2990
Sök

Neonljus lagligt?

38 Inlägg
13 december 2005
Trådstartare
Jag har funderat på att skaffa neonljus men hör att det är olagligt om det kan uppfattas som ett uttryckningsfordon? Men är det bara blått som är olagligt då? har fastnat i denna djungel av olika svar tongue Någon som vet om jag får ha neon under bilen och om jag isåfall får välja blå eller om jag kan välja röd?

/ En fundersam grabb

Evolution
1 627 Inlägg
13 december 2005
den här frågan har varit uppe många många gånger sök i forumet

Fäll ner pungen och landa

1 Inlägg
13 december 2005
Hejsan,
jag hade en 740 förut som jag hade satt på neon under. jag vart stoppad och fick stänga av neonljuset om jag skulle vara ute och åka. Man får nog bara ha neonen på när man står stilla. Men jag vet faktiskt inte, dom kan ju ha varit griniga också. Men man ser ju lite här och där folk som åker med neon.
Men så hände det för mig iallafall.

/Carro

4 554 Inlägg
13 december 2005
hur e de med strobe ljus då?

SSS -12
3 217 Inlägg
13 december 2005
Det är olagligt med ljus utöver vad som finns på bilen, över, under, oavsett var! That's it...

Men över till frågan, får man ha det i bilen sålänge det inte är "synligt" ut!

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

1 297 Inlägg
8 augusti 2007
Från www.polisen.se:
Jag har sett att en del bilar har blåfärgade lysrör under bilen. Får man ha det?
Man får bara använda de lyktor och strålkastare som Vägverket anger i sina föreskrifter, 2003:22. De extra lyktor och strålkastare som man får montera på en bil skall vara E-märkta och godkända, vara placerad på fordonet, inkopplade och inställda enligt Vägverkets föreskrifter.

Enligt Vägverkets föreskrifter, 21 kap 5 §, om bilar och släpvagnar som dras av bilar får fordon inte vara utrustade med lyktor eller strålkastare som kan visa eller avge rött ljus framåt eller anordning som vid belysning kan återkasta rött ljus framåt (reflex), lyktor eller strålkastare som kan visa vitt ljus bakåt eller anordning som vid belysning kan återkasta vitt ljus bakåt.

Svar på din fråga är att de lysrör du nämner inte har den placering eller tillåten färg som Vägverket föreskriver, därför är det inte tillåtet att montera lysrör under bilen.

(2007-08-03)

jag har mailat vv.se om att jag vill läsa 2003:22 då jag inte hittar den på nätet. men de borde inte spela någon roll då neon varken är en lykta eller strålkastare. vitt frammåt, rött bakåt. - Neonrör kan lysa fram och bakåt. Syns inte dom så lyser det bara neråt. Ännu ett kryphål smile

2 201 Inlägg
8 augusti 2007
neonljus under bilen får bara användas på utställningar. ej under körning.

vilket jag tycker är lite sjukt, för xenon ljus bländar fan så mycket mer än vad neonljus under bilen gör. monterat under bilen så ser man ju bara skenet, inte själva lysröret.

men men

Japs :)
775 Inlägg
8 augusti 2007
lagen säger att ljus under bilen är tillåtet bara ljuskällan inte syns alltså rören.
Det säger inget om färger men finns sedan en lag som säger att man inte får ha blå ljus på bilen för det kan förknippas med utryckningsfordon.
Så är lagen.

1 723 Inlägg
8 augusti 2007
peter_1976 skrev:
neonljus under bilen får bara användas på utställningar. ej under körning.

vilket jag tycker är lite sjukt, för xenon ljus bländar fan så mycket mer än vad neonljus under bilen gör. monterat under bilen så ser man ju bara skenet, inte själva lysröret.

men men

kan tänka mig att rött neon kan uppfattas som att det ser ut som att man ser baken på bilen när man ser det röda ljuset. Om det reflekteras i backen, och om föraren kör utan ljus eller med enbart dåligt pljus. Fast, de bilar med neon under bilen som jag sett har lyst så taskigt så det är omöjligt att ljuset  är nån "fara" för andra.

Sök