2318
Sök

Klarar inte bilen driva mitt system utan kondensator och batteri?[Problem löst]

86 Inlägg
19 september 2007
Trådstartare
#21
Jag ska ha batteri bara för det är så himla coolt, ska inte koppla in det 8)

Skämt åsido, skulle inte få för mig att koppla in kondningen innan batteriet var på plats om nu någon trodde det smile

Hämtade steget idag på BRC där en en kille hjälpte mig lite vid sidan om, han kollade efter jordfel i både stereo och steg, hittade inget konstigt alls!
Tog stereon och steget och gick ut (hade nu tänkt köra till BRL och låta dom skicka iväg skiten) till bilen igen och provmonterade skiten igen, mest för att se om steget bara hade en dålig dag då det ven i framhögtalarna!
Mycket riktigt gjorde det så, dock bara när bilen är igång och generatorn snurrar!

Ändrade om RCA kablarna på steget, front -> rear - rear->front och vips funkade allt igen utan störningar, varför? :s

Har även pratat med en annan kille som byggt rätt mycket och han kan inte ge några direkta tips mer än att lämna in alltsamman för en felsökning!


Money money money..........

21 761 Inlägg
19 september 2007
#22
Glapp i lågnivåkablarna kanske, kommer inte på något annat.

86 Inlägg
2 oktober 2007
Trådstartare
#23
Dags för en uppdatering smile

Hade bilen idag på BRC i Malmö för att få bukt på både det ena och det andra! Dock så fattade ingen av montörerna hur det kunde vina som det gjorde! Dom provade med en ny Sony som HU istället och då funkade det minsann, med motorn igång och allt!
Så jag tänkte att va fan, jag köper en ny stereo när jag ändå är där och vips hade man en ny stereo,DEH-P88RS (alla bör veta vilken det är), och tänkte att NU ska det bara funka ju!

Kopplade ihop skiten och startade bilen och jösses vad det viner i framsystemet, fortfarande!
Är ********* ****** ******* (lägg till valfria svordomar) irriterad och knäckt framförallt, eller kanske mest uppgiven!

Dessutom rekommenderade montörerna, även säljaren, att installera batteriet eftersom dom trodde att det kunde dra ur bilens egna batteri, generatorn skulle inte klara av det osv osv osv!

Någon som kan ge något råd om det?


För övrigt vill jag säga att jag är RUGGIGT nöjd med ljudet i bilen när motorn är avstängd!
Även folket på BRC var riktigt imponerade av hur seriöst lådan var byggd, kvaliten på basen/framsystemet men nog mest över kapaciteten i det lill-stora monoblocket!

Just det, allt funkar som det ska utan batteri men tittar man på kondningen när man spelar så går det ner till dryga 11 Volt, bör man oroas?


Ha det bra alla som läser och lycka till mer era egna byggen smile

82 Inlägg
2 oktober 2007
#24
Jag har varit med om liknande problem och då var det lågnivåkablarna som spökade. Vad har har du för lågnivåkablar?

Testa att dra provisoriska kablar från stereon till stegen. Har du inga fler(bättre?) kan du säkert låna ett par från någon billjudfirma.

Lycka till

21 761 Inlägg
2 oktober 2007
#25
RF skrev:
Dags för en uppdatering smile

Hade bilen idag på BRC i Malmö för att få bukt på både det ena och det andra! Dock så fattade ingen av montörerna hur det kunde vina som det gjorde! Dom provade med en ny Sony som HU istället och då funkade det minsann, med motorn igång och allt!
Så jag tänkte att va fan, jag köper en ny stereo när jag ändå är där och vips hade man en ny stereo,DEH-P88RS (alla bör veta vilken det är), och tänkte att NU ska det bara funka ju!

Kopplade ihop skiten och startade bilen och jösses vad det viner i framsystemet, fortfarande!
Är ********* ****** ******* (lägg till valfria svordomar) irriterad och knäckt framförallt, eller kanske mest uppgiven!

Verkar mystiskt, eftersom det bevisligen fungerade med en annan ny HU så ska det inte vara fel på kabeldragningen tycker jag. Skulle vara att det skiljer mellan olika HU när det gäller signaler och utgångsimpedanser, men jag kan för lite om störningar och så.

RF skrev:
Dessutom rekommenderade montörerna, även säljaren, att installera batteriet eftersom dom trodde att det kunde dra ur bilens egna batteri, generatorn skulle inte klara av det osv osv osv!

Någon som kan ge något råd om det?

Jag skrev tidigare hur strömförbrukningen kan tänkas bli även om du inte öser på så mycket med dina steg, montörerna har tydligen ungefär samma åsikt.

