4204
Sök

Citroën jumpy 1.9 td. Läckande dieselpump.

361 Inlägg
för 23 timmar sedan
Trådstartare
#1
Hej! Jag har en Citroën jumpy med 1.9 td motorn. Mekanisk pump. Bilen är fin i övrigt
Tyvärr så läcker och droppar det från bränslepumpen. Bilen går att köra med utan problem men är lite svårstartad främst kall motor men även varm motor.

Jag hoppas och ber bara att det borde gå att byta packningen utan att behöva ta loss pumpen från motorn.
Jag ska kolla så jag är säker exakt vart det läcker ifrån. Det verkar dock vara från skarven mellan pumpen och bakstycket på pumpen där spridarrören går ut.

Nån som fixat läckage på liknande pumpar förut?

Kort video på YouTube som visar läckaget:

https://youtu.be/xsRnMhHDYeA?si=OAXdSY7yZe0daytU

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229537/229537-2b6477c4e1f7386f70d1d4d7a0d1c1b9.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229537/229537-d8fc2e9bc397339676098bb98558502c.jpg
Senast redigerat av Eleeb90 (för 23 timmar sedan)

5 761 Inlägg
för 23 timmar sedan
#2
Ser ut som en Bosch VE37, samma som i VW 1,9TD.

Ta ut pumpen och byt alla packningar när du ändå håller på, kommer annars bara bli att byta packningarna en efter en.

Är det kamrem på motorn så kan du även passa på byta kamremssats när du ändå är där och pillar (såvida remmen inte är nybytt).


Fri fart för ett fritt folk!
14 416 Inlägg
för 20 timmar sedan
#3
ja det där finns det ingen genväg till  inte konstigt heller att den blir svårstartad läcker rejält..


bara riva ner pumpen och byta allt i packningsväg..
eller lämna in den och få det gjort. 

det är ju inte ovanligt att det ser ut så där på dieselpumpar  hade en Transit buss som läckte nästan lika mycket
gud vilken hemsk buss att köra..  man kunde få in huvudet genom sidan på bussen smile  den gick utomlands.. stackare att behöva skruva det där skrotet smile

Kör fort så hinner inget hända...


Sök