3713
Sök

Biltemas kylarcement. Följa deras instruktion?

108 Inlägg
söndag 14:17
Trådstartare
#1
Hej

Jag köpte biltemas kylarcement. Enligt instruktion ska jag skruva av locket på expansionskärlet till kylarvätskan, och sen sätta igång bilen och hälla ner vätskan och låta det stå i 30 min med locket bortaget. Sen skruva på det efter 30 min.

Har någon annan köpt samma produkt och följt intstruktionen?
Kan man verkligen låta locket vara av medans den är igång?

Forummoderator
18 200 Inlägg
söndag 15:31
#2
NoobMechanic69 skrev:
Hej

Jag köpte biltemas kylarcement. Enligt instruktion ska jag skruva av locket på expansionskärlet till kylarvätskan, och sen sätta igång bilen och hälla ner vätskan och låta det stå i 30 min med locket bortaget. Sen skruva på det efter 30 min.

Har någon annan köpt samma produkt och följt intstruktionen?
Kan man verkligen låta locket vara av medans den är igång?

Visst kan du det. Håll koll på så att det inte rinner över bara.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

108 Inlägg
söndag 15:38
Trådstartare
#3
Hybrid_ skrev:
NoobMechanic69 skrev:
Hej

Jag köpte biltemas kylarcement. Enligt instruktion ska jag skruva av locket på expansionskärlet till kylarvätskan, och sen sätta igång bilen och hälla ner vätskan och låta det stå i 30 min med locket bortaget. Sen skruva på det efter 30 min.

Har någon annan köpt samma produkt och följt intstruktionen?
Kan man verkligen låta locket vara av medans den är igång?

Visst kan du det. Håll koll på så att det inte rinner över bara.

Dum fråga här kanske, men jag måste väl inte låta locket vara av, kan väl lika gärna ha den på? Borde väl inte göra någon skillnad.

Forummoderator
18 200 Inlägg
söndag 16:07
#4
NoobMechanic69 skrev:
Hybrid_ skrev:
NoobMechanic69 skrev:
Hej

Jag köpte biltemas kylarcement. Enligt instruktion ska jag skruva av locket på expansionskärlet till kylarvätskan, och sen sätta igång bilen och hälla ner vätskan och låta det stå i 30 min med locket bortaget. Sen skruva på det efter 30 min.

Har någon annan köpt samma produkt och följt intstruktionen?
Kan man verkligen låta locket vara av medans den är igång?

Visst kan du det. Håll koll på så att det inte rinner över bara.

Dum fråga här kanske, men jag måste väl inte låta locket vara av, kan väl lika gärna ha den på? Borde väl inte göra någon skillnad.

Locket ska säkert vara av för att diverse ångor ska försvinna så cementen kan härda.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

6 320 Inlägg
söndag 16:30
#5
För allt i världen ! Använd inte kylarcement!!!!!!
Sånt kläggar igen värmepaket och kylarganglier och kanske även kylarkanaler i motorn! Sätt in en ny kylare istället!


820 Inlägg
söndag 16:50
#6
jaka54 skrev:
För allt i världen ! Använd inte kylarcement!!!!!!
Sånt kläggar igen värmepaket och kylarganglier och kanske även kylarkanaler i motorn! Sätt in en ny kylare istället!

Precis, följ detta! ^
Det är vansinne att ha i sådant där, det kan säkert täppa till läckaget du har men det täpper även till en jävla massa mer. Fixa läckaget på rätt sätt istället, dessa "genvägar" gör det bara värre i längden ändå..

Que Sera, Sera

108 Inlägg
söndag 17:07
Trådstartare
#7
MrHyde skrev:
jaka54 skrev:
För allt i världen ! Använd inte kylarcement!!!!!!
Sånt kläggar igen värmepaket och kylarganglier och kanske även kylarkanaler i motorn! Sätt in en ny kylare istället!

Precis, följ detta! ^
Det är vansinne att ha i sådant där, det kan säkert täppa till läckaget du har men det täpper även till en jävla massa mer. Fixa läckaget på rätt sätt istället, dessa "genvägar" gör det bara värre i längden ändå..

Har hört att det bara är en överdrift att det ska vara så farligt att använda det, och att det funkar hyffsat bra. Ibland.
Jag har en Skoda Fabia från 2000, en ny kylare kostar nog mer än bilen smile Kan det inte var värt det då?
Senast redigerat av NoobMechanic69 (söndag 17:08)

820 Inlägg
söndag 17:28
#8
NoobMechanic69 skrev:
MrHyde skrev:
jaka54 skrev:
För allt i världen ! Använd inte kylarcement!!!!!!
Sånt kläggar igen värmepaket och kylarganglier och kanske även kylarkanaler i motorn! Sätt in en ny kylare istället!

