När jag började renovera min motor så märkte jag att det fanns många bra sidor med gjutnr, datumkoder, div mått som Bore/stroke/rod length åtdragningsmoment m.m men jag märkte åxå att dom var extremt svåra att hitta så därför har jag gjort en liten lista med bra sidor som du kan använda dig av när du renoverar och/lr trimmar din amerikanska V8.a
jag tar med dem som jag själv använt det är mest chevrolet men om det är nån som vet nån mer användbar sida så är det bara att skriva in det i tråden
hoppas att ni får stor hjälp av denna tråd hittar du inte det du söker så ge inte upp det finns betydligt fler sidor på nätet så ha tålamod och leta så hittar du säkert det du vill ha,
och jag hoppas att ni som redan är insatta i det här fyllerpå med bra sidor i tråden som ni har hittat
www.meckasjalv.se/html/motorinfo_.htmlspråk: Svenska
märke: Buick, Cadillac, Chevrolet, Chrysler/Mopar, Ford, Oldsmobile pontiac
info: En mycket bra sida med nästan allt du behöver veta för att renovera din amerikanska v8 gjutnr, åtdragningsmoment, cylindrars numrering, tändföljd, tips och tricks m.m
www.mortec.comspråk: Engelska
märke: Chevrolet
info: gjutnr (block och topplock), bore/stroke/rod length lista vevaxel diameter m.m mycket bra sida om du vill tolka gjutnr på din cheva V8 lr på dina cheva topplock
www.nastyz28.comspråk: Engelska
Märke: Chevrolet (camaro)
info: en sida med mycket information mycket camaro men åxå lite allmänt cheva godis dock väldigt svår att hitta på men klicka på "sitemap" lr gå in på (
http://www.nastyz28.com/index.php?page=sitenavigation) så blir det lättare
krånglig i början men ge den lite tid så kommer du gilla det specielt om du är camaro intresserad det finns även en gjutnr tabell fast jag föredrar
(
www.meckasjalv.se/html/motorinfo_.html) och (
www.mortec.com)
dock så är det en bra sida att tyda datumkoderna på ditt cheva block
www.dream-teams.se/omvandling.htmlspråk: svenska
märke: alla
info: Enhets Konverterare avancerad men mycket enkel att använda skriv bara in värdet i rätt ruta och ange enheterna så har du svaret direkt på skärmen (kan inte bli enklare) bra om du vill konvertera div mått från engelska till svenska och tvärt om men du kan i princip omvandla allting till allting många enheter och välja på
längd, area, volym, hastigheter, kraft,
tryck, energi, effekt, vinklar och massa
www.hotrodders.com/kb/browselinks.php?c=58språk: Engelska
märke: Alla
info: sida med länkar till div motorkalkulerings sidor mycket användbar vid trimmning av motorer dock ären del sidor är väldigt avancerade och avsedda för proffs men vi "hemmatrimmare" kan åxå använda dessa men det kärvs viss erfarenhet av motorbyggande för att kunna utnyttja dom riktigt men man kan ju "leka" åxå haha värt att titta på
detta och mycket mer kan du räkna ut på denna sida
kompressions förhållande, effekt, vridmoment, hästkrafter/varvtal,
omvandla kubiktum till liter,
hästkrafter (insugets flöde) hästkraftsökning (kompressor)
räkna ut optimal storlek på förgasare