1687
Sök

Volvo 940 -98 AW71L - Problem med 4:e växeln (OD)

4 Inlägg
tisdag 21:56
Trådstartare
Tjena, har nyligen fått problem med växellådan i 940:n.

Problemet uppstod i slutet av en längre körning. Bilen vägrar driva på 4:e växeln, alltså OD. Vid lätt acceleration håller sig bilen kvar på 3:e växeln i all evighet. Om gasen sedan släpps så läggs OD i, men så fort man nuddar gaspedalen växlar bilen ner till växel 3 igen. Även då lockup är till.

Kontrollerade kablar och relät och allting funkar som det ska, så jag borrade upp solenoiden (funktionen för att kunna låsa växellådan i 3:ans växel) men samma problem kvarstår.

Oljan ser okej ut och luktar ej bränt, men vet att det har varit lite mycket olja i lådan (inte överdrivet mycket). Skulle det ha kunnat orsaka något problem med OD?

Fri fart för ett fritt folk!
14 456 Inlägg
onsdag 00:06
den är inte så att vajern till lådan har fastnat  tror den du kör fullt ös eller att vajern är hoppat halvt ur till kickdownen så skulle den hoppa ner väldigt lättfrån od ner till 3an

Kör fort så hinner inget hända...

4 Inlägg
onsdag 07:41
Trådstartare
Growe skrev:
den är inte så att vajern till lådan har fastnat  tror den du kör fullt ös eller att vajern är hoppat halvt ur till kickdownen så skulle den hoppa ner väldigt lättfrån od ner till 3an

Har testat att koppla ur kickdownvajern i motorutrymmet helt och hållet men samma fel kvarstår. Är den fäst i något länkage närmare lådan som skulle kunna kärva?

Fri fart för ett fritt folk!
14 456 Inlägg
onsdag 18:01
lajnuz940 skrev:
Growe skrev:

Har testat att koppla ur kickdownvajern i motorutrymmet helt och hållet men samma fel kvarstår. Är den fäst i något länkage närmare lådan som skulle kunna kärva?

ingen aning sist jag skruvade en sån där låda var typ 1998 så lääänge sen smile
då körde vi od på alla växlar ;-)

Kör fort så hinner inget hända...

4 Inlägg
onsdag 19:30
Trådstartare
Growe skrev:
lajnuz940 skrev:
Growe skrev:

ingen aning sist jag skruvade en sån där låda var typ 1998 så lääänge sen smile
då körde vi od på alla växlar ;-)

Hehe! Tack för svaret iaf, får leta vidare! smile

5 767 Inlägg
onsdag 20:30
Hur känns kickdownvajern när du drar i den?

Vajern går direkt in i lådan och vad jag minns från när jag hjälpte kompisen renovera sin så drar vajern i en fjäderbelastadarm som i sin tur rör i en liten pinne.
Misstänker att något där fastnat, kräver då att ta ner tråget för att komma åt vajern.

Du är helt säker på att det är OD som går i när du lättar på gasen?

4 Inlägg
onsdag 22:28
Trådstartare
simlar skrev:
Hur känns kickdownvajern när du drar i den?

Vajern går direkt in i lådan och vad jag minns från när jag hjälpte kompisen renovera sin så drar vajern i en fjäderbelastadarm som i sin tur rör i en liten pinne.
Misstänker att något där fastnat, kräver då att ta ner tråget för att komma åt vajern.

Du är helt säker på att det är OD som går i när du lättar på gasen?

Kan inte säga att jag är 100% säker, men nästan. Åker man i lätt nerförsbacke och gasar försiktigt kan man få bilen att accelerera lite utan att den växlar ner.

Vajern är relativt trög och fjädrar tillbaka fint när man släpper, känns inte konstigt på något sätt. Om det är vajern som är problemet är det förmodligen mekanismen inne i lådan som du säger.

Löser det sig inte på annat vis får slå en kik på det under påsken. smile

Sök