3462
Sök

Kabledragning: Signal, plus, högtalarkablar: tillsammans eller inte

62 Inlägg
15 oktober 2007
Trådstartare
Hej Hej!
Nu måste jag fråga innan jag drar igång så jag inte blir besvken sen.
Vad gäller kabeldragning så har jag lärt mig att plus, och signalkabel inte får ligga tillsammans.
Men då det gäller högtalarkablar, kan jag dra dem tillsammans med plus/signalkablar??
Eller ska jag annars försöka dra dem i mitten av bilen på något sätt!?

340 Inlägg
15 oktober 2007
Det ska nog inte vara ngn fara. Visst är det alltid bättre att separera om det går på ett enkelt sätt, men högtalar kablar är skitsamma. Jag gjorde själv så senast igår, plus o högtalar nära.

325 Inlägg
15 oktober 2007
Så vitt jag vet bildar elledningar i allmänhet magnetfält runt sig som kan störa parallelt dragna övriga ledningars signal, så kort sagt, håll elledningarna på en sida av bilen och rca kablarna på andra, högtalarkablarna är det ju teoretiskt samma med också.

340 Inlägg
16 oktober 2007
Stämmer bra det ja. men för att det ska höras ngn störning i ett par högtalare krävs en viss ström till spolen. Den ström som skulle kunna induceras via magnetfält från strömkabeln är alldeles för låg för att det skulle märkas.

62 Inlägg
16 oktober 2007
Trådstartare
Tro det eller ej, med min vanliga tur har jag lyckats framkalla strörningar smile

-jag har dragit pluskabel på en sidan bilen och RCA samt remote på andra sidan,
det fungerade felfritt men nu har jag installerat framsystem, placerade delningsfiltrena i bak i skuffen så nu är det även draget högtalarkablar ifrån skuffen och fram till dörrarna, två par tillsammans med strömkabeln och lika dant två par på andra sidan, tillsammans med lågnivå. Vad är det som stör?

-det är dock mycket minimala störningar och bara man i stort sett har någon volym på så överröstas störningarna. Det jag nu undrar är ifall störningarna är något farligt som kan skada nån utrustning eller kan jag skita i det om jag kan leva med den lilla ynka störningen som är!?
Senast redigerat av Datagjord (16 oktober 2007)

340 Inlägg
17 oktober 2007
När störningen är så liten som du säger är det inget som skadas. Ang störning, det första jag tänker på att lågnivån kanske plockar upp signal från högtalarkabeln som den ligger bredvid. Prova att koppla loss den högtalar kabeln som ligger vid lågnivå och lyssna. Koppla loss den vid steget. Prova även att frilägga kablarna som du dragit så långt ifrån varandra det går o se om det tystnar.O andra sidan, störs du inte av det så kanske det inte e värt att mecka för mycket.

Sök