4071
Sök

Basarna spelar inte ihop med musiken på hög volym?

Larsson
154 Inlägg
9 augusti 2007
Trådstartare
När jag spelar på hög volym så liksom börjar basarna spela helt okontrollerat.. hmm Däremot om ja spelar på lite lägre volym så spelar dom på normalt. Någon som vet vad som kan vara fel?

Att träna och skita i kosten är som att köpa ölen och se på när nån annan dricker upp dem ...Du får inte den effekt du betalat för

Larsson
154 Inlägg
9 augusti 2007
Trådstartare
Aj då.. hmm Lät inte bra för min budget neutral

Att träna och skita i kosten är som att köpa ölen och se på när nån annan dricker upp dem ...Du får inte den effekt du betalat för

Larsson
154 Inlägg
9 augusti 2007
Trådstartare
Ja det hoppas jag också neutral Jag frågade ju nämligen dom på Nårdik om steget skulle klara att driva basarna fullt ut, och det skulle inte va några som helst problem så nu ska ja fan klaga riktigt å försöka få till ett riktigt bra pris på ett till om det nu är så wink Men ska väl ta och spela in dom först innan jag gör något förhastat roll För de kan inte va det som är problemet? Att dom inte är inspelade än?

Larsson
154 Inlägg
10 augusti 2007
Trådstartare
Någon som vet något slutsteg som är mer prisvärt än Dls Cad15 med samma eller mer kraft i?

BilstereoNörd
576 Inlägg
10 augusti 2007
Vad har du för högtalare?
Har du några hörbara störningar?
Vad kostar steget och vilken effekt lovas?
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl

Larsson
154 Inlägg
10 augusti 2007
Trådstartare
Jag har 2st Pioneer TS-W3001D4 i en sluten låda på 22,5 liter per bas.
Jag har inga hörbara störningar som vinande ljud åså, bara att basarna spelar ganska okontrollerat speciellt om det är låtar mer mycke snabba bastoner i.
Steget gav jag 4000 för, var utförsljning och förut har det kostat 6150. Det ska ge 550w i 4ohm, 900w i 2ohm samt 1600w i 1ohm (allt rms).
Jag spelar dom i 1 ohm nu.
Senast redigerat av Audi_A4_ (10 augusti 2007)

6 851 Inlägg
10 augusti 2007
Det verkar som att du har ett DLS CAD15..har jag förstått rätt? Vad har du då för kabel och vad har du för batteri? Jag tor att det kan vara det som är problemet..När du belastar ditt steg i 1ohm så krävs det ganska så grova kablar och starka batterier.

Larsson
154 Inlägg
10 augusti 2007
Trådstartare
Det verkar som att du har ett DLS CAD15..har jag förstått rätt? Vad har du då för kabel och vad har du för batteri? Jag tor att det kan vara det som är problemet..När du belastar ditt steg i 1ohm så krävs det ganska så grova kablar och starka batterier.

Japp det är ett Cad15. Jag har 35 kvadrats kabel både på + och - matningen samt ett orginalbatteri. Så det kan bli bättre om jag byter till typ ett optima gul?

BilstereoNörd
576 Inlägg
10 augusti 2007
Ja det steget ska ju inte tappa så lätt..
Dels då som TT skriver. kablar och batteri..
Och även jordpunkter, detta fenomen kan uppstå ifall det blir jordskillnad över signalkablarna pga att stereon och slutsteget har en liten skillnad i jordpunkter..
Detta resulterar i att slutsteget får en felaktig signaljord varierande på hur högt du spelar..
Testa med att jorda stereon på samma ställa som slutsteget!
// Tommy

BAE SPLpro (dB-mätare)

Larsson
154 Inlägg
10 augusti 2007
Trådstartare
Ja det kanske är värt att testa. Kan man behöva en kondensator också? Blir det kanske lättare för steget att arbeta då? Batcap har jag sett att det finns något som heter. Är det nått att ha eller helt onödigt?

BilstereoNörd
576 Inlägg
10 augusti 2007
Jo en konding är alltid bra att ha, den jämnar ju ut spänningsdipparna!
Men det är troligtvis inte det som orsakar dina problem.
// Tommy

BAE SPLpro (dB-mätare)

Larsson
154 Inlägg
10 augusti 2007
Trådstartare
Okej smile Tack för svaren! Det är nog något med strömtillförseln skulle ja tro för när jag startar bilen tycker jag det låter bättre så ni har nog rätt om batteriet å det hoppas ja tongue

1 631 Inlägg
10 augusti 2007
Har du mätt spänningen? Ta en multimeter och kolla både med bilen av och på. Låter som att du har rejäla dippar...

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

Larsson
154 Inlägg
10 augusti 2007
Trådstartare
Har du mätt spänningen? Ta en multimeter och kolla både med bilen av och på. Låter som att du har rejäla dippar...

Nej det har jag inte gjort.. Ska jag sätta den vid strömkablarna som går in i steget då?

1 631 Inlägg
10 augusti 2007
Audi_A4_ skrev:

Nej det har jag inte gjort.. Ska jag sätta den vid strömkablarna som går in i steget då?

Ja. Och så kolla hur många volt den visar. Jämför med stereon avstängd, på låg/hög volym och med bilen igång/avstängd.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

6 851 Inlägg
10 augusti 2007
kolla även baktill vid steget vad du får för volt antal där. Det finns nog en risk att du tappar endel på vägen genom din kabel.
Förmodar att du har ditt batteri framtill?

Larsson
154 Inlägg
10 augusti 2007
Trådstartare
Japp så det är ungefär 5m kabel. Och om det visar för lågt så är det batteriet som är dåligt?

21 761 Inlägg
10 augusti 2007
CAD15 kan alltså ge upp till 1600WRMS vid 1 Ohm, det borde kunna dra runt 145A vid 1600W beräknat på 80% verkningsgrad (klass D). Om du skulle kräma på full effekt så att steget drar 145A i strömtopparna, då blir spänningsfallet ca 0,35V räknat på 5m lång kabel vilket inte är en katastrof alls. Har både plus och jord bra kontakt så ska det gå bra med den biten.

Med ett vanligt originalbatteri så sjunker spänningen mest troligt under 11V i strömtopparna ifall du maxar steget och motorn är avstängd, det påståendet ger jag utifrån egna spänningsmätningar på en startmotor vid start i sommartemperaturer.

Men även om du spelar så att steget "bara" drar 70-80A så kommer spänningen att sjunka en hel del också.

Jag tycker som gurenius och TT-avant, mät spänningen både vid batteriet och vid steget. När du mäter på steget så ska du mäta på själva kopplingsplintarna där strömkablarna sitter fast, då får du den riktiga spänningen som kommer in till steget.

Larsson
154 Inlägg
10 augusti 2007
Trådstartare
Tack för den kommentaren! smile Ska göra som ni säger!

trucken
563 Inlägg
11 augusti 2007
du ska kolla på anslutningarna på steget, 1ohm kräver en jävla massa ström, kan du inte koppla så du får en högre last? mindre effekt men mer kontroll. annars får du nog lasta in lite batterier.

member of team ljudbyggaren, O vaddå dansband e töntigt=)

Sök