3315
Sök

Volvo 740 Mätarproblem!

14 Inlägg
25 juli 2007
Trådstartare
Tjena, Vet att det finns en tråd om detta men tyckte inte det stod några bra svar i den!
Jag är på väg att köpa mig en Volvo 740 där hastighetsmätare/tankmätare ej fungerar. Vet att detta är ett mycket vanligt problem på 740 och tänkte därför fråga om det är någon som vet om man kan fixa detta själv? utan att köpa ny mätare?

Tacksam för svar! /Jonas

161 Inlägg
25 juli 2007
man köper inte nått till en 740, man får av grannen big_smile tankmätarn kör man ju på trippen tongue

Pan
25 juli 2007
Bränsle mätaren är typ alltid trasig iaf. Min bränslemätare funkar dock ovanligt nog men ibland lägger temp eller bränslemätaren av men det räcker då med att man touchar intrumentpaneln lite lätt så hoppar den upp igen. Tror det är vanligt att det är lödningarna som blir kassa i instrumenthuset.

Smålänning
7 883 Inlägg
25 juli 2007
Har vart med om att hastighetsmätaren varit sönder på en 940, och då hade lödningar släppt i kretskortet bakom kombiinstrumenten.

Blir nog till att köpa nya/bättre begagnade instrument... Tankmtaren är standardfel på 740 och ingår i priset.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Speed FMK
849 Inlägg
26 juli 2007
Tankmätaren kan vara sönder på två ställen. antingen i givaren eller i instrumentet. Är den sönder i instrumentet får du nog köpa en ny mätare om du ska få den att fungera. Om den däremot är sönder i givaren kan du fixa det själv. Det är då ofta jorden som är dålig och om du har multimeter, lite sladd och allmän elkunskap kan du ta ur givaren och reparera själv.

Mvh Ludde

Glömde tillägga att du kan kolla om givaren eller mätaren är sönder genom att mäta på den grå,vita sladden från givaren och på den svarta med en multimeter inställd på ohm. Ger den utslag och ett värde mellan 300 och 10 så är den troligen hel och då är det instrumentet som jävlas.
Senast redigerat av Bi0HaZZarD (26 juli 2007)

Fritidssysslande elektriker/Volvo doktor
695 Inlägg
26 juli 2007
-He.. jag har inga problem med min:D

Volvo-power, vad står annars V-power för?(:

736 Inlägg
26 juli 2007
Gällande hastighetsmätaren kan det räcka med att ta bort hela instrumentet och ta bort och sätta tillbaka kontakten på baksidan fungerade på min 240 i alla fall hade väl ärjat lite.

Sök