil och därmed att sommardäcken rullat 7-8000 mil...?

Men absolut, olika däck slits olika snabbt. Hursom är Falken inget skräpdäck, så körde ni slut däcken på 2000 mil så beror det i huvudsak på bilen och inte däcken.

554 Inlägg
Igår 17:24
Jag tror jag väljer good year när mina nuvarande pirelli är slut. Satte på nya gy på min förra och det blev jättebra, den rullade så bra och tyst, fin väghållning (dom ersatte michelin som också var bra såklart)! Några veckor senare och jag blev sugen på den jag har nu, utrustad med pirelli, sådär va? Den som köpte min förra fick med nästan nya gy...inte världens bästa affär men nya ägaren blev nog nöjd

14 416 Inlägg
för 23 timmar sedan
krambriw skrev:
Jag tror jag väljer good year när mina nuvarande pirelli är slut. Satte på nya gy på min förra och det blev jättebra, den rullade så bra och tyst, fin väghållning (dom ersatte michelin som också var bra såklart)! Några veckor senare och jag blev sugen på den jag har nu, utrustad med pirelli, sådär va? Den som köpte min förra fick med nästan nya gy...inte världens bästa affär men nya ägaren blev nog nöjd

jag personligen kommer aldrig välja ett gy däck efter dom där äkliga "f1" däcken dom släppte absolut det värsta skräpet jag skådat..

554 Inlägg
för 22 timmar sedan
Growe skrev:
krambriw skrev:

jag personligen kommer aldrig välja ett gy däck efter dom där äkliga "f1" däcken dom släppte absolut det värsta skräpet jag skådat..

Sådana hade jag inte wink

* Voff voff *
10 807 Inlägg
för 21 timmar sedan
Growe skrev:
krambriw skrev:

Vilka av dom? Har ju funnits Eagle F1 i många år nu. Dom Eagle F1 A2 jag körde med på Nürburgring levererade långt över förväntan. Både där och på autobahn i ösregn tex.

14 416 Inlägg
för 18 timmar sedan
Brådhis skrev:
Growe skrev:
krambriw skrev:

Vilka av dom? Har ju funnits Eagle F1 i många år nu. Dom Eagle F1 A2 jag körde med på Nürburgring levererade långt över förväntan. Både där och på autobahn i ösregn tex.

ja du detta var väll 98-00 smile   blev klackar på dom där jävlarna och förde ett jävla liv  alltså brummade som satan. smile 

aldrig mer..  då kör jag hellre ling longare smile

7 522 Inlägg
för 7 timmar sedan
Brådhis skrev:
torsen skrev:

Hade ni låtit Falkendäcken bli så torra och gamla som Michelinarna så hade dom också hållit i 14000 mil...

Skämt åsido så har jag faktiskt svårt att tro att du körde med originaldäcken tills bilen gått 25-28000 mil. Eller menar du kanske att bilen hade gått 14000 mil och därmed att sommardäcken rullat 7-8000 mil...?

Men absolut, olika däck slits olika snabbt. Hursom är Falken inget skräpdäck, så körde ni slut däcken på 2000 mil så beror det i huvudsak på bilen och inte däcken.

Focusen kördes 14.000 mil innan Michelindäcken byttes mo Falken.
Av dessa 14.000 mil hade bilen troligtvis rullat en fjärdedel till en tredjedel på vinterdäck.

En tidigare Citroen AX kördes på samma betingelser.
Men där ersattes aldrig Michelindäcken trots samma körsträcka när bilen byttes in.

Även en Mazda 2 lyckades behålla sina original-Michelin samma tid och sträcka - d v s däcken däcken var då slitna till minsta lagliga mönsterdjup.

Hustrun körde bilarna som pendlarbilar mellan Taxinge och Stockholm = ungefär 16 mil/dag.

Jag betraktar Falken liksom Khumo som skräpdäck - efter att ha provat dom.
Har Cooper Discovery A/T på Jimnyn - inte bästa däcket ur slitage och komfortsynpunkt - men en kompromiss mellan offroad- och onroad-däck
6 av mina 4x4-bilar har varit skodda med detta däck.(Nissan Terrano II, Mazda Tribute, Jeep Cherokee, Suuki Samurai Tintop, Lada Niva och nuvarande Jimny.

Största upplevelsen av jämförbara däck var när jag bytte diagonaldäcken, med vi sida!, på min nya Volvo pv B18 Sport mot Michelin X.
Man kunde köra dubbelt så fort i cirkulationsplatserna med Michelin utan att hasa ut ur rondellerna!

* Voff voff *
10 807 Inlägg
för 4 timmar sedan
Growe skrev:
Brådhis skrev:
Growe skrev:

ja du detta var väll 98-00 smile   blev klackar på dom där jävlarna och förde ett jävla liv  alltså brummade som satan. smile 

aldrig mer..  då kör jag hellre ling longare smile

Så du tror på fullaste allvar att du varken gjort hjulinställning på din bil eller att Gooyear utvecklat sina däck på 25-27 år...? Lite av en ny nivå av "konservativ" får man nog säga. big_smile

"Jag har ätit Felix ketchup i 100 år, tror du inte jag känner skillnad?"... wink wink wink
Senast redigerat av Brådhis (för 4 timmar sedan)

Sök