2152
Sök

Hål i rör mellan filter och motor, Passat B7, 2012

7 Inlägg
onsdag 20:49
Trådstartare
Hej!

Jag vill inleda med att säga att jag är väldigt okunnig när det kommer till bilar, så hoppas ni står ut med eventuellt felaktig terminologi.

En sak jag reagerade på i samband med ett filterbyte idag var att ?röret? mellan boxen med luftfiltret och själva motorn ser ut att ha skavt mot kåpan som täcker motorn, så att det uppstått två små hål (max någon mm stora).

Därför vänder jag mig till er med några, kanske lite dumma frågor:

1. Vad är namnet på den här delen?
2. Vad kan det få för konsekvenser, och hur akut/komplicerat är det att åtgärda problemet?

Min rädsla är att det kan orsaka problem om smuts kommer in, eller om det uppstår något felaktigt tryck?

Bild på delen. Hålen är vid min tumme:
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233647/233647-756d70e34ee06e8aadc8cd9118b56568.jpg

6 197 Inlägg
onsdag 20:53
Insugsslang eller insugsrör kanske det kan kallas? Det har nog inte jättestor betydelse, lite dammpartiklar kan sugas in men det är ingen katastrof. Plocka lös röret och vira några varv eltejp runt om du vill, så håller det tätt tills du skaffat nytt rör eller tills du säljer bilen om några år.

3 498 Inlägg
torsdag 05:56
Damm är slippasta i cylindrarna.
Men nu kommer det inte in någon större mängd, men tejpa röret så länge.

Har bilen turbo kan det gå ut övertryck där, (ser inte ut som ett tryckrör) och om luftmassemätaren sitter före hålet kan den mäta luftmängden fel.
Då får den fel bränsleblandning och ger ökad förbrukning. Kan tända motorlampan och i långa loppet överhetta katalysatorn.

Många "Om och Kan" eftersom det beror på så många parametrar, men tejpa slangen nu, och byt den som riktig fix.  Är den svindyr är ju begagnad ett alternativ, alt ett bra plastlim. Tar du loss den kan man tejpa bra också. Ska ju bara vara tätt.
Senast redigerat av Mossan1 (torsdag 05:59)

6 344 Inlägg
torsdag 10:13
Jag skulle använt Teroson MS 9220, en tub med svart kraftlim/gummilim. Jag har använt sånt i många år när jag lagat gummistövlar och insugsgummin till bilar.
Har för mig att tuben finns på mekonomen.

7 Inlägg
för 8 timmar sedan
Trådstartare
Stort tack för era svar!

Mossan1 skrev:
Många "Om och Kan" eftersom det beror på så många parametrar, men tejpa slangen nu, och byt den som riktig fix.  Är den svindyr är ju begagnad ett alternativ, alt ett bra plastlim. Tar du loss den kan man tejpa bra också. Ska ju bara vara tätt.

Bra och utförligt svar, det uppskattas! Jag har tillfälligt ?löst? problemet genom att linda några varv tätande, värmetålig vulktejp runt hålen. Mätaren ser ut att sitta innan hålen, vilket gör att det antagligen finns risk för felaktig luftblandning som du är inne på. Får börja leta reservdelar, men är rädd att jag behöver köpa så mycket mer än bara den här lilla slangdelen i så fall.

Frågan är hur akut åtgärden är. Misstänker att hålen funnits ett tag, då konstruktionen (dumt nog) gör att slangen ligger och skaver mot den vibrerande motorkåpans vassa kant hela tiden. Risken är att samma problem uppstår igen om jag inte förstärker där den ligger emot.

jaka54 skrev:
Jag skulle använt Teroson MS 9220, en tub med svart kraftlim/gummilim. Jag har använt sånt i många år när jag lagat gummistövlar och insugsgummin till bilar.
Har för mig att tuben finns på mekonomen.

Tack för tipset. Tänker du som permanent lagning då? Tål detta gummilim eventuell värme som utsöndras från motorn?

5 772 Inlägg
för 47 minuter sedan
Felaktig bränsleblandning behöver du inte oroa dig över.
Sitter ingen luftmassemätare på denna motor utan bränsleblandning beräknas med hjälp av den kombinerade insugstemp- och tryckgivaren som sitter på det hårda plast insuget.

För att åtgärda detta behöver du ny insugsslang och nya gummin till motorkåpan, eventuellt att även kåpans fästöron är trasiga på insugsröret och kräver då nytt insugsrör eller hitta på annan lösning för att hålla kåpan på plats.

Det ser dock ut att vara en senare årsmodell av den gamla ökända 1.4tsi och då är motorkåpan endast för syns skull och man kan då vara utan kåpa om man vill.
Tidiga årsmodellerna har en vakuumbehållare inbyggd i motorkåpan och då måste man ju ha kåpan på plats.

Stor risk att slangarna och kablarna som går ovanpå motorn under motorkåpan också blivit skadade av kåpan.

Sök