Fungerar parkeringsljuset, varselljuset och helljuset?
Om du är säker på att både säkringar och lamporna är hela så får du plocka fram multimetern och mäta.
Börja att kolla vid ljusreglaget (vridomkopplaren), den knappen kan ibland börja glappa och få brända kontaktytor inuti har jag för mig. Det sitter ju inget extra relä som avlastar den knappen vilket gör att all ström till halvljuset går via den omkopplaren, det blir nog en del gnistor när man vrider på/av ljuset varenda gång som man startar bilen.
Mät om det kommer spänning till stift 30 på omkopplarens baksida, ifall det finns spänning där så kollar du stift 56 om det är spänning där när ratten står i läge halvljus. Från det stiftet går det en gul kabel till stift 56 på hel/halvljusrelät i motorrummet.
Om det inte finns spänning fram till stift 30 på omkopplaren så får du kolla den röda pluskabeln som sitter på det stiftet, den kabeln kommer från plusplinten ute i motorrummet. Plinten sitter ju på innerskärmen vid batteriet.
Säkring 14 går till glödtrådsvakten och sedan vidare till halvljuslamporna, är du säker på att den säkringen är hel?
Säkringen får sin spänning från stift 56b på hel/halvljusrelät.