4048
Sök

B21 ET, B230 FK eller FT vilken motor ska man ha?

34 Inlägg
9 september 2007
Trådstartare
#1
jag har beslutsångest alla säger olika saker hela tiden:S snälla hjälp mig någon..jag vill ha en 142 turbo..vad ska jag ha för motor?? B21 ET? eller B230 FK eller FT vad ska jag ha för nått:S vad kostar det för att få upp en B21 ET i 300 hk:S jämfört med en B230 FK motor? hur lätt är B21 ET att få tag på?? snälla hjälp..tack på förhand..


274 Inlägg
9 september 2007
#2
vad ska du köra med för sprut?

fyllo

300 Inlägg
9 september 2007
#3
Jag hade satsat på ett b230FK block då du har 136 org hästar i de å då är de lättare vid bes.. kolla in mitt projekt om du vill ha lite inspertion


Jajjemen!
1 512 Inlägg
9 september 2007
#4
Som sagt, vad hade du tänkt dig för sprut?
B21et är stabila motorer.. nackdelen är att sprutet inte räcker långt vid trimning. Har själv en b21et i min 142a å den motorn kör ja med megasquirt istället för de mekaniska.

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.

34 Inlägg
9 september 2007
Trådstartare
#5
jag vet inte...vad kostar mega squirt?? eller ska man ha Haltech?? vad e bäst..hur lätt är det att få tag på en B230 FK då??:S


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
9 september 2007
#6
Fördelen med megaskvätt är att det kostar väldigt lite om man bygger det själv, går på 2-3 tusen om man löder ihop den själv...


Smålänning
7 887 Inlägg
9 september 2007
#7
Motor finns väll på skroten. Ska man trimma så bör man ju renovera först ändå.

mega squirt är ett bra budgetalternativ, men är ganska begränsat. Har t.ex hört att man inte kan ha vilka spridare man vill bl.a

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Jajjemen!
1 512 Inlägg
9 september 2007
#8
Köpte mitt megasquirt färdiglött.. betalade 2200 för det med en universallåda.
Sen får du köpa dom givarna du behöver å göra en egen kabelhärva.

twin_cam: Varför skulle man inte kunna ha vilka spridare man vill?

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.

34 Inlägg
10 september 2007
Trådstartare
#9
okej..men ska jag satsa på en B21 ET ist för en B230 FK..??


10 287 Inlägg
10 september 2007
#10
B230FK och FT är exakt likadana motorer om vi pratar 95-98. Tidigare 230FT saknar oljekylda kolvar (vilket jag anser att man kan leva utan) och B230FT tidigare än 89/90 skall man undvika då man kan åka dit på klena stakar.

Min rekommendation är i alla fall att ta B230FK/FT block över ett B21ET block. Det är mycket lättare att få tag på ett fräscht block och hållbarhetn är normalt inga problem under cirka 350Hkr på en orginal B230FK/FT bottendel.

B230FK har dessutom den fördelen som 142R beskriver....

/Göran

LippY597 skrev:
okej..men ska jag satsa på en B21 ET ist för en B230 FK..??

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

34 Inlägg
10 september 2007
Trådstartare
#11
okej..hmm..får grunna på detta..det blir nog kanske en B21 ET med typ Mega squirt.. smile



Sök