4017
Sök

Hur grov strömkabel behövs till detta?

733 Inlägg
3 november 2007
Trådstartare
#1
Hej.

Jag undrar hur grov kabel jag behöver framifrån batteriet om det ska gå bak till 2 till batterier som jag sedan matar två kicker zx1500.1 steg (alltså 3000 watt rms) plus att jag möjligtvis kopplar in ett fyrkanalssteg på ca 500 watt rms också? Hur grov kabel behövs? Kicker stegen är ganska kraftfulla de är avsäkrade till 200 amp/st plus sen fyrkanalssteget.

Tack för hjälpen.

M.v.h. Emil

301 Inlägg
3 november 2007
#2
thulle1 skrev:
Hej.

Jag undrar hur grov kabel jag behöver framifrån batteriet om det ska gå bak till 2 till batterier som jag sedan matar två kicker zx1500.1 steg (alltså 3000 watt rms) plus att jag möjligtvis kopplar in ett fyrkanalssteg på ca 500 watt rms också? Hur grov kabel behövs? Kicker stegen är ganska kraftfulla de är avsäkrade till 200 amp/st plus sen fyrkanalssteget.

Tack för hjälpen.

Är inte hunda på hur det är i bilen..
Men på jobbet så klarar 50 kvadrats kabel 100a..
Klara nog lite mer när det gäller billjud..


23 Inlägg
3 november 2007
#3
på nårdik.se har de följande:

21  -     100 A
33  -    140
45  -    200
55  -     300

6 851 Inlägg
3 november 2007
#4
Du behöver ju inte så tjock kabel från batt. fram till dem är bak. Där skulle jag tro att det gott och väl räcker med 33kvmm, kanske tunnare oxå.
Du kommer ju antagligen inte mata in högre A än vad in generator klarar av att ladda..
Från batt. bak till steg så kör på så tjock kabel du får in i stegen, där skadar det ju inte med grövre kabel.


www.rallyshop.se
551 Inlägg
3 november 2007
#5
Kag hade kört 50 kvadrat frammifrån, på våran tävlingsbil kör vi 120 Kvm 2

www.rallyshop.se
Bälten, Stolar, Rattar, R-Däck, Diffar, Bromsar, Väghållning, mm
Rätt pris DIREKT

341 Inlägg
3 november 2007
#6
Här finns en lista med vilken dimension man bör använda

http://www.webshop.bertilssonautoelectr … lkabel.jpg


Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
3 november 2007
#7
Jag säger precis som TT-avant, det ända den kablen skall göra är ju att ladda batterierna bak från generatorn, så bara kolla hur många A din generator ger å köp kabel efter det...

allt utöver det är bara skryt och showoff... wink


23 Inlägg
3 november 2007
#8
tänkte på en sak,ifall man har fler änn 1 steg ex 3 som jag ska ha i bilen,2 -2kanals steg o 1 mono.
Blir ett Dls ca23 (2 kanals) Dls cad11 (mono) samt ett magnat (2 kanals som ska gömas till baksystemet) ska mata detta med 33 kvadratig kabel 1,5 meter till ett powerblock sedan splitta me 21 kvadrat till cad11 steget o 16  kvadrat till de båda andra,bör funka bra lr? batteriet sitter ju i skuffen så de är inga längre dragningar från powerblocket men frågan är hur jag ska avsäkra?
på blekingebilradio.se säljer Jimmy en säkringshållare med voltmeter från Groundzero för 399 kr som leverares med en 200 amp säkring,bör funka fint med min kommande setup eller blir de för klent/starkt?
Vanliga Agu säkringar finns ju bara upp till 80 amp så därför hade denna varit kalas att köra samtliga 3 steg på.
Är ju ingen tävlingsbil utan vardags lyssning...

6 851 Inlägg
4 november 2007
#9
VWV skrev:
tänkte på en sak,ifall man har fler änn 1 steg ex 3 som jag ska ha i bilen,2 -2kanals steg o 1 mono.
Blir ett Dls ca23 (2 kanals) Dls cad11 (mono) samt ett magnat (2 kanals som ska gömas till baksystemet) ska mata detta med 33 kvadratig kabel 1,5 meter till ett powerblock sedan splitta me 21 kvadrat till cad11 steget o 16  kvadrat till de båda andra,bör funka bra lr? batteriet sitter ju i skuffen så de är inga längre dragningar från powerblocket men frågan är hur jag ska avsäkra?
på blekingebilradio.se säljer Jimmy en säkringshållare med voltmeter från Groundzero för 399 kr som leverares med en 200 amp säkring,bör funka fint med min kommande setup eller blir de för klent/starkt?
Vanliga Agu säkringar finns ju bara upp till 80 amp så därför hade denna varit kalas att köra samtliga 3 steg på.
Är ju ingen tävlingsbil utan vardags lyssning...