RF skrev:
Just det, allt funkar som det ska utan batteri men tittar man på kondningen när man spelar så går det ner till dryga 11 Volt, bör man oroas?

Det är ju bevis på att anläggningen drar mycket ström, bäst att slänga dit extra batteriet.

86 Inlägg
3 oktober 2007
Trådstartare
#26
Drönirettab skrev:
RF skrev:
Dessutom rekommenderade montörerna, även säljaren, att INTE installera batteriet eftersom dom trodde att det kunde dra ur bilens egna batteri, generatorn skulle inte klara av det osv osv osv!

Någon som kan ge något råd om det?

Jag skrev tidigare hur strömförbrukningen kan tänkas bli även om du inte öser på så mycket med dina steg, montörerna har tydligen ungefär samma åsikt.

Förlåt mig, det fattades ett ord (se tillagt ord ovan)!

Och det är faktiskt så att jag hänvisade till dig och dina uträkningar och sa att det skulle funka bra med ett extra batteri men dom till trots ville/tyckte inte det så idag ringde jag till Din Bil i Malmö där jag köpte bilen och frågade om det inte skulle funka med bilens övriga elektronik om man stuvade in ett extra batteri!
Klart som korvspad sa dom! Så nu ska det pillas dit ändå smile

Det ENDA dom tjatar om på BRC är kondensatorer hit och dit och att batteri inte alls är nödvändigt! Aja, vi får se nästa vecka hur det blir om dom får rätt på oljudet!


Berra_  Har DLS RCA, en av de bättre (kan inte namnet tyvärr) vet bara att det kostade en del!

Har tyvärr inga andra kablar och nu kommer jag inte pilla mer med det! Bilen ska in nästa tisdag och då ska dom fixa det åt mig, hoppas jag iaf!
Har funkat sådär hitintills...
Senast redigerat av RF (3 oktober 2007)

21 761 Inlägg
3 oktober 2007
#27
RF skrev:
Förlåt mig, det fattades ett ord (se tillagt ord ovan)!

Och det är faktiskt så att jag hänvisade till dig och dina uträkningar och sa att det skulle funka bra med ett extra batteri men dom till trots ville/tyckte inte det så idag ringde jag till Din Bil i Malmö där jag köpte bilen och frågade om det inte skulle funka med bilens övriga elektronik om man stuvade in ett extra batteri!
Klart som korvspad sa dom! Så nu ska det pillas dit ändå smile

Det ENDA dom tjatar om på BRC är kondensatorer hit och dit och att batteri inte alls är nödvändigt!

Ja, kondingar brukar rekommenderas för alla möjliga saker, helt klart.

Man kan väl säga som så att en konding teoretiskt kan hjälpa när bilens strömförsörjning egentligen har kapacitet att ge ström, men inte hinner med i snabba strömstötar. Den kan också MINSKA symptomen (blinkningar i lampor tex) när strömförsörjningen inte har kapacitet för att ge all ström, dvs när saker drar mer ström än vad generatorn orkar ge.

Samma sak gäller med extra batteri, det minskar symptomen när generatorn inte orkar med. Skillnaden är att kondingen bara kan ge lite ström innan den har laddat ur sig helt, sedan måste den laddas upp igen. Ett extra batteri har en massa ström lagrat som den kan ge om och om igen, utan att behöva laddas upp helt igen.

Det är alltså bättre med extra batteri enligt mig, men man får ändå komma ihåg att det fortfarande är en LINDRING av symptomen ifall generatorn inte har tillräcklig strömkapacitet.

Det kan nog vara så att även om generatorn borde kunna ge den ström som anläggningen drar, så hinner den helt enkelt inte med att ge ut strömmen. Har man ett bra batteri, då orkar det "fylla ut" spänningsdipparna vid basslagen. Är batteriet dåligt eller allmänt klent, då orkar det inte jämna ut generatorns små spänningsdippar vilket gör att lamporna blinkar.

Att montörerna började gnälla om att bilens originalbatteri skulle dras ur när du sätter extra batteri, har säkert med "olika batterier" att göra. Jag själv brukar rekommendera att man bör ha likadana batterier vid vanlig parallellkoppling av två eller flera batterier, så skriver även en del batteritillverkare i deras allmänna batterirådgivning/tips & trix på hemsidorna.

Det är ju faktiskt inte så att batterierna drar ur varandra redan efter ett par dygn ifall de är olika, men om tex bilen står oanvänd ett längre tag så kan en obalans mellan batterierna göra att den normala självurladdningen (som alltid finns hos batterier) påskyndas pga att de försöker få samma spänningsnivå mellan varandra.

