2597
Sök

Bmw 750 -89

46 Inlägg
27 juli 2007
Trådstartare
Funderar på att köpa en BMW 750 ial -89 års modell.
Ett par småfel dock.
det ena är att den varvar inte upp till mer än 2000 varv.
Säljaren säger sig vara säker på att det är gas spjällen som inte öppnar pga att den har stått ett tag och det krupit in fukt i dem.
Är inte så kunnig på den BMW 750 ( aldrig haft nån ) och absolut inte på prob gällande gas spjäll.
Såg inlägg här ang vad att tänka på vid köp av just 750.Mkt användbart smile
Men.. är det någon som har åsikter ang spjällen ?

Tacksam för svar smile

Inhaler™
*[..Life came to a point where suffocation will be better then breathe..]

Rörpulare
1 453 Inlägg
27 juli 2007
Först och främst va tänker du ge för den?

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"

PersonbilsTekniker
155 Inlägg
27 juli 2007
Då har den troligen gått in i "limp home läge" och att de är spjällhusen är inte säkert.
kan vara fler saker som sätter den i detta läge, exakt vad kan jag tyvär inte svara på.
men man ska tänka på när man köper en 750 är att det finns dubbelt av alla komponenter.
vilket gör det jobbigare att felsöka i..
Men hoppas de löser sig=)

Teddan
2 495 Inlägg
27 juli 2007
en -89 med defekter skall inte kosta över 10 000kr

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

46 Inlägg
27 juli 2007
Trådstartare
Hmm jo det är nackdelen.
Killen var tydligen 100% på att det var spjällen som hängt sig.
Skulle finnas att köpa på skroten :S
Priset ligger på 7000 sek ..

Inhaler™

PersonbilsTekniker
155 Inlägg
27 juli 2007
Inhaler skrev:
Hmm jo det är nackdelen.
Killen var tydligen 100% på att det var spjällen som hängt sig.
Skulle finnas att köpa på skroten :S
Priset ligger på 7000 sek ..

ja jag kan ju inte bedöma hans diagnos.
men det verkar lite skumt att han inte ordnar nya spjällhus och säljer den
för det dubbla då
jag hade nog tvekat en anning om jag ska vara ärlig

2 911 Inlägg
27 juli 2007
Behöver inte vara spjällen, kan vara mycket annat också. Limp-home kan den hamna i av massor av olika anledningar, allt ifrån växellådan till soppapump.

Ryck batteriet i 30min+, sen prova starta, går den i limp home direkt så är det nåt allvarligt.
Kolla också de 4 givarkablarna som sitter i fronten på motorn, följ kablarna så de inte är skadade (vanligt fel).

Starta bilen, sen känner du på de 2 soppaslangarna som sitter längst bak mot torpedväggen, är det tryck i båda? kan vara en soppapump som havererat.

Spjällhusen går sällan sönder, och när dom gör det funkar dom oftast inte alls.

46 Inlägg
27 juli 2007
Trådstartare
Jo jag är lite tveksam till köpet.
Med andra ord så kommer det antagligen kosta mer än det smakar om jag har otur.

"Limp Home" är väl ett "backup"-system ... vilket bilen går in i när ngt fel inträffat ..för att man ska kunna ta sig till verkstad. Det kan alltså vara vad fel som helst ?
Kommer anteckna era svar och ha med mig som checklista tror jag om jag nu väljer att ens åka o kolla på bilen hmm
Kan på tok för lite om detta för att känna att det blir ett vettigt köp.

Inhaler™

2 911 Inlägg
27 juli 2007
Jag köpte min 750 för liknande pengar, där hade jag tur att det bara var soppapumpen för ena banken som rasat, sen gick den som den skulle igen.

Är de nåt du funderar på när du står där med kärran, så slå oss en pling, vi har renoverat M70 motorn nerifrån och upp och känner till de flesta knasigheter, kostar såklart inget för dig med lite råd wink

46 Inlägg
27 juli 2007
Trådstartare
Decibel skrev:
Jag köpte min 750 för liknande pengar, där hade jag tur att det bara var soppapumpen för ena banken som rasat, sen gick den som den skulle igen.

Är de nåt du funderar på när du står där med kärran, så slå oss en pling, vi har renoverat M70 motorn nerifrån och upp och känner till de flesta knasigheter, kostar såklart inget för dig med lite råd wink

Tack så jättemkt smile
Talade med kompisen som ska följa med o kolla på den.
Lämpligast är atrt vi har med oss en till som kan lite mer om motorer.. hittar vi inte felet.. så slår jag gärna en signal och rådfrågar er smile
Är det numret på er hemsa som gäller ?

Inhaler™

2 911 Inlägg
27 juli 2007
Inhaler skrev:
Decibel skrev:

Tack så jättemkt smile
Lämpligast är atrt vi har med oss en till som kan lite mer om motorer.. hittar vi inte felet.. så slår jag gärna en signal och rådfrågar er smile

Yep, de numret funkar.

46 Inlägg
27 juli 2007
Trådstartare
Decibel skrev:
Inhaler skrev:
Decibel skrev:

Tack så jättemkt smile

Yep, de numret funkar.

Tack så mkt.. jättesnällt smile Kommer höra av mig smile

Undrar över en sak till som inte hör till motorproblem...
Såg bild på BMW 750 ial Highline här inne...... bara highlinen som har en uppbyggnad mellan baksätena ? 4 sitsig mao !?
Mkt fräsht ...  smile

Inhaler™

Sök