2880
Sök

ljudproblem

85 Inlägg
24 september 2007
Trådstartare
Har byggt ner basen där reservhjulet satt innan. Men när jag provade den nu så är där inte samma "tryck" dom det var när den satt i sin låda. Någon som vet vad det här kan bero på?

Så här ser bygget ut: http://www.lomma2k.se/DSCN7038s.jpg

644 Inlägg
24 september 2007
De kan vara så att de är fel låda till basen när du har den i reservhjulsbaljan

85 Inlägg
24 september 2007
Trådstartare
men jag har sett och sånna här byggen förr och dom har inte låtit konstigt ?

85 Inlägg
24 september 2007
Trådstartare
nej men basen har ju suttit i reservhjulsbalja då också?

21 761 Inlägg
24 september 2007
Hur många liter är "lådan" på?
Har du rör eller är det bara trattar?

85 Inlägg
24 september 2007
Trådstartare
hur många liter reservhjulbaljan är på har jag ingen aning om..det är bara trattar.

6 851 Inlägg
24 september 2007
linkan_ skrev:
hur många liter reservhjulbaljan är på har jag ingen aning om..det är bara trattar.

Där har du svaret...!!
Skall du bygga en nya låda i balja så måste du ha samma volym och längd på reflexrören som du hade tidigare för att få samma drag i basen.

85 Inlägg
24 september 2007
Trådstartare
nu försåtr jag inte riktigt. Jag har inte byggt en ny låda..jag har liksom bara "sänkt" ner basen i hålet där reservhjulet var. och där var inga rör alls på den gamla lådan..den såg ut så här : http://www.lomma2k.se/68441.jpg

21 761 Inlägg
24 september 2007
linkan_ skrev:

Har man bara trattar så blir avstämningen väldigt konstig eftersom "rörlängden" på trattarna är så kort. Tex om en låda är på 30 liter och det sitter fyra st 3" trattar utan rör, då kan avstämningen bli över 100 Hz. Ljudet låter antagligen konstigt i det fallet.

Sedan blir det egentligen inte en riktig avstämning om det inte finns en riktig låda som basen sitter i, istället för låda så handlar det mer om open-air.

85 Inlägg
24 september 2007
Trådstartare
okej så du menar att jag ska köpa rör att fästa på trattarna? men hur långt ner ska dom rören gå då?

Fotograf
1 319 Inlägg
24 september 2007
börja med att bygga en låda som är anpassad för basen. sen kan du börja prata trattar nu blåser du ju trycket åt alla håll undergolvet utom dit du vill..

Fotograf.
vårdad bil är bra bil

85 Inlägg
24 september 2007
Trådstartare
okej..ska försöka komma på en lösning.

21 761 Inlägg
24 september 2007
Trattarna fungerar som en avstämning, det är ju egentligen ett väldigt kort rör med konad kant. Som det är gjort med din reservhjulslåda så får inte trattarna rätt funktion och avstämning, eftersom basen inte får hjälp av en riktig avstämning så kan den heller inte spela med samma tryck som i den rätta lådan.

6 851 Inlägg
24 september 2007
linkan_ skrev:
nu försåtr jag inte riktigt. Jag har inte byggt en ny låda..jag har liksom bara "sänkt" ner basen i hålet där reservhjulet var. och där var inga rör alls på den gamla lådan..den såg ut så här : http://www.lomma2k.se/68441.jpg

Haha, ja nu förstår jag inte nått? du menar att du har tagit ut basen ur lådan och sänkt ner den i en skiva ovanför baljan UTAN låda under? och sedan undrardu varför det inte blir nått tryck?

85 Inlägg
24 september 2007
Trådstartare
okej..låter jobbigt att bygga en låda som passar i reservhjulsbaljan hmm

Fotograf
1 319 Inlägg
24 september 2007
men det är ett måste om du ska få nå tryck. finns inga genvägar till det perfekta ljudet som dom som i nile-city:)

Fotograf.
vårdad bil är bra bil

85 Inlägg
24 september 2007
Trådstartare
hehe så sant smile tur man är ledig imorgon ;D

Sök