3051
Sök

Byta kylar vatten idag! tips efterfrågas.

100 Inlägg
17 oktober 2007
Trådstartare
Är ganska ny på det med bilar har haynes och autoinfo böcker med mig men några andra tips?

Volvo 740 gl´ 87- b230 F

510 Inlägg
17 oktober 2007
Intoxicated skrev:
Är ganska ny på det med bilar har haynes och autoinfo böcker med mig men några andra tips?

Volvo 740 gl´ 87- b230 F

Skruva loss en slang .. Kör in vattenslangen och spola rent allt .. Sen skruvar du tillbaka allt igen .. Och på med vatten .. Eller lossa den understa slangen på blokcket till vänster .. Låt allt rinna ut .. Skruva fast och slå på nytt vann ... Mvh Johan

91 Inlägg
17 oktober 2007
Men spolar man hela systemet då?

Har hört att termostaten måste öppnas, och att den gör det vid ca 95 grader, bara då kan man "nå" hela kylsystemet, kan det stämma?

study
772 Inlägg
17 oktober 2007
fast spolar man i fel håll på så borde det går runt tycker jag.

Yrkesförare
1 073 Inlägg
17 oktober 2007
Glöm inte tömma motorblocket på vatten.

100 Inlägg
17 oktober 2007
Trådstartare
Redan fixat bytet släppte slangen längst ner o släppte allt vatten sen var det bara mata på i kärlet och slå på o köra tills det var tomt igen.... sen fylla på tills det slutade...

100 Inlägg
18 oktober 2007
Trådstartare
Hmm bilen går plötsligt inte lika varmt som tidigare, gått ner avsevärt i temp jämfört med igår...

155 Inlägg
18 oktober 2007
du måste lufta ur systemet också. Ha kylvätskebehållar-locket öppen, med full värme i kupen, låt motorn gå i tomgång 5min, sen så varva bilen i konstant 2500-3000varv i ca 3-5min.
Var försiktigt, ifall fläkten inte går igång så kan kylvätskan hälla över, o d e varmt...!

Ifall du har samma symptom efter detta, ska du kolla på alla kylslangar när motorn e varm, ifall ngn är kallare än d andra, så har du säkert luft i systemet, typ vid den slangen, kläm o röj lite, bör göra susen...

lycka till...

A4 orginal till mer kreativ - :)

100 Inlägg
18 oktober 2007
Trådstartare
Men jag körde säkert 6mil efter bytet igår och då var det inga problem...

Wankel
1 080 Inlägg
18 oktober 2007
Intoxicated skrev:
Hmm bilen går plötsligt inte lika varmt som tidigare, gått ner avsevärt i temp jämfört med igår...

vilken temp ligger den på?

MDS Västerås

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
18 oktober 2007
öppna kranen på blockt som sitter på grenrörs sidan så får du ut allt skit det är där det samlas smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

8 883 Inlägg
18 oktober 2007
Intoxicated skrev:
Redan fixat bytet släppte slangen längst ner o släppte allt vatten sen var det bara mata på i kärlet och slå på o köra tills det var tomt igen.... sen fylla på tills det slutade...

Kanske dum fråga men, har du enbart vatten i kylaren nu?

Fotograf på tierpidag.se

100 Inlägg
18 oktober 2007
Trådstartare
StiFf skrev:
Intoxicated skrev:

vilken temp ligger den på?

Svårt  o säga då den inte är så temp markerad men den gick upp normalt nu så antar att  det bara var morgonluften som kylde ner...

100 Inlägg
18 oktober 2007
Trådstartare
Hamilton skrev:
Intoxicated skrev:

Självklart inte... 40/60 glykol/vatten är det i....

510 Inlägg
18 oktober 2007
Intoxicated skrev:
Hamilton skrev:
Intoxicated skrev:

Självklart inte... 40/60 glykol/vatten är det i....

PErfekt wink Man vill ju inte att systemet ska frysa nu när det börjar bli kalla nätter big_smile

7 Inlägg
18 oktober 2007
mhp skrev:
du måste lufta ur systemet också. Ha kylvätskebehållar-locket öppen, med full värme i kupen, låt motorn gå i tomgång 5min, sen så varva bilen i konstant 2500-3000varv i ca 3-5min.
Var försiktigt, ifall fläkten inte går igång så kan kylvätskan hälla över, o d e varmt...!

Ifall du har samma symptom efter detta, ska du kolla på alla kylslangar när motorn e varm, ifall ngn är kallare än d andra, så har du säkert luft i systemet, typ vid den slangen, kläm o röj lite, bör göra susen...

lycka till...

det är ju världens största remdrivna fläkt på den där bilen

Sök