RF skrev:
Förlåt mig, det fattades ett ord (se tillagt ord ovan)!
Och det är faktiskt så att jag hänvisade till dig och dina uträkningar och sa att det skulle funka bra med ett extra batteri men dom till trots ville/tyckte inte det så idag ringde jag till Din Bil i Malmö där jag köpte bilen och frågade om det inte skulle funka med bilens övriga elektronik om man stuvade in ett extra batteri!
Klart som korvspad sa dom! Så nu ska det pillas dit ändå
Det ENDA dom tjatar om på BRC är kondensatorer hit och dit och att batteri inte alls är nödvändigt!
Ja, kondingar brukar rekommenderas för alla möjliga saker, helt klart.
Man kan väl säga som så att en konding teoretiskt kan hjälpa när bilens strömförsörjning egentligen har kapacitet att ge ström, men inte hinner med i snabba strömstötar. Den kan också MINSKA symptomen (blinkningar i lampor tex) när strömförsörjningen inte har kapacitet för att ge all ström, dvs när saker drar mer ström än vad generatorn orkar ge.
Samma sak gäller med extra batteri, det minskar symptomen när generatorn inte orkar med. Skillnaden är att kondingen bara kan ge lite ström innan den har laddat ur sig helt, sedan måste den laddas upp igen. Ett extra batteri har en massa ström lagrat som den kan ge om och om igen, utan att behöva laddas upp helt igen.
Det är alltså bättre med extra batteri enligt mig, men man får ändå komma ihåg att det fortfarande är en LINDRING av symptomen ifall generatorn inte har tillräcklig strömkapacitet.
Det kan nog vara så att även om generatorn borde kunna ge den ström som anläggningen drar, så hinner den helt enkelt inte med att ge ut strömmen. Har man ett bra batteri, då orkar det "fylla ut" spänningsdipparna vid basslagen. Är batteriet dåligt eller allmänt klent, då orkar det inte jämna ut generatorns små spänningsdippar vilket gör att lamporna blinkar.
Att montörerna började gnälla om att bilens originalbatteri skulle dras ur när du sätter extra batteri, har säkert med "olika batterier" att göra. Jag själv brukar rekommendera att man bör ha likadana batterier vid vanlig parallellkoppling av två eller flera batterier, så skriver även en del batteritillverkare i deras allmänna batterirådgivning/tips & trix på hemsidorna.
Det är ju faktiskt inte så att batterierna drar ur varandra redan efter ett par dygn ifall de är olika, men om tex bilen står oanvänd ett längre tag så kan en obalans mellan batterierna göra att den normala självurladdningen (som alltid finns hos batterier) påskyndas pga att de försöker få samma spänningsnivå mellan varandra.
Är då det ena batteriet dåligt eller betydligt mindre/större än det andra batteriet, så har de mest troligt olika inre resistans vilket kan göra att det blir obalans och det ena batteriet självurladdar fortare än det andra. Det medför att det andra batteriet "dras ur" en del av det dåliga batteriet.
Faktiskt är det flera bilstereobyggare som både har olika typer och olika storlekar på batterierna, som då är parallellkopplade utan skiljerelä, och det fungerar bra enligt dem. Visst går det att ha så, ingen tvekan om saken.
MEN, då bör man ha koll på batteriernas laddstatus. De bör kollas upp individuellt emellanåt, så att det ena batteriet inte har blivit mycket mer urladdat än det andra. En fördel är att göra underhållsladdning lite då och då, på det viset hinner de förhoppningsvis inte råka ut för en djupare urladdning.
Oj, blev en massa teoretiskt babbel det där....