3333
Sök

Segt att lägga i växlar, 740 90

Nätverkstekniker(snart)
164 Inlägg
21 augusti 2007
Trådstartare
Tjo!

Har ett litet problem, när man står stillastående och ska lägga i ettan så kan man få ta i som fan ibland, lika så på backen(men de går lättare med backen om man släpper upp kopplingen lite). Men med lite, lite rull så klingar växeln i hur fint som hellst, sen under körning så äre inga problem att få i växlarna. Kopplingen tar väldigt högt upp om detta kan ha någe med saken att göra? En till sak som jag har tänkt på är om det ska ta en stund innan de blir "lätt" att lägga i växeln när man är ute on kör? för när jag kopplar ur o växlar ner till 4.an t.ex. så tar de en emot, men väntar man en liten liten stund så går växeln i fint som fan? alltså det handlar inte om lång tid, men en liten grejj jag stör mej på bara hehe, och det är bara när man ska växla ner inte när man ska växla upp. Var likadant på farsans 740 o den tog kopplingen också väldigt högt upp på, Tacksam för svar=)

Tänkte att detta "problem" kan bero på för lite olja i lådan kanske? Kanske dags att fylla på!

Ha de!!

Den som spårar ur hittar ofta en klocka ;)

42 Inlägg
21 augusti 2007
Låter som ett klassiskt fel på 740 serien... Växel som kärvar. Vi hade samma sak på våran 740. Går åt fixa genom att byta ut någon bussning eller vad det nu var. Men snålhets lösning är ju att lyfta upp backspärren lite samtidigt som du växlar.. Det funkade för oss.. Kan ju testa om det hjälper..

Nätverkstekniker(snart)
164 Inlägg
21 augusti 2007
Trådstartare
Okej, får bli till och testa det imorgon;) Tack!

264 Inlägg
21 augusti 2007
Jag har samma problem på min wink

Nätverkstekniker(snart)
164 Inlägg
22 augusti 2007
Trådstartare
Hehe jo ja var inne o läste lite till igår, o förstog att de är rätt många som har sega växlar på sina 740is hehe, hade samma problem på min m40 låda till epan som jag hade, men vafan de är ju bara en gammal volvo, så jag låter nog min kära gamla bettan vara som hon är:D

Ha de gött!

Calibra Is The Shit!
662 Inlägg
25 augusti 2007
Låter som att kopplingen håller på att rasa.. Så var min med ett tag... Inte lång tid efter de så rasa växel lådan... När jag bytte den så var kopplingen helt slut.. (tryckplattan kluven)big_smile

/// SyyHn

Sök