3129
Sök

Koppla ljudbygge i saab lämpligast

1 497 Inlägg
14 augusti 2007
Trådstartare
Skall sätta in ett ljudsystem i min saab.
Men är helt tekniskt obegåvad när det gäller ljud. Så tar er till min hjälp wink
Finns säkert ett antal liknande trådar..

Vill veta i vilken ordning allt ska kopplas in, bryggning mm.. Vad jag behöver för delar osv.

Har 2st GAS metal12 på 500watt styck. Vad rekomenderar ni för låda till dessa?
2st 6*9 märke okänt, på 150watt styck.
Ett GAS Alfa 4100 slutsteg på 4 x 100 watt bryggbart.

I instrumentbrädan sitter två små saab orginaldiskanter och två vad jag tror är mellanregister.

Vad behöver jag köpa in mer? Och hur skall jag bygga? (Begränsad ekonomi) wink

SNÄLLA HJÄLP MIG big_smile

658 Inlägg
14 augusti 2007
Du kommer att behöva en huvudenhet och en del kabel av olika slag. Ta en titt i liknande trådar du, det är en bra början och ett lysande tillfälle att lära sig lite mer wink

Kilowatts is my living, horsepower is my life.

1 631 Inlägg
14 augusti 2007
Ditt slutsteg använder du till basarna. Brygga två kanaler per bas.

Köp en ny huvudenhet och koppla in 6x9or och SAABs original-högtalare på den. Välj gärna en med inbyggda delningsfilter så du kan filtrera bort den djupaste basen från högtalarna. Se också till att den har 3 lågnivåutgångar för framtida uppgraderingar. Även om du har tight budget så snåla inte för mycket här! Välj en vanlig cd-spelare från ett känt märke för iaf 2.000:-.

Koppla in och lyssna hur det låter. Efter det kan du fundera på uppgradering i form av nya högtalare och slutsteg till dessa. Du kanske blir nöjd med dunket en tid....?

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

265 Inlägg
14 augusti 2007
AxlSam skrev:
Skall sätta in ett ljudsystem i min saab.
Men är helt tekniskt obegåvad när det gäller ljud. Så tar er till min hjälp wink
Finns säkert ett antal liknande trådar..

Vill veta i vilken ordning allt ska kopplas in, bryggning mm.. Vad jag behöver för delar osv.

Har 2st GAS metal12 på 500watt styck. Vad rekomenderar ni för låda till dessa?
2st 6*9 märke okänt, på 150watt styck.
Ett GAS Alfa 4100 slutsteg på 4 x 100 watt bryggbart.

I instrumentbrädan sitter två små saab orginaldiskanter och två vad jag tror är mellanregister.

Vad behöver jag köpa in mer? Och hur skall jag bygga? (Begränsad ekonomi) wink

SNÄLLA HJÄLP MIG big_smile

Du köper en lågnivåkabel som du drar från cd,n till slutsteget. Sen måste du ha en remotekabel från cd,n till steget så det startar när du startar cd,n. Strömkabel från batteriet till steget, och en jord från steget till ett bra ställe på karossen. Om det blir direkt mot plåten där det är massa lack kan det vara bra att du pyttsar bort lite, kan annars blir ganska dåligt kontaktyta och då dålig jord.

Viktigt! Sätt en säkring ca 25-30 cm från batteriet på strömkabeln. Inte längre än 30cm. Skulle det bli tex brand så kommer försäkringsbolaget inte bli imponerade om du ej har något säkring.

Sen som dom redan skrivit kör resten på cd,n, inte det mest ultimata men du kan köpa nått billigt steg senare om du inte blir nöjd.

Så att handla...

Strömkabel
Lågnivå
Remotekabel
Högtalarkabel till 6,9orna
Skring med hållare

----

Bak på cd,n har du alla kanaler du behöver för framsystem och 6,9or, har du manual är det enkelt. + på +, - på -, uppdelat i front/Rear och Right/Left.

På dom flesta firmot med lite biljud finns det ofta kabelpaket att köpa för en billig peng. Typ BRL/MDS med mera. Du kan även säga till dom vad du har så får du hjälp.

Lycka till, hoppas det hjälpte.

Edit: Drog ihop en liten snabb bild så du ser helheten lite bättre....

http://geting.se/viewimage.php?image=56980-koppa.JPG

Ursäkta min paintshop skillz wink

Länkar....

Strömkablar,  http://www.mds.se/?artnr=11118
Lågnivå,  http://www.mds.se/?artnr=288091
Säkringshållare, http://www.mds.se/?artnr=99367
Remote: Kan köpas på OK wink, betala per meter, inte dyrt alls.
Högtalarkabel, http://www.mds.se/?artnr=288042

Om dessa saker har rätt storlek för dig vet jag inte, slängde ihop för att du skulle kunna se hur det ser ut. Så köp det inte utan att kolla upp det wink
Senast redigerat av stukastini (14 augusti 2007)

-

1 497 Inlägg
15 augusti 2007
Trådstartare
Plötsligt börjar jag förstå! big_smile
TACK!!

1 497 Inlägg
15 augusti 2007
Trådstartare
Har en pioneer CD på 4x45 watt.

Nästa fråga:

Bak i hatthyllen sitter 1st 6.9 och 1st diskant på varje sida. I mitten av hatthyllan sitter de två bättre 6.9orna på 150watt  styck (ej inkopplade). Kan jag dra kabeln från orginal 6.9orna och dela dels till de nya och dels till slutsteget?

265 Inlägg
15 augusti 2007
AxlSam skrev:

Nästa fråga:

Bak i hatthyllen sitter 1st 6.9 och 1st diskant på varje sida. I mitten av hatthyllan sitter de två bättre 6.9orna på 150watt  styck (ej inkopplade). Kan jag dra kabeln från orginal 6.9orna och dela dels till de nya och dels till slutsteget?

Vet ej om jag fattade det där helt rätt smile. Men om du menar dra vidare från en 6,9:a till en annan så tror jag inte det är så värst bra. Specillt inte direkt från cd,n. Räcker nog bra med dom på 150w. Och ska du koppla dom från steget iaf? Då kan du lika gärna ta ny kabel om du ska ha dom från hathyllan. Steget leverar allt du behöver, får sitt från lågnivån. Så det är ju lättåtkommligt med ca 50 cm högtalarkabel. Om orginal sitter bakom någon plast i sidan kan de va smidigt med gamla kabeln. Men som sagt jag fattade inte riktigt vad du menade så svårt att svara.

-

1 631 Inlägg
15 augusti 2007
AxlSam skrev:

Nästa fråga:

Nöj dig med ett par och koppla dem från cd-spelaren. Ditt steg behövs till basarna.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX

1 497 Inlägg
15 augusti 2007
Trådstartare
Det är sladdar draget till orginal högtalarna bak i bilen. Om jag kopplar  dessa och skarvar så jag kan få två utgångar som tidigare bara gått till en orginalhögtalare. Så jag kan dra sladd både till steget och de nya 6.9orna. Gjorde en enkel bild. Får se om någon förstår tongue

http://www.garaget.org/gallery/archive/59737/133845_hgm7ro.jpg
Ljud

1 631 Inlägg
15 augusti 2007
Du ska dra lågnivå-kabel från cd-spelaren till steget. Högnivå-ingångar (alltså högtalarkablar) är ett sämre alternativ.

Du kan ersätta original-högtalaren bak med dina bättre 6x9or. Då behöver du heller inte dra nya kablar, men får ju kanske lite hål i hatthyllan...

// Gurra

51 Inlägg
16 augusti 2007
Jag har också en liten fråga smile. (ett par stycken då roll)

Om man nu har högtalare i båda bak och fram dörrarna + två basar i bagaget.

Bör man då ha två slutsteg som man kopplar in alla dörr-högtalare i och ett för basarna ?
Måste man ha högtalare inkopplade direkt till stereon ?

Sen det här med remotekablar till stegen om man har två slutsteg.. måste man då ha minst två stycken remoteutgångar på sin stereo ? eller kopplar man ihop slutstegen på någon annat vis ?

51 Inlägg
16 augusti 2007
Tack för tipset Ford_Tradegy smile

Ska höra med killen jag ska köpa bilen av vad han har satt in för högtalare i den. Man vill ju redan nu börja planera vad man mer ska stoppa i bilen tongue, bara 2 veckor kvar innan han ska sälja den smile

Men det kanske blir lite mycket kablar med 2 slutsteg och alla kablar bak till skuffen. hmm
Senast redigerat av Lembke (16 augusti 2007)

658 Inlägg
16 augusti 2007
Remoten kan du bara koppla mellan stegen, det är bara en spänning för att slå på stegen. Ska du bara köra bakhögtalare och baslådan eller bara baslådan på steget räcker det med en lågnivå, ska du ha steg till framhögtalarna bör du dra 2. Så vida du inte har sub-utgång som du tänker använda till basarna. Då får du dra en extra lågnivå.
Ford_tragedys alternativ är nog det enklaste och billigaste. Duger om du inte ska byta framhögtalarna till värre diton..

Kilowatts is my living, horsepower is my life.

51 Inlägg
16 augusti 2007
Okej smile

Men det får nog bli så att jag först testar med fronthögtalarna till CDn och bakhögtalarna + baslådan till ett slutsteg och om jag inte är nöjd blir det ett slutsteg till smile

Det skulle vara nize om någon kunde förklara vitsen med delningsfilter, vart man ska koppla dem och hur nödvändiga de är. roll

Sök