3694
Sök

Turbo konvertering (Bmw)

Solfilmsmontör
947 Inlägg
13 januari 2006
Trådstartare
#1
Tjenare har planer på att turbo konvertera en bil som ännu inte är inköpt (Förmodligen köps den imorrn). En Bmw 325ix (e30). Har sett en annan 325 e30 med turbo. Tänkte bara kolla om det är någon som vet nått särskilt man bör tänka på vid turbo konvertering. Om någon som har gjort detta förr kan ge tips osv. så vore det väldigt tacksamt.
Behöver man sänka kompen på motorn och/om man inte gör detta tar motorn mkt stryck då eller finns det någon risk att man sätter en kolv eller något liknande?
Hur blir det med besiktning osv med turbo?

Tacksam för all hjälp o svar man kan få smile

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.

1 231 Inlägg
13 januari 2006
#2
Något man bör tänka på är väl vad du gör på bilprovningen tongue

Finns ju "bolt-on" iofs.

Mitt projekt: Evo III

86 Inlägg
13 januari 2006
#3
Fördeningslådan på 325ix tål inte några höga effekte, som mest kanske 300hk för att var på den säkra sidan.


130 Inlägg
13 januari 2006
#5
Skall du överladda behöver du:

Lägre komp om du skall ladda mycket
Mer soppa - större spridare - mappa - btr - tryckventiler - mm, mer soppa behövs ju när turbon börjar ladda på. Inte kul om det spikar sönder. Ang besiktningen så är det nog rätt så kört, skall du ha turbo på en motor som inte är tillverkad för turbo måste du ha avgascertifikat, som i ditt fall till BMW 325 inte finns vad jag vet. Du får i så fall ha en blind besiktningsman, annan motor eller jävla tur för att få den igenom.

Lite info iallafall

-=//[b-6]\\=-

904 Inlägg
14 januari 2006
#6
Orginal kan du ladda på ca 0,6-0,7 på den motorn sen tycker den inte om mer smile men det vill säga närmare 250-280 hk...

Finns MÅNGA som snik konverterat denna motor så kolla på PPFs turbo forum om du vill ha mer info.
Annars är en klassiker att svarva av orginal kolvarna så du får lägre komp, sen är det bara att bygga runt detta å då är frågan hur mycket effekt du jagar.
Köper du annat sprut etc så kan du plocka över 500 hk med orginal motor sålänge du sänkt kompet.

De ska va gött å leva

Solfilmsmontör
947 Inlägg
14 januari 2006
Trådstartare
#7
MrVain skrev:
Orginal kan du ladda på ca 0,6-0,7 på den motorn sen tycker den inte om mer smile men det vill säga närmare 250-280 hk...

Finns MÅNGA som snik konverterat denna motor så kolla på PPFs turbo forum om du vill ha mer info.
Annars är en klassiker att svarva av orginal kolvarna så du får lägre komp, sen är det bara att bygga runt detta å då är frågan hur mycket effekt du jagar.
Köper du annat sprut etc så kan du plocka över 500 hk med orginal motor sålänge du sänkt kompet.

Tror du att du kan fixa länken till PPFs turbo forum?

Jag vill helt klart ha ut så mkt effekt som möjligt.

Tacksam för alla andra svar.

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.


Sök