VirreEriksson skrev:
Och i sin tur är det ca 250w max per kanal. Och rms watt utan dist per kanal är ca 70-125w verkliga siffror.
ja idag när man kollar slutsteg så är det väldigt ofta effekten anges vid 10% dist.. men riktiga slutsteg anges vid 0.1% eller lägre.. ju lägre thd som anges ju mindre effekt visar det oftast.
det är den stora skillnaden mellan dom riktiga märkena och skräpet som oftast säljs i dag..
tex Dls anger på sina 2kanals steg effekten vid 0.02% thd
medans ett skräp steg ger det vid kanske 1-10% står det inget så kan man snabbt räkna ut att det är ett dåligt steg.
sen är det mer än effekt och thd som spelar roll dämpfaktorn är otroligt viktigt.
men allt sånt här glömts bort i effekt hysterin.
på slutet av 90talet hade jag ett steg som var på 2x25watt vid 4ohm stereo men gav 800watt vid 0.5% mono och var stabilt ner till 0.25ohm stereo.
det var ett steg som kostade 16k nytt men det spelade bättre än något digitalt junk jag hört oavsätt märke.. brutalt bra ork i det steget och klass A steg så klart..
jag styr mig allt längre i från dom digitala stegen. jag tycker dom låter Bajs oavsätt vad det är för steg. brummigt och fladdrigt bara.
ingen klarhet och hårdhet i basen i huvudtaget oavsätt om det driver basar eller ett framsystem