Du måste dels säkra av den kabel som går från batteriet till delningsblocket. Sedan måste du sätta säkringar till de övriga kablarna då du byter till en mindre kabel. Det är alltid kabeln som bestämmer hur stor säkring du kan ha.
Din 33kvmm kabel skall avsäkras med MAX 140A,alltså blir en 200A för stor.
Skall du ha en 200A säkring så får du köra på en 50kvmm kabel.


23 Inlägg
4 november 2007
#10
hmm okej,så då har inte steget nått att göra med avsäkringen så länge man väljer att ha en lagom kabel dragen till steget?
Dvs jag drar fram 33 kvadra till ett powerblock,som är avsäkrat med 140 amp.
Därefter så får jag sätta små bitar o sedan säkra igen? på de 3 kablarna som ska gå ut till stegen.
Dvs cad11 steget får en 21 kvadrats kabel o får klara sig med en AGU säkring på 80 amp
De 2 andra stegen ska matas med 16 kv o får då 60 amp vardera.

Blir de bra eller?

23 Inlägg
4 november 2007
#11
kom på en sak,då jag ska köpa prylarna av jimmy på blekingebilradio.se
så har han en fiffig säkringshållare från Climax med 1/3 & 1/4 dessa funkar ju ifall min 33 kvadrats kabel frå plats i "IN" sen funkar ju den som ett powerblock dvs de är bara te o säkra de kablarna som går därifrån eller måste jag fortfarande sätta en säkring på kabeln som går hit?
Kolla gärna på särkingshållare på BR så ser ni vilken jag menar...

6 851 Inlägg
4 november 2007
#12
VWV skrev:
kom på en sak,då jag ska köpa prylarna av jimmy på blekingebilradio.se
så har han en fiffig säkringshållare från Climax med 1/3 & 1/4 dessa funkar ju ifall min 33 kvadrats kabel frå plats i "IN" sen funkar ju den som ett powerblock dvs de är bara te o säkra de kablarna som går därifrån eller måste jag fortfarande sätta en säkring på kabeln som går hit?
Kolla gärna på särkingshållare på BR så ser ni vilken jag menar...

Exakt. Du skall ju sätta säkring mellan din 33 och de mindre kablarna. Du måste inte ha just 60A säkringar till de andra stegen. Har de anrda stegen tex. bara 40A inbyggt så räcker ju detta till de mindre kablarna.
Hur mycke är ditt CAD11 steg avsäkrat till och vilket ohm tal skall du köra steget i?


23 Inlägg
4 november 2007
#13
va bra att den funkar lite osäker dock om de räcker med den säkringen till Cad11 steget??
blir nog en iridium 12 som körs i 2 ohm steget är avsäkrat med 4x30 amp

21 761 Inlägg
4 november 2007
#14
CAD11 ger 750WRMS vid 2 Ohm och 13,8V spänning. Räknat på 80% verkningsgrad (klass D) så borde det dra runt 70A vid full RMS i 2 Ohm. 21mm2 kabel får ha upp till 100A säkring och då ska det inte vara något problem att använda en sån kabel.

Spänningsförlusten blir i det närmaste obefintlig eftersom det också sitter batteri bak. Räknat på 1m lång kabel så blir förlusten bara ca 0,06V vid 70A strömförbrukning, även om steget skulle dra 120A så hamnar förlusten ändå bara på ca 0,1V vilket inte är en märkbar förlust.
Senast redigerat av Drönirettab (4 november 2007)

23 Inlägg
4 november 2007
#15
va bra.
då funkar även de steget med en avsäkring på 80 amp?
Tackar för svaren grabbar!

21 761 Inlägg
4 november 2007
#16
Ja, det ska fungera med 80A säkring så länge som du belastar steget med 2 Ohm. Om du däremot kopplar på 1 Ohms belastning och kör väldigt hårt så kan det nog hända att säkringen går smile.

23 Inlägg
4 november 2007
#17
mm men iom att basen är på 2x4 ohm så blir de aldrig någon last på 1 ohm såvida att jag inte har 2 basar o de blir aldelles för dyrt o cad11 steget är kanske inte "mannen" för 2 iridium 12 basar...

21 761 Inlägg
4 november 2007
#18
Jo, det är nog sant. Jag tror iaf att det kommer att fungera bra med 21mm2 kabel och 80A säkring till CAD11 i 2 Ohms belastning, du blir säkert nöjd smile.

733 Inlägg
4 november 2007
Trådstartare
#19
okej tack för svaren får se hur jag löser problemen sen :p

M.v.h. Emil


Sök