Okej okej. Jag använder en malpassi btr som passar rakt på orginal fuelrail. Står ju att dom spridarna ska ha 3.8 så får se. Kör du orginal lmm eller 3"?
Ska ha...? Nja, alltså det beror ju på vad man vill göra med dem. Flödet är uppgivet vid 3,8 bar. Sen beror det ju lite vad chipen man köpt är tänkta för. Jag valde ju chip för att just kunna köra med original btr + lmm med ett 19T.
Lucif3r skrev:
Marlboroman skrev:
Inga bekymmer på besiktningen med avgasvärden.
Ja... dom är ju väldigt hårda på en -90a.....
Stenhårda..! Tänkte att det kan vara värt att nämna ifall någon är nyfiken
Klart rejälare än original. Har labbat en del fram och tillbaka med pinjongvinkeln och har börjat komma rätt nu verkar det som.
Bytte hardy. Den var inte i allt för dåligt skick, men det är något som varit i tankarna ett bra tag. Och med mer effekt så känns det bättre med en ny på plats.
Lyckades klicka hem en V-kam från tradera. Letat efter en rätt länge, men till slut så..! Vart även byte till ett ståldrev i samma veva. Inget måste på den här nivån, men skönt att ha plus att det var en del fula märken i originaldrevet. Så med bytet av kam så lär det inte tal om fler modifieringar för att få ut mer effekt på ett tag.
Vintern uppdateringar är igång. Börjar beta av några saker jag haft liggandes ett tag, men inte kommit till skott med. Förstärkningsplåtar till bärarmarna har jag haft liggandes ett bra tag. Hade egentligen tänkt rensa ett par andra armar och blästra och lägga plåtarna på dem. Men nu tog ju säsongen slut och då tog jag dem armar som sitter på bilen redan som ända är blästrade i modern tid. Så det vart smidigare att slipa ner dem och svetsa på dem direkt istället. Började göra delarna för att bygga stag mellan bakre bärarmsinfästning och framvagnsbalken, men kom aldrig längre än att det ena punktades ihop. Nu är dem båda svetsade och bara det andra för färg så ska det också monteras Bärarmen på andra sidan sitter där, och andra staget är grundat. Bara svart färg på det och montering så är den sidan också klar.
Bytte kam- och mellanaxeldrev till aluminium istället Ett ställbart drev är inte mycket lättare än original, det fasta däremot skiljde en hel del. Passade på att fixa en bärarm som legat på hyllan som reserv. En rostskadad plåt byttes och en ny främre bussning monterades. Plockat ner bakaxeln för ett par jobb. Hade axeln kunnat sitta kvar? Med största sannolikhet, men så mycket jobb är det inte. En aha-upplevelse var att sprinten som håller fast hylsan med bussningen mot gängen på panhardstaget var på väg att trilla ur. Hade nog kunnat bli spännande om den gjort det. "Rätt" trött bussning, den andra såg bättre ut. Hade planer på att byta ut dem förra vintern, men hann inte med det då. Haft ASS förstärningsplåtar till momentstagsfästena liggandes på hyllan länge. Men nu svetsas dem på plats.
Gjorde ett pressverktyg för att kunna dra i hylsorna till nya bussningarna. Trodde 5mm plattjärn skulle räcka, men fick dubbla upp för att det inte skulle vika sig.
Istället för att göra en hylsa mellan fästöronen för att hålla dem på plats så svetsade jag dit några småbitar av plattjärn.
Hade tänkt modifiera ett par förstärkningsplåtar, men köpte färdiga istället.
Bussningar och bromsrör bytta. Fästena till momentstagen fick lite färg också.
Premiärturen för året avklarad. Skulle mest bara till macken och kolla däcktrycket och en liten tur för att kolla läget lite. Tänkte väl vara ute kanske en kvart, vart väl närmare 2 timmar i slutänden.
Har fått tag i en 52mm klocka och satt in. Lite intressant att man antingen fick klocka eller varvräknare från fabrik