Precis, följ detta! ^
Det är vansinne att ha i sådant där, det kan säkert täppa till läckaget du har men det täpper även till en jävla massa mer. Fixa läckaget på rätt sätt istället, dessa "genvägar" gör det bara värre i längden ändå..

Har hört att det bara är en överdrift att det ska vara så farligt att använda det, och att det funkar hyffsat bra. Ibland.
Jag har en Skoda Fabia från 2000, en ny kylare kostar nog mer än bilen smile Kan det inte var värt det då?

Kylare kan du hitta för runt 250 kr och uppåt på autodoc, är bilen inte värd mer än så? Hur misskött är bilen isf?
Nej, lite såklart på vad du "hört", det verkar ju smart. Ställ istället frågan till dig själv varför INGEN vettig verkstad använder sådant. Men visst, din egen bil du sabbar. Och är det verkligen värt att det "kan" funka(ibland) och riskera att sabba bilen helt, för att du är dumsnål?
Förresten, bilens värde ligger inte i vad den du har nu är värd, bilen värde ligger i hur mycket du behöver lägga ut på en ny bil när denna pajar, se det så istället.

Que Sera, Sera

108 Inlägg
söndag 17:35
Trådstartare
#9
MrHyde skrev:
NoobMechanic69 skrev:
MrHyde skrev:
Precis, följ detta! ^
Det är vansinne att ha i sådant där, det kan säkert täppa till läckaget du har men det täpper även till en jävla massa mer. Fixa läckaget på rätt sätt istället, dessa "genvägar" gör det bara värre i längden ändå..

Har hört att det bara är en överdrift att det ska vara så farligt att använda det, och att det funkar hyffsat bra. Ibland.
Jag har en Skoda Fabia från 2000, en ny kylare kostar nog mer än bilen smile Kan det inte var värt det då?

Kylare kan du hitta för runt 250 kr och uppåt på autodoc, är bilen inte värd mer än så? Hur misskött är bilen isf?
Nej, lite såklart på vad du "hört", det verkar ju smart. Ställ istället frågan till dig själv varför INGEN vettig verkstad använder sådant. Men visst, din egen bil du sabbar. Och är det verkligen värt att det "kan" funka(ibland) och riskera att sabba bilen helt, för att du är dumsnål?
Förresten, bilens värde ligger inte i vad den du har nu är värd, bilen värde ligger i hur mycket du behöver lägga ut på en ny bil när denna pajar, se det så istället.

Värst vad folk blev uppjagade av detta. Kylarcement är en trigger här på forumet?
Billigaste kylaren jag hittar nu kostar runt 700kr, så om man kan göra det själv och har plats och verktyg för att demontera hela fronten så visst blir det billigt. Annars får en verkstaden göra det, och det kostade en del. Mekonomen (verkstaden) här i GBG sa till mig att jag kunde använda kylarcement som quickfix om jag inte tänkt ha bilen så länge till....
Så då vet du förutsättningarna så du inte behöver vara så passivt aggressiv bakom skärmen och kalla folk dumsnåla... xD
Senast redigerat av NoobMechanic69 (söndag 17:37)

594 Inlägg
söndag 18:08
#10
det kan fungera utmärkt som typ nödlösning på en gammal bil
jag har själv använd det flera gångar på gamla skrute bilar det inte är vård att lägga för mycket tid o pengar på
bara följ bruksanvisningen så blir det säkert bra

7 527 Inlägg
Igår 14:12
#11
I min ungdom slog jag kylarcement i kylvätskan på en bil.
Kommer aldrig att göra om det.
Läckan tätades.
Men det gjorde även värmeelementet.
Avråder på det bestämdaste att använda kylarcement.

594 Inlägg
för 20 timmar sedan
#12
torsen skrev:
I min ungdom slog jag kylarcement i kylvätskan på en bil.
Kommer aldrig att göra om det.
Läckan tätades.
Men det gjorde även värmeelementet.
Avråder på det bestämdaste att använda kylarcement.

då läste du nock inte bruksanvisningen riktigt.
tror du på riktigt att man fick sälja det, om cementen klägar igen värmepaketet varje gång
när man slår i cementen ska värmen värre  öppen på fullt, så det fritt flöde
handhavende fel kan inte produkten belastas för

* Voff voff *
10 828 Inlägg
för 19 timmar sedan
#13
doktorduett skrev:
torsen skrev:
I min ungdom slog jag kylarcement i kylvätskan på en bil.
Kommer aldrig att göra om det.
Läckan tätades.
Men det gjorde även värmeelementet.
Avråder på det bestämdaste att använda kylarcement.

då läste du nock inte bruksanvisningen riktigt.
tror du på riktigt att man fick sälja det, om cementen klägar igen värmepaketet varje gång
när man slår i cementen ska värmen värre  öppen på fullt, så det fritt flöde
handhavende fel kan inte produkten belastas för

Det finns iofs ganska gott om saker som "inte borde få säljas" utifrån att det är en dålig eller oanvändbar produkt men som säljs ändå. wink

Jag har testat kylartätning på en lastbil (Volvo FH), det satte igen värmepaketet ganska så omgående. Gjorde exakt som det stod i bruksanvisningen. En släkting testade att använda det på sin Seat (och fick det dessutom gjort på en verkstad), med resultat att värmepaketet satte igen ganska omgående. Jag har även testat det på en gammal 740 för en massa år sedan, där hände istället ingenting mer än att läckan kvarstod så det blev byte av kylare iaf...

