2505
Sök

Lackering av små ytor med sprayfärg?

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
19 juli 2007
Trådstartare
Nån som har tips/erfarenhet av egenhändigt lackerande på små ytor på bilen?

Jag har tänkt slipa ner området runt grillen (p.g.a stenskott) på min bil så det blir slätt, lacka det med grundfärg lack och sen klarlack. Behöver ingen rostskyddsfärg för huven är av aluminium.

Ska bara lacka runt grillen, så jag maskerar av en bit upp på huven så det inte blir någon skarv.
Sen av färgdammet som blir över undrar jag om det går att få bort det med rubbing eller liknande. Eller våtslipa det med typ 1500-papper och sen polera upp det.
Hur låter det? smile
Tacksam för svar här eller via PM.

MVH Thomas

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

820 Inlägg
19 juli 2007
Det gäller väl att det är precis samma färg bara och att din bil inte är solblekt...
Jag har lackerat min inredning lite med sprayfärg. ganska stora ytor tillochmed. Och jag anser att det ser rätt bra ut. Det är inte fläckigt eller något. Fast vitt kanske är enkelt att spraya...

Bobo
19 juli 2007
Tror inte det där är så lätt, jag skulle försöka fixa det själv på en bil jag hade en gång i tiden, det såg inte bra ut fast jag trodde jag gjort allt seriöst, man såg direkt att det var en liten fyrkant i stötfångaren.

8 197 Inlägg
19 juli 2007
Trådstartare
Tack för svaren grabbar!
Jag tror inte den är direkt blek i lacken då den är silver med klarlack.
Och en fyrkant vet jag inte om det kan bli där jag målar
(Själva sargen runt grillen på min Vectra), men jag är lite orolig för att där jag slutar lacka med klarlacken, där det blir som färgdamm från sprayburken. Om det går att finslipa med våtslip och sen ha på rubbing så det blir jämnt.
Jag hjälpte en kompis att göra så på hans vattenskoter och det blev faktiskt bra över förväntan. smile

-Sir Jackie Stewart

3 059 Inlägg
19 juli 2007
Ja är det bara lite så kör med lite rubbing..
och sen en klick vax på de så kommer de se bra ut.

8 197 Inlägg
19 juli 2007
Trådstartare
Det är så jag har tänkt göra. Blev ju bra på en vattenskoter. Visst, den hade solidlack, men jag har ju metallic. Fan, ska nog köpa en burk å testa! Kan ju inte se värre ut än det gör nu.
Smajly skrev:
Ja är det bara lite så kör med lite rubbing..
och sen en klick vax på de så kommer de se bra ut.

-Sir Jackie Stewart

341 Inlägg
24 juli 2007
Lite bilder och beskrivningar från bättringslack. Kanske kan hjälpa smile

http://www.300power.com/forum/index.php?topic=2802.0

603 Inlägg
24 juli 2007
Kör på! Jag började skrapa lite rost i skärmkanterna och det tog sig minsann, fick nästan slipa ner hela bil under listerna hehe smile Så fick bli lite mer egenhändig lackering än jag trodde. Men det blev bra. Men ärligt så visst, det ser en aning flammigt ut just där om den står i direkt solljus i en viss vinkel men över lag är jag supernöjd. Var första gången jag lackerade nåt sen i träslöjden så du klarar nog också av det smile

In hoc signo vinces

Lackerare
159 Inlägg
24 juli 2007
Se bara till att bygga upp det lager för lager, så du inte bara öser på med färg!

Prova även att spraya lite på en metallbit eller annat, och jämnför sedan med bilen, så det inte blir en stor överraskning om det skulle skilja efter du redan lagt på.

vänta sedan ca 1 vecka så att det får härda ordentligt.

Sedan kan du prova med lite rubbing, polering, vax.

Skulle det mot förmodan inte bli bra, så kan du våtslipa med 1500-2000 papper, sedan polering,vax.

Lycka till smile

MVH

BESÖK LACKFORUM PÅ: http://lackering.forum24.se/

8 197 Inlägg
24 juli 2007
Trådstartare
Tackar alla för tipsen! Ska slipa nån dag nu, bara jag hittar en lackerare som petar in färg i en burk till mig. smile
Är van sprayfärger då jag bygger modellbilar så det borde väl gå hyfast.. Synd att man inte är så duktig på airbrush... Annars skulle jag låna en sån.

-Sir Jackie Stewart

10 Inlägg
25 juli 2007
om du vill slippa att en kille ska mixa färg åt dig så finns det oftast färdiga färger till alla bilmärkens orginallacker, bara att hitta närmaste biltillbehörs återförsäljare, eller så kan du köpa orginal lack från ditt märke. du ser vilken färg du har på bilen i motorrummet, brukar stå nära chassi numret, lycka till, ja har samma projekt på G!

Lär dig kolla, lär dig se, lär dig älska BMW!!!

Billackerare
737 Inlägg
31 juli 2007
Vad har du fått för pris på en omlackering av huven då? Har du kollat upp det? Jag menar, bilen är 4 år gammal. Ska du verkligen hålla på och kladda på den bilen? Det är ju inget gammalt lik från mitten av -80 talet direkt. Vissa saker ska man inte snåla på, lackering av huv är en sådan sak, tycker jag. Men det beror på hur noga du är...

Corrado VR6R 3.0 Turbo

Sök