Är då det ena batteriet dåligt eller betydligt mindre/större än det andra batteriet, så har de mest troligt olika inre resistans vilket kan göra att det blir obalans och det ena batteriet självurladdar fortare än det andra. Det medför att det andra batteriet "dras ur" en del av det dåliga batteriet.

Faktiskt är det flera bilstereobyggare som både har olika typer och olika storlekar på batterierna, som då är parallellkopplade utan skiljerelä, och det fungerar bra enligt dem. Visst går det att ha så, ingen tvekan om saken.

MEN, då bör man ha koll på batteriernas laddstatus. De bör kollas upp individuellt emellanåt, så att det ena batteriet inte har blivit mycket mer urladdat än det andra. En fördel är att göra underhållsladdning lite då och då, på det viset hinner de förhoppningsvis inte råka ut för en djupare urladdning.


Oj, blev en massa teoretiskt babbel det där....

86 Inlägg
3 oktober 2007
Trådstartare
#28
Tack tack och åter tack, du är en sann klippa smile
Du gör det faktiskt lätt att lära sig om saker man inte visste ett jota om innan!

Var inne på Soundstreams hemsida och tittade på en lite större kondning och generator men det som är nästa bit som ska prioriteras är väl ett batteri till som man sätter fram i motorn så man eliminerar alla risker som du talar om!

1 631 Inlägg
4 oktober 2007
#29
Bor du i Malmö kan jag svänga inom nån dag efter jobb så kikar vi på det.

Dina problem är ju intressanta men jag vill också höra hur det låter! :-)


PS: Är ju verkligen märkligt om inte BRCs montörer har nån aning...

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

86 Inlägg
4 oktober 2007
Trådstartare
#30
gurenius skrev:
Bor du i Malmö kan jag svänga inom nån dag efter jobb så kikar vi på det.

Dina problem är ju intressanta men jag vill också höra hur det låter! :-)


PS: Är ju verkligen märkligt om inte BRCs montörer har nån aning...

Bor vid midhem och vill du komma förbi en dag så är du hjärtligt välkommen MEN alla jämförelser med ditt system undanbedes lol

Vi spelar inte i riktigt samma division, än wink

1 631 Inlägg
5 oktober 2007
#31
RF skrev:
gurenius skrev:
Bor du i Malmö kan jag svänga inom nån dag efter jobb så kikar vi på det.

Dina problem är ju intressanta men jag vill också höra hur det låter! :-)


PS: Är ju verkligen märkligt om inte BRCs montörer har nån aning...

Bor vid midhem och vill du komma förbi en dag så är du hjärtligt välkommen MEN alla jämförelser med ditt system undanbedes lol

Vi spelar inte i riktigt samma division, än wink

Ska se hur det ser ut i nästa vecka. Är i Las Vegas nu.... big_smile

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

86 Inlägg
9 oktober 2007
Trådstartare
#32
Problem löst, visade sig vara antennförstärkaren som var kass och varje gång den nuddade vid metall slog den ut och pajade bla stereon!

Visade sig att även den nya 88:an hade slagits ut direkt vid montering men har nu en Demo för tillfället!

Sen har jag även fått batteriet installerat idag (vågar INTE ge mig in i det eftersom jag aldrig pillat med batteri) och vad får man se?
Ju alla säkringar dom använt står det MDS på!? neutral
Hur glad är jag på en skala? Inte för att det har någon betydelse rent ljudmässigt men fan, har man hela skuffen full av RF saker och DLS kablar så vill man inte att det står MDS på några säkringshållare!

Tack för mig smile

1 631 Inlägg
11 oktober 2007
#33
Skönt att höra! Låter det bra nu då....?  :-)

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

86 Inlägg
11 oktober 2007
Trådstartare
#34
Ljudbilden har blivit i stort sett exakt så som jag tänkt mig men det finns fortfarande mycket att ställa in! Är lite av en perfektionist smile
Har lite svårt med alla olika inställningar och var man ska pilla och inte pilla! Frekvens hit och Db dit :s

Dock är det lådan jag inte är nöjd med, vet att basen kan producera enormt mycket mer än den gör idag så just nu så funderas det febrilt på hur man ska kunna få till det ännu mer!

Trevligt i Vegas btw? (är inte alls avis.....inte alls)

1 631 Inlägg
11 oktober 2007
#35
Ljudbild i en Passat...? Är där inte bara diskanter vid backspegeln? smile

Säg till när du fått basen att lira så får du dema sen!



Vegas var trevligt ja, får gärna bli fler konferenser där!

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.


Sök