Så för min del avråder jag från att använda det...
Senast redigerat av Brådhis (för 19 timmar sedan)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

108 Inlägg
för 18 timmar sedan
Trådstartare
#14
Brådhis skrev:
doktorduett skrev:
torsen skrev:
I min ungdom slog jag kylarcement i kylvätskan på en bil.
Kommer aldrig att göra om det.
Läckan tätades.
Men det gjorde även värmeelementet.
Avråder på det bestämdaste att använda kylarcement.

då läste du nock inte bruksanvisningen riktigt.
tror du på riktigt att man fick sälja det, om cementen klägar igen värmepaketet varje gång
när man slår i cementen ska värmen värre  öppen på fullt, så det fritt flöde
handhavende fel kan inte produkten belastas för

Det finns iofs ganska gott om saker som "inte borde få säljas" utifrån att det är en dålig eller oanvändbar produkt men som säljs ändå. wink

Jag har testat kylartätning på en lastbil (Volvo FH), det satte igen värmepaketet ganska så omgående. Gjorde exakt som det stod i bruksanvisningen. En släkting testade att använda det på sin Seat (och fick det dessutom gjort på en verkstad), med resultat att värmepaketet satte igen ganska omgående. Jag har även testat det på en gammal 740 för en massa år sedan, där hände istället ingenting mer än att läckan kvarstod så det blev byte av kylare iaf...

Så för min del avråder jag från att använda det...

Borde det inte vara så enkelt att om kylarcement sätter igen värmepaketet eller kylare så borde de som sålt den eller de som tillverkat produkten stå för lagning/byte av kylare? Annar får man inte sälja dem tänker jag...

Ubåtsingenjör
7 355 Inlägg
för 18 timmar sedan
#15
Skulle aldrig få för mig att hälla sånn skit i en motor. Bästa sättet att använda kylarcement på är att kasta det i soptunnan


Ubåtsingenjör
7 355 Inlägg
för 18 timmar sedan
#16
NoobMechanic69 skrev:
Brådhis skrev:
doktorduett skrev:

då läste du nock inte bruksanvisningen riktigt.
tror du på riktigt att man fick sälja det, om cementen klägar igen värmepaketet varje gång
när man slår i cementen ska värmen värre  öppen på fullt, så det fritt flöde
handhavende fel kan inte produkten belastas för

Det finns iofs ganska gott om saker som "inte borde få säljas" utifrån att det är en dålig eller oanvändbar produkt men som säljs ändå. wink

Jag har testat kylartätning på en lastbil (Volvo FH), det satte igen värmepaketet ganska så omgående. Gjorde exakt som det stod i bruksanvisningen. En släkting testade att använda det på sin Seat (och fick det dessutom gjort på en verkstad), med resultat att värmepaketet satte igen ganska omgående. Jag har även testat det på en gammal 740 för en massa år sedan, där hände istället ingenting mer än att läckan kvarstod så det blev byte av kylare iaf...

Så för min del avråder jag från att använda det...

Borde det inte vara så enkelt att om kylarcement sätter igen värmepaketet eller kylare så borde de som sålt den eller de som tillverkat produkten stå för lagning/byte av kylare? Annar får man inte sälja dem tänker jag...

Nej det blir de inte skyldiga till, de får sälja skiten så länge någon är dum nog och köper det.


108 Inlägg
för 18 timmar sedan
Trådstartare
#17
SportPilot skrev:
NoobMechanic69 skrev:
Brådhis skrev:

Det finns iofs ganska gott om saker som "inte borde få säljas" utifrån att det är en dålig eller oanvändbar produkt men som säljs ändå. wink

Jag har testat kylartätning på en lastbil (Volvo FH), det satte igen värmepaketet ganska så omgående. Gjorde exakt som det stod i bruksanvisningen. En släkting testade att använda det på sin Seat (och fick det dessutom gjort på en verkstad), med resultat att värmepaketet satte igen ganska omgående. Jag har även testat det på en gammal 740 för en massa år sedan, där hände istället ingenting mer än att läckan kvarstod så det blev byte av kylare iaf...

Så för min del avråder jag från att använda det...

Borde det inte vara så enkelt att om kylarcement sätter igen värmepaketet eller kylare så borde de som sålt den eller de som tillverkat produkten stå för lagning/byte av kylare? Annar får man inte sälja dem tänker jag...

Nej det blir de inte skyldiga till, de får sälja skiten så länge någon är dum nog och köper det.

Ytterligare en internetkrigare...
Det är inte din bil jag häller kylarcement i big_smile

594 Inlägg
för 16 timmar sedan
#18
Brådhis skrev:
doktorduett skrev:
torsen skrev:
I min ungdom slog jag kylarcement i kylvätskan på en bil.
Kommer aldrig att göra om det.
Läckan tätades.
Men det gjorde även värmeelementet.
Avråder på det bestämdaste att använda kylarcement.

då läste du nock inte bruksanvisningen riktigt.
tror du på riktigt att man fick sälja det, om cementen klägar igen värmepaketet varje gång
när man slår i cementen ska värmen värre  öppen på fullt, så det fritt flöde
handhavende fel kan inte produkten belastas för

Det finns iofs ganska gott om saker som "inte borde få säljas" utifrån att det är en dålig eller oanvändbar produkt men som säljs ändå. wink

Jag har testat kylartätning på en lastbil (Volvo FH), det satte igen värmepaketet ganska så omgående. Gjorde exakt som det stod i bruksanvisningen. En släkting testade att använda det på sin Seat (och fick det dessutom gjort på en verkstad), med resultat att värmepaketet satte igen ganska omgående. Jag har även testat det på en gammal 740 för en massa år sedan, där hände istället ingenting mer än att läckan kvarstod så det blev byte av kylare iaf...

Så för min del avråder jag från att använda det...

om ni har fattat att det sätter igen värmepaketet, varför envisas ni då med att fortsätta slå cement i kylaren ?????

Ubåtsingenjör
7 355 Inlägg
för 16 timmar sedan
#19
doktorduett skrev:
Brådhis skrev:
doktorduett skrev:

då läste du nock inte bruksanvisningen riktigt.
tror du på riktigt att man fick sälja det, om cementen klägar igen värmepaketet varje gång
när man slår i cementen ska värmen värre  öppen på fullt, så det fritt flöde
handhavende fel kan inte produkten belastas för

Det finns iofs ganska gott om saker som "inte borde få säljas" utifrån att det är en dålig eller oanvändbar produkt men som säljs ändå. wink

Jag har testat kylartätning på en lastbil (Volvo FH), det satte igen värmepaketet ganska så omgående. Gjorde exakt som det stod i bruksanvisningen. En släkting testade att använda det på sin Seat (och fick det dessutom gjort på en verkstad), med resultat att värmepaketet satte igen ganska omgående. Jag har även testat det på en gammal 740 för en massa år sedan, där hände istället ingenting mer än att läckan kvarstod så det blev byte av kylare iaf...

Så för min del avråder jag från att använda det...

om ni har fattat att det sätter igen värmepaketet, varför envisas ni då med att fortsätta slå cement i kylaren ?????

Har aldrig använt det själv, har dock renoverat motorer där det har använts. Räcker för att jag skulle avråda min värsta fiende att använda skiten


* Voff voff *
10 828 Inlägg
för 7 timmar sedan
#20
doktorduett skrev:
Brådhis skrev:
doktorduett skrev:

då läste du nock inte bruksanvisningen riktigt.
tror du på riktigt att man fick sälja det, om cementen klägar igen värmepaketet varje gång
när man slår i cementen ska värmen värre  öppen på fullt, så det fritt flöde
handhavende fel kan inte produkten belastas för

Det finns iofs ganska gott om saker som "inte borde få säljas" utifrån att det är en dålig eller oanvändbar produkt men som säljs ändå. wink

Jag har testat kylartätning på en lastbil (Volvo FH), det satte igen värmepaketet ganska så omgående. Gjorde exakt som det stod i bruksanvisningen. En släkting testade att använda det på sin Seat (och fick det dessutom gjort på en verkstad), med resultat att värmepaketet satte igen ganska omgående. Jag har även testat det på en gammal 740 för en massa år sedan, där hände istället ingenting mer än att läckan kvarstod så det blev byte av kylare iaf...

Så för min del avråder jag från att använda det...

om ni har fattat att det sätter igen värmepaketet, varför envisas ni då med att fortsätta slå cement i kylaren ?????

Jag har väl inte envisats med det? big_smile Jag testade det i en 740 och inget hände och sedan testade jag det i en lastbil där det satte igen värmepaketet och slutade då använda det. Att min släkting gjorde det fick jag veta först efter att han gjort det... Så jag vet inte hur du får det till att jag envisas...? big_smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/


Sök