3297
Sök

Skattevikten?

42 Inlägg
22 augusti 2007
Trådstartare
bara en tanke som säkert många redan fått svar på men har sökt lite i forumet å inte hittat något.. Men om man nu sänker vikten på sin bil med några hundra kilo kanske.. typ byter motorhuv å bakluckan mot kolfiber eller något liknande.

kan man då få billigare skatt på bilen? eller går allt efter något register ifrån fordonstillverkaren?

2 164 Inlägg
23 augusti 2007
Du måste väga om bilen och då få vikten sänkt genom en om reggning av bilen och de är inte de enklaste.
Att försöka sänka vikten på en bil kan inte alltid vara så lätt då tillverkaren ibland säger en för låg vikt. Sen så kan de va så att bilen samlat på sig en hel del extra vikt med i form av annan skit man har svårt att komma åt.
Men väg bilen före du försöker och se hur väl den stämmer med tjänstevikten i ditt reg bevis.

MVH

F

42 Inlägg
23 augusti 2007
Trådstartare
Aaa tack för svaret smile ska kolla upp detta.

Eliminator
1 441 Inlägg
23 augusti 2007
Släng ur reservhjul och allt annat löst i bagaget, minimalt med spolarvätska demontera sidorutorna och dörrpanelerna, bilstereon ja allt  som inte behöver sitta på. lätta med kolfiber huv och skuff, skrapa underedsmassan och ta ur isoleringen på golvet alternativt hela mattan. det sista gjorde 25 kilo på min ena bil. Den största viktminskningen är ju i tanken den skall vara full, är den halv eller kanske 25% så räknar man upp den automatiskt enligt viktkoefficienten för bensin. Kan man komma runt denna så spar man mycket vikt.

//Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

12 086 Inlägg
24 augusti 2007
Så om man regbesiktar bilen (då vikting sker) så ändras ev skatten om vikten sjunkigt till nästa viktklass? Fränt smile Jag ska regbesikta min maxima snart får tänka på de då.

Sök