4334
Sök

Igenläggning av t ex listhål.

helt galen
388 Inlägg
17 juli 2007
Trådstartare
#1
Bästa material? Kemisk metall?
Överväger att lägga igen listhålen på min bil, men vill ha de vettogt och hållbart, har tyvärr ingen som kan svetsa tillgänglig.

Varför åka fort när man kan åka brett?

Proljece?
1 464 Inlägg
17 juli 2007
#2
Spackel? Sedan grundfärg och samma lack som du hade innan. I och med att de inte är någon bärande del så borde spackel fungera rätt fint där smile

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!

helt galen
388 Inlägg
17 juli 2007
Trådstartare
#3
Funkar det? Har fått för mig att det bara är en tidsfråga innan det vibrerar loss... Ska iof ändå byta framdörrarna så småningom så jag kan ju alltid prova big_smile

Varför åka fort när man kan åka brett?

medlem
412 Inlägg
104 Inlägg
17 juli 2007
#5
svetsa e ju bra men finns riskt för att det kommer kom rost innifrån svetsskarven.
Men största risken e ju att plåten slår sig om det inte är en väldigt van svetsare.
så jag hade kört på glasfiberspackel.
Grunda först sedan spackel å grunda igen.big_smile

Lycka till MVH Adde

..:Landa_in_racing:..
850 Tdi och Projekt 745.
Kör RÄTT kör BRETT!

Billackerare
737 Inlägg
17 juli 2007
#6
Vi kan säga så här. Är du seriös eller är du oseriös med bilen i fråga?

Dem oseriösa spacklar direkt över hålen eller dyl. Det funkar nog jättebra tycker dem tills det spricker. För det gör det, förr eller senare. Det spelar ingen roll om du använder dig av glasfiber spackel eller något annat spackel. Det blir task.

Är du seriös däremot så gör du så här:
Se till att få tag på någon som KAN svetsa. Det räcker med att det är fel kille som svetsar. Slår det sig överallt där han har svetsat så är det ju ganska svårt att fixa till plåten igen. Visst.. det går, men det är tidskrävande. Nej, lägg ner tid på att hitta någon som KAN svetsa. När svets jobbet är klart så blir det till att tennspackla. Det ska också någon med ERFARENHET göra. Tennspacklar gör man för att få det tätt och för att materialet (dvs. spacklet och slipgrunden) inte ska sjunka ner i plåten och göra fula ringar och andra defekter, dvs. sjunkningar i materialet efter lackering och efter att materialet har blivit "bränt" i lackboxen. Det kan bli så ändå om man slarvar men det bör ändå göras. Sedan så spacklar man i ev. porer med glasfiber vid behov. Annars är det fin spackel som gäller. Fast om du inte har tidigare erfarenhet av något av det jag har nämnt ovan så bör du lämna iväg det till folk som VET vad dem gör för att få ett bra resultat. Om du har fuskat/slarvat så kommer det att synas. Jag ser det.. och andra i branschen också. Svensson gör det förmodligen inte. Allt handlar om hur seriös du är. Man får det man betalar för...

Corrado VR6R 3.0 Turbo

Billackerare
737 Inlägg
17 juli 2007
#7
Landa_Racing skrev:
svetsa e ju bra men finns riskt för att det kommer kom rost innifrån svetsskarven.
Men största risken e ju att plåten slår sig om det inte är en väldigt van svetsare.
så jag hade kört på glasfiberspackel.
Grunda först sedan spackel å grunda igen.big_smile

Lycka till MVH Adde

Rost inne ifrån är väl ett litet bekymmer. På med rost skydds grund från insidan. Där kan du ju kladda hur mycket som helst. Det är ju ändå aldrig någon som ser det.

Att köra med glasfiber spackel bara är... ingen bra idé. smile

Corrado VR6R 3.0 Turbo

helt galen
388 Inlägg
18 juli 2007
Trådstartare
#8
Visst ligger det på pkan att orstskydda insådan på dörrarna. Är väl halvseriös med bilen ifråga. Trivs med den och vill ha det hyfsat gjort, men det är ändå en gammal 745a som är inköpt för 3.500 kr... Och jag ska byta bägge framdörrarna så småningom.

Varför åka fort när man kan åka brett?

Mångsysslare
303 Inlägg
18 juli 2007
#9
Va som inte riktigt fram går är dom du ska ha dörren helt slät eller ska du bara lägga i hålen och ha den veckade kanten kvar ?????


för om du bara ska lägga igen hålen behöver du inte tenna ( annser ja )
Men ska du där i mot lägga igen hela remsan är de bra å tenna ( men de behövs ej, beror på hur du vill ha ditt resultat , går att få de riktigt utan tenn med )


Glasfiber????? ska du ej behöva använda om du nu har skaffat nån som kan svetsa , finspackel kan användas till 3mm djup och är de så djup så RIKTAR man upp så de räcker gott med finspackel......
De är ett lätt jobb som kanske i läsningen ser svårare ut en va de värkligen är //fullgas

GLÖM EJ GRUNDFÄRG & ROSTSKYDD INNE I SEN
Senast redigerat av FULLGAS (18 juli 2007)


Egen företagare
201 Inlägg
18 juli 2007
#10
Viktigt svetsen är tät och porfri,lys med ficklampa inifrån,rostskyddsmedel är som fukt det tränger igen porerna och då börjar spackelt spricka
så grunda och karosserikit inifrån sen kan du spruta rostskyddsvax
Är det mycke som ska fyllas så är det tennspackling som gäller

helt galen
388 Inlägg
18 juli 2007
Trådstartare
#11
Problemet var ju stt jag INTE hade någon som kunde svetsa åt mig...

Ska bara lägga igen listhålen men ha kvar vecket. Alltså ett par små runda hål. Plastc Padding/ glasfiberspackel/kemisk metall? Skillnad? För/nackdelar?

Naturligtvis ska det rostskyddas inuti dörrarna.

Varför åka fort när man kan åka brett?

Mångsysslare
303 Inlägg
18 juli 2007
#12
Då tycker ja du ska vänta med de tills du får tag i någon som kan hjälpa dig .....
svetsar du inte kommer de ej hålla ,förr eller senare kommer de spricka och rosta ,


helt galen
388 Inlägg
18 juli 2007
Trådstartare
#13
Mja, men jag vill inte vänta, och jag hade inga planer på att lägga hur mkt pengar som helst på bilen, måste äbdå byta bägge framdörrarna vid tillfälle så jag tar nog risken och ger mig på det med glasfiber eller liknande big_smile

Varför åka fort när man kan åka brett?


Sök