2694
Sök

Ladda tomt 12V batteri?

Forummoderator
18 217 Inlägg
för 2 timmar sedan
Ett batteri som har en spänning på under 1,67V per cell, alltså cirka 10 Volt är oftast kass. Jag rekommenderar byte av detta. Det kan vara en cell i batteriet som är trasig och då går det inte att ladda upp även om man försöker fuska igång laddningen med hjälp av att koppla på en förbrukare typ sätta på Parkeringsljus eller varningsblinkers samtidigt (Du kan ju prova).

Biltema har en batteritestare som kan mäta batteriets inre resistens. Jag använder själv en sådan i mitt jobb. Men att slänga ut 649:- på en sådan för att den ska visa att batteriet är kass känns väl inte riktigt prisvärt om du nu inte vill mäta fler under flera år framöver. Men den är bra.

https://www.biltema.se/bil---mc/verksta … 2000043659

Vad har du för försäkring på bilen? De flesta bolag kan man ringa för starthjälp med en bärgare utan kostnad 2 gånger per år. I så fall kan du ju sen ge dig ut på en biltur i 45 minuter och se om batteriet överlevt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

12 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
Tackar alla ovanstående för engagemang och tips.
Bytte batteri (1.340 sek på Biltema) och nu funkar det

12 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
Har ju kört 15.000 mil med det gamla/ orginalbatteriet och aldrig stödladdat.
Vi kör ju bilen ca 60% på laddad el och resten på bensin och jag hade för mig att ice laddade 12v batteriet.
Men som sagt... många mil

Sök