4085
Sök

Två baselement i samma låda, dubbelt så stor låda?

13 Inlägg
15 augusti 2007
Trådstartare
Tänkte bygga en basreflex låda. Har två st 10" audiobahn aw1005n element liggandes (900rmswatt, dubbla 2 ohm talspolar).
Lådvolymen för portad låda sägs enligt instruktionsboken vara 70l per element för en: "SPL Ultimate Bass Box-låda".
Med två element ska jag då alltså ha en 140 l stor låda???

Larsson
154 Inlägg
15 augusti 2007
Du kan ju bygga en mellanvägg så dom är i 2 separata kammrar på 70l

Att träna och skita i kosten är som att köpa ölen och se på när nån annan dricker upp dem ...Du får inte den effekt du betalat för

13 Inlägg
15 augusti 2007
Trådstartare
Aaa, det skullejag kunna göra faktiskt. Men blir det inte jäkligt stort för 2 10or?
Nu har jag ett SPL Dynamics DIG-1450 monoblock steg på 1000rms watt vid 1 eller 2 ohm om jag inte har helt fel. tror du att det pallar driva 2 st basar? Driver för tillfället 1 st sådant element. eller tror du det blir sämre ljud om jag driver 2 st sådana element?

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
15 augusti 2007
toft89 skrev:
Aaa, det skullejag kunna göra faktiskt. Men blir det inte jäkligt stort för 2 10or?
Nu har jag ett SPL Dynamics DIG-1450 monoblock steg på 1000rms watt vid 1 eller 2 ohm om jag inte har helt fel. tror du att det pallar driva 2 st basar? Driver för tillfället 1 st sådant element. eller tror du det blir sämre ljud om jag driver 2 st sådana element?

Ja det steget duger till det!

/Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

13 Inlägg
15 augusti 2007
Trådstartare
Tror ni att jag behöver extra batteri för att driva det steget +ett lite mindre steg för högtalarna? För jag måste köra på 60A säkringar på pluskabeln annars går dom för lätt.  Har en mds 1 farad kondensator, men det kanske inte hjälper på det sättet?

1 688 Inlägg
17 augusti 2007
1000wrms vid 1 eller 2 ohm och du kör bara med 60Amp säkring? roll
Undra just vad ditt steg lämnar egentligen mad
Blåser 80Amp säkringar med mitt dls-steg som för närvarande lämnar 900wrms, skumt att 60Amp håller för dig, som enligt siffror har ett betydligt starkare steg smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

BilstereoNörd
576 Inlägg
17 augusti 2007
Att en 60Amp säkring håller för honom kan bero på att han har klenare pluskabel.. Alternativt att han inte spelar fullt jämt..
------------------------
Men du borde vända dig till butiken som sålt högtalarna och be om rekommendationer för volymer osv.. En liten baktanke ifall de brinner upp så är det enligt deras rekommendation
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl

1 688 Inlägg
17 augusti 2007
BAE skrev:
Att en 60Amp säkring håller för honom kan bero på att han har klenare pluskabel.. Alternativt att han inte spelar fullt jämt..
------------------------
Men du borde vända dig till butiken som sålt högtalarna och be om rekommendationer för volymer osv.. En liten baktanke ifall de brinner upp så är det enligt deras rekommendation
// Tommy

60 Ampere är 60 Ampere, varesig han har en tjock eller smal kabel, lutar nog åt att han inte använder nån effekt ur steget, eller att det inte är 1000wrms @ 2ohm  yikes

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

21 761 Inlägg
17 augusti 2007
Jovisst är 60 Ampere alltid 60 Ampere, men det som BAE antagligen menar är att om strömkabeln är väldigt klen så blir spänningsfallet så stort att steget inte kan ge ut i närheten av sin RMS-effekt och då blir inte matningsströmmen så hög heller.

2lateuloose
543 Inlägg
18 augusti 2007
Bra val till steg ..

Dig-1450 drar extremt lite ström!..  iaf. mot RF power steg! vi kunde köra flera repor med dig stegen! mot när vi hade RF steg.. + att vi fick väl dubbelt med effekt!

ett extra batteri till stereon är aldrig fel !... kör du en batteri isolator imellan har du alltid ström i bilbatteriet även fast du spelar slut på strömmen i bilstereobatt.

- dB Team: Naughty Bassheads, SM, EM Champion m.m
- Member of: Skitskraj MC - Motto: Live Fast ~ Die Young